آغاز هغته کتاب جمهوری اسلامی ایران
[ شنبه 25 آبان 1392برچسب:هفته کتاب، ایران,
] [ 13:18 ] [ ][
کتابخانه عمومی عطاملک جوینیقفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!! |
آغاز هغته کتاب جمهوری اسلامی ایران[ شنبه 25 آبان 1392برچسب:هفته کتاب، ایران, ] [ 13:18 ] [ ][ سخنی گوهر بار از رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران
اگر امروز در اين كشور كسي يك قصه برنامه های هفته کتاب ادراه کل کتابخانه های استان خراسان رضوی اعلام شد.در نشست مسئولين ستادي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان روز شمار برنامه هاي هفته كتاب استان اعلام شد. به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان خراسان رضوي، امير الله شمقدري مديركل كتابخانه هاي عمومي استان ضمن اعلام روز شمار برنامه هاي هفته كتاب اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان گفت : امسال كه تقارن ماه محرم با بيست و يكمين دوره بزرگداشت مقام كتابداران كتابخانه هاي عمومي و نهضت مطالعه مفيد مي باشد اين نكوداشت بايد بگونه اي برگزار شود تا در حفظ مقام و جايگاه كتابداران و هرچه بهتر برگزاري اين مراسم تلاش گردد. شمقدري ادامه داد توجه به جايگاه كتابداران كتابخانه هاي عمومي مي تواند تحولي شگرف در ميزان جذب مخاطبين و افزايش مطالعه مفيد را زمينه سازي كند . گفتني است در ميان روز شمار برنامه هاي اعلام شده هفته كتاب كه از 25 آبانماه سال جاري به مدت يك هفته تا 2 آذر ماه به طول مي انجامد به برنامه تجديد ميثاق با شهيدان، برگزاري همايش بيست و يكمين دوره بزرگداشت مقام كتابداران كتابخانه هاي عمومي و نهضت مطالعه مفيد، تجليل از خبرنگاران، افتتاح ايستگاه هاي مطالعه، ديدار با علما، بازديد مسئولين از كتابخانه هاي عمومي استان، سخنراني در حوزه مطالعه و كتابخواني قبل از خطبه هاي نمازعبادي و سياسي نماز جمعه و افتتاح كتابخانه تخصصي تازه تاسيس دكتر حري اشاره كرد . کتاب و کتاب خوانی از منظر قرآندين مبين اسلام و کلامالله مجيد برای مطالعه و کتابخوانی و کسب علم ارزش و اعتبار خاصی قائل شده است. اهميت کتابخوانی در اسلام بهقدری است که معجزه پيامبر اکرم (ص) از نوع کتاب است و در اين کتاب مقدس هم اولين آياتی که بر پيامبر (ص) نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم توأم شده است. اهميت کتاب و کتابخوانی و عظمت و شرافت کتاب در اسلام تا حدی است که خداوند متعال به قلم و به آنچه مینويسد، قسم ياد میکند. هدف اين پژوهش، بررسی جايگاه، معنا، و مفهوم کتاب و کتابخوانی از منظر قرآن کريم، دين مبين اسلام، پيامبر اسلام(ص)، و ائمه اطهار(ع) است. همچنين نقش کتاب در هدايت، رستگاری، و پيشرفت علمی و فرهنگی انسانها و جامعه بشری مورد بحث و بررسی قرار میگيرد. اين مطالعه به روش کتابخانهای و از طريق تحليل محتوای کلام الله مجيد، احاديث، و ساير متون موجود انجام گرفته است. قرآن کريم در مورد «کتاب» معانی اصطلاحی مختلفی را اطلاق کرده است: الف) کتب شرايع دين، ب) کتبی که اعمال بندگان را ثبت و ضبط میکند، و ج) کتبی که جزئيات نظام هستی و حوادث واقعه را ثبت و ضبط میکند. هم در قرآن و هم در روايات و گفتار بزرگان بر نقش سازنده کتاب و کتابخوانی در رشد و تعالی فکری و اجتماعی انسانها با تأکيد فراوان اشاره شده است. بهطوريکه، در يک تقسيمبندی جالب، جوامع بشری را به دو قسمت جوامع دارای کتاب و جوامع بدون کتاب تقسيم میکند. همچنين، قرآن و روايات، کتاب و کتابخوانی را وسيلهای برای حفظ و سازماندهی و انتقال ذخاير فرهنگی و علمی به نسلهای آينده دانسته بر تأثيرات معنوی و اخروی مطالعه و به ميراث گذاشتن دانش برای آيندگان اشارات فراوان میکند. قرآن کريم، به سبب اينکه برای علم و دانش و کسب علم و تفکر در پديدههای جهان هستی اهميت خاصی قائل شده است، به تبع آن، برای دانشمندان و علمای دين و دانش هم فضيلت و اعتبار خاصی قائل شده و ويژگی مهم علم و دانش را، دوام و ماندگاری منافع آن هم در اين دنيا و هم در آخرت برای افراد دانسته است. بهطوريکه، در روايات و احاديث هم عالمان بر عابدان