کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

بزرگداشت زادروز حکیم ابوالقاسم فردوسی و بزرگداشت حکیم عمر خیام در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

به گزارش روابط عمومی کتابخانه های عمومی شهرستان جوین :. محفل ادبی  کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب  به مناسبت  زادروز استاد سخن فردوسی بزرگ  و بزرگداشت حکیم عمر خیام برگزار شد.

 

سعید فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب ضمن اعلام این خبر افزود: این محفل ادبی که با حضور خانم عصمت غلامی رئیس اداره کتابخانه های عمومی جوین، خانم الهام نقابی دبیر محافل ادبی کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب ، آقای سعید فیضی مسئول کتابخانه  زهرا محمدی کتابدار کتابخانه، آقای حسن زرقانی استاد ادبیات و مدرس دانشگاه، آقای حجت الله شکیبا دبیر ادبیات، خانم زهرا نعیمی دبیر ادبیات، آقای کریم علیزاده شاعر و نویسنده کتاب ترانه های سکوت و حضور تنی چند از شعرا و فعالان فرهنگی کتابخانه برگزار شد.  در ابتدا خانم غلامی رئیس اداره  کتابخانه های عمومی جوین ضمن خوش آمدگویی  عنوان کرد حضور فرهیختگان و معلم مان و فرهنگیان در چنین محفل های می توانند پل ارتباطی باشد بین کتابخانه ها و دیگر ارگان های فرهنگی در ادامه حسن زرقانی استاد ادبیات و مدرس دانشگاه اشعاری را از فردوسی و خیام خوانش کردند.

در این خاک زرخیز ایران زمین

نبودند جز مردمی پاک دین

همه کیششان مردی و داد بود

وز آن کشور آزاد و آباد بود

چو مهر و وفا بود خود کیششان

گنه بود آزارِ کس پیششان

همه رهرو راه یزدان پاک

همه دل پر از مهر این آب و خاک

پدر در پدر آریایی نژاد

ز پشت فریدون نیکو نهاد

بزرگی به مردی و فرهنگ بود

گدایی در این بوم و بر ننگ بود

کجا رفت آن دانش و هوش ما؟

که شد مهر میهن فراموش ما

که انداخت آتش در این بوستان؟

کز آن سوخت جان و دل دوستان

چه کردیم کین گونه گشتیم خار؟

خرد را فکندیم این سان ز کار

نبود این چنین کشور و دین ما

کجا رفت آیین دیرین ما؟

به یزدان که این کشور آباد بود

همه جای مردان آزاد بود

در این کشور آزادگی ارز داشت

کشاورز خود خانه و مرز داشت

گرانمایه بود آنکه بودی دبیر

گرامی بد آنکس که بودی دلیر

نه دشمن دراین بوم و بر لانه داشت

نه بیگانه جایی در این خانه داشت

از آنروز دشمن بما چیره گشت

که ما را روان و خرد تیره گشت

از آنروز این خانه ویرانه شد

که نان آورش مرد بیگانه شد

چو ناکس به ده کدخدایی کند

کشاورز باید گدایی کند

به یزدان که گر ما خرد داشتیم

کجا این سر انجام بد داشتیم

 

و نکاتی را پیرامون اشعار و زندگی این دو نگین گران سنگ ادبیات ایران زمین بیان کرد.

ابوالقاسم فردوسی طوسی متولد سال ۳۲۹ هجری قمری در طوس است و در سال ۴۱۶ هجری قمری نیز در طوس خراسان درگذشته است. این شاعر حماسه‌سرای ایرانی و صاحب اثر مشهور شاهنامه، یکی از معروف ترین شعرای قدیمی و کلاسیک ایرانی است. برخی ها او را بزرگ‌ترین سراینده پارسی‌گو معرفی کرده اند که دارای شهرت جهانی است. القاب فردوسی حکیم سخن و حکیم طوس هستند. محققانی که در مورد این شاعر پژوهش هایی را انجام داده اند، معتقدند که سرودن شاهنامه بر پایه شاهنامه ابومنصوری از زمان سی سالگی فردوسی صورت گرفته است. تنها سروده‌ای که مشخص شده از اوست، خود شاهنامه است. گفتنی ا ست که شاهنامه مشهورترین اثر فردوسی به شمار می رود و یکی از بزرگ‌ترین نوشته‌های ادبیات کهن پارسی محسوب می شود

. و سپس خانم ها فاطمه موسوی داستان ضحاک ماردوش و مهیا دیانت داستان رستم و سهراب را  به زیبایی نقالی کردند. شعر خوانی دیگر حاضران در جلسه از این دو شاعر ادامه مراسم بود و پذیرایی و اهدای جوایز فرهنگی به دو نقال حاضر در جلسه پایان بخش محفل ادبی بود.