برتری دارند؛ چون منافع عبادت فقط شامل شخص عابد است ولی منافع علم هم شامل عالم و هم شامل ساير افراد می شود. بهطوريکه، در قرآن و اسلام، کتاب و کتابخوانی از جايگاهی بس عظيم برخوردار است. بررسی آماری محتوای کلام الله مجيد نشان داد که واژه کتاب به اشکال مختلف 255 بار، واژه علم 582 بار، واژه قلم 2 بار، و واژه اقرأ 3 بار در قرآن تکرار شده است. در نتيجه مطالعه و کتابخوانی و تحصيل علم و دانش از فرايض بسيار مؤکد در دين مبين اسلام، قرآن کريم و احاديث و گفتار بزرگان دانش است. به همين سبب توجه به بسترسازیهای لازم و ايجاد مراکز کتابخوانی و کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی و ترويج فرهنگ مطالعه از راههای مختلف لازم و ضروری است [ شنبه 18 آبان 1392برچسب:کتاب و کتاب خوانی قلم علم قرآن حدیث, ] [ 18:25 ] [ ،سعید فیضی، ][ بیست ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران[ چهار شنبه 15 آبان 1392برچسب:هفته کتاب, ] [ 12:20 ] [ ،سعید فیضی، ][ هدف عالى قیام امام حسین علیه السلام از زبان خود امام علیه السلامقیام مقدس و پرشکوه امام حسین(ع)ریشه در انحراف هاى بـنیادى و اساسى در جـامعه اسلامى داشت. این انحراف ها زائیده انحراف حکومت اسلامى از مسیر اصلى خود از سقیفه به بـعد بـود. که پس از شهادت على(ع)کلا بـه دست سلسله سفیانى و حزب ضد اسلامى اموى افتاد. بـه گواهى اسناد تاریخى, سران این حزب هیچ اعتقادى بـه اسلام و اصول آن نداشتند(1). و ظهور اسلام و به قدرت رسیدن پیامبر اسلام(ص)را, جلوه اى از پیروزى تـیره بـنى هاشم بـر تـیره بـنى امیه, در جریان کشمکش قبیلگى در درون طایفه بـزرگ قریش مى دانستند(2). و بـا یک حـرکت خـزنده, بـه تـدریج در پـوشش اسـلام بـه مناصب کلیدى دسـت یافتند() و سرانجـام از سال چهلم هجـرى, حکومت اسلامى و سرنوشت و مقدرات امت اسلامى به دست این حزب افتاد و پس از بیست سال حکومت معاویه, و بـه دنبـال مرگ وى, پـسرش یزید بـه قدرت رسید که اوج انحراف بـنیادى, و جلوه اى آشکار از ظهور ((جاهلیت نو)) در پوشش ظاهرى اسلام بود(3).امام حـسـین(ع)نمى تـوانسـت در بـرابـر چـنین فاجـعه اى سکوت کند و احساس وظیفه مى کرد که در بـرابـر این وضع, اعتـراض و مخالفت کند. سخنان, نامه ها و سایر اسنادى که از امام حسین(ع)به دسـت ما رسـیده, بـه روشنى گویاى این مطلب اسـت. این اسناد بـیانگر آن است که از نظر امام, پـیشوا و رهبـر مسلمانان شـرائط و ویژگى هایى دارد که امویان فـاقـد آنها بـودند و اسـاس انحراف ها و گمراهیها این بود که عناصر فاسد و غیر لایق, تکیه بر مسند خلافت اسلامى و جایگاه والاى پـیامبـر زده بـودند و حاکمیت و زمامدارى آنها, آثار و نتائج بـسیار تلخ و ویرانگرى بـه دنبـال آورده بود. 1 - در نخستین روزهایى که امام حسین(ع)در مدینه, بـراى بـیعت جهت یزید, در فشار بود, در پاسخ ولید که پیشنهاد آن حـضرت پـس از ورود بـه مکه, نامه اى بـه سران قبـائل بـصره فرستاد و طى آن چنین نوشت: حاکمیت زمامداران اموى و اجراى سیاست هاى ضد اسلامى توسط آنان, هویت دینى مردم را مسخ کرده ارزشهاى معنوى را در جامعه از بـین برده بود. امام در دنباله سخنان خود در منزل ((ذى حسم)) فرمود: پیام قیام با شکوه سیدالشهداء(ع)منحصر به آن زمان نیست, بلکه این پـیام پـیامى جاوید و ابـدى است و فراتـر از محدوده زمان و مکان است, هرجا و در هر جامعه اى که به حق عمل نشود, و از بـاطل خوددارى نشود, بدعتها زنده, و سنتها نابـود شود, هرجا که احکام خدا تغییر و تحریف یابد و حاکمان و زمامداران بـا زور و ستمگرى بـا مردم رفتـار کنند, در هر جـامعـه اى که ویژگى هاى جـاهلیت را داشته باشد آن جامعه, جامعه اى یزیدى بـوده, و مبـارزه و مخالفت بـا مفاسد و آلودگى ها و آمران و عاملان آنها, کارى حـسینى خواهد بود
چقدر، زود دیر می شود!!!(قیصر امین پور)حرف هاي ما هنوز ناتمام
تا نگاه مي كني: وقت رفتن است باز هم همان حكايت هميشگي! پيش از آنكه باخبر شوي لحظه عزيمت تو ناگزير مي شود آي.... اي دريغ و و حسرت هميشگي! ناگهان چقدر زود دير مي شود! |
|
[ طراح قالب : آوازک | Theme By : Avazak.ir ] |