[ سه شنبه 27 ارديبهشت 1401برچسب:فردوسی؛ خیام، محفل ادبی، عطاملک جوینی نقاب,

] [ 12:9 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

برنامه بازدید و قصه گویی با حضور دانش آموزان مدرسه شهید منتظری

به گزارش روابط عمومی اداره  کتابخانه های عمومی شهرستان جوین ، برنامه بازدید و  قصه گویی با حضور دانش آموزان مدرسه ابتدایی شهید منتظری شهر نقاب در کتابخانه و در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی  و به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم  فردوسی به همت کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب برگزار شد.

سعید فیضی، مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی  نقاب گفت: کتابخانه های عمومی به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی در تلاش هستند تا بار دیگر جامعه و به ویژه کودکان را با توجه به روند رو به رشد استفاده از فضاهای مجازی از مطالعه تا بازی و سرگرمی، به سمت و سوی کتاب هدایت کنند.
وی افزود: برای رسیدن به این هدف ابتدا باید زمینه سازی های لازم انجام شد. یکی از راه های موثر برگزاری برنامه های فرهنگی همچون قصه گویی، معرفی کتاب و ... است.

در همین راستا، معرفی کتاب و قصه گویی از کتاب کتاب «روزی به نام سده» از داستان های شاهنامه و با بازآفرینی محمد رضا یوسفی توسط مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب انجام شد.
همچنین در این برنامه ضمن بازدید کودکان از بخشهای مختلف کتابخانه اعم از مخزن کتاب، بخش کودک، سالن مطالعه و ... با نحوه ارائه خدمات کتابخانه ای نیز آشنا شدند.

[ دو شنبه 26 ارديبهشت 1401برچسب:بازدید، فردوسی، مدرسه شهید منتظری، قصه گویی,

] [ 8:11 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

دیدار رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین با ریاست اداره آموزش و پرورش شهرستان جوین

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین،. رئیس اداره کتابخانه های عمومی جوین همراه با مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب در راستای افزایش تعاملات فرهنگی با رئیس آموزش و پرورش شهرستان دیدار و گفتگو کردند.

 در ابتدا خانم عصمت غلامی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین ضمن تبریک هفته معلم که گذشت  گفت: تعامل کتابخانه های عمومی با آموزش و پرورش می تواند گام بلندی در راستای افزایش عضویت در کتابخانه ها و به تبع آن افزایش سرانه مطالعه شود.

در ادامه سعید فیضی مسئول کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های فرهنگی کتابخانه با مدارس سطح شهرستان از جمله نشست های کتاب خوانی مدرسه ای خواستار ارتباط و تعامل بیشتر آموزش و پرورش با کتابخانه ها شد .و افزود با تشکیل مثلث فرهنگی در شهرستان(ثبت نام بچه ها در مهد کودک ، ثبت نام در مدرسه و عضویت در کتابخانه) شاهد خیز بلند فرهنگی در بلند مدت می باشیم


در ادامه محمد رضا دلیری رئیس آموزش و پرورش شهرستان جوین ضمن تشکر از اقدامات ارزشمند اداره کتابخانه های عمومی شهرستان در راستای اجرای برنامه های فرهنگی در مدارس شهرستان گفت: دغدغه مقام معظم رهبری همواره به امر کتاب و کتابخوانی نشان از اهمیت این موضوع دارد. و باید در این راستای گام های موثری برداشته شود.


در پایان هدیه فرهنگی از طرف اداره کتابخانه های عمومی شهرستان به رئیس آموزش و پرورش جوین اهدا شد.

[ یک شنبه 25 ارديبهشت 1401برچسب:آموزش و پرورش جوین، کتابخانه عطاملک جوینی نقاب,

] [ 10:29 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]