کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

افتتاح کتابخانه خیر ساز شادروان امیر مسروری حکم آباد

بالاخره انتظار به پایان رسید...

کتابخانه خیر ساز شادروان امیر مسروری در تاریخ 29/04/1392 با حضور مسئولان استانی و محلی و جناب آقای مسروری افتتاح گردید.

این مرکز به عنوان اولین کتابخانه این شهر و تنها مرکز فرهنگی محسوب می شود.

اهالی خوشحال بودند که پس از سالها این ساختمان تجهیز و آماده بهره برداری شد.

بیشتر از همه حاج محمدعلی مسروری خوشحال و مسرور بود همان خیر کتابخانه ساز که بیش از 150میلیون هزینه کرده است به یاد جوان ناکامش شادوران امیر مسروری. روحش شاد.

مساحت کل زمین 680متر و زیر بنا 550مترمربع است .

تجهیزات ارسالی از اداره کتابخانه استان خراسان رضوی نیز خیلی عالیست .

حکم اباد

اما آنچه می طلبد استقبال بیشتر و بیشتر همشهریان عزیز از این همه تلاش و کوشش.

خسته نباشی ای خیر مسرور:

نفر اول از سمت چپ

تصاویر به ترتیب از سمت راست:حاج آقا مسروری(خیر کتابخانه ساز)-جناب کرمی(معاون اداره کل کتابخانه های خراسان رضوی)-جناب عادلی فر(بخشدار مرکزی )

زبان  قاصر است از این همه بزرگواری .اما هدایای ما را به رسم یاد بود داشته باشید باشد که به مصداق آیه شریفه "من لم نشکر المخلوق لم یشکر الخالق" باشد که تشکر ویژه را از خداوند متعال داشته باشید . آرزوی  شادی روح آن عزیز سفر کرده مرحوم جوان ناکام امیر مسروری را از درگاه خداوند منان خواهانیم

اهدای تابلو آیه الکرسی توسط جناب کرمی به حاج اقا مسروری

بجاست از زحمات بی شائبه جناب آقای رضوانی مقدم بخشدار عطاملک و آقای محمد ملکوتی اصل دهیاری حکم آباد تشکر ویژه ای داشته باشم.امیداست این آغازی باشد برای قدمهای بیشتر در راستای ترویج  فرهنگ کتاب و کتابخوانی.

DSC00394

محمد تقی رضوانی بخشدار عطاملک

معرفی کتاب "دکتر نوزاد من ؟!!" اثر دکتر احمد مدنی

مادران جوان :با خواندن کتاب "دکتر نوزاد من ؟!!" به تنهایی قادر خواهید بود از نوزاد خود به خوبی مراقبت کنید!!!

یکی از با تجربه ترین و برجسته ترین متخصصان بیماریهای کودکان و نوزادان به هزاران سوالی که برای هر مادر درباره نوزادش مطرح است در این کتاب پاسخ میدهد.

نویسنده در مقدمه این کتاب مدعی است این کتاب حاصل تجربیات نویسنده از معاینه نوزادان و گفت و گو با مادران است و برای نوشتن آن از آموزه های سی و چند ساله طبابت برای کودکان و نوزادان مدد گرفته شده است.

دکتر احمد مدنی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و فوق تخصص بیماریهای نوزادان حاصل سالها تجربه خود را درباره نوزادان ایرانی و مسائل و مشکلاتی که با آنها مواجهند به زبانی شیرین و گویا بازگو می کند

مشخصات کتاب:

ناشرکتاب:انتشارات ارجمند

تعداد صفحات:400ص

قیمت کتاب:59000ریال

شماره دیویی:د421م/0432/613

خواندن این کتاب را به همه پدران و مادران جوان توصیه می کنم.

علاقمندان می توانند کتاب فوق را از کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرند!!!

[ سه شنبه 25 تير 1392برچسب:"دکتر نوزاد من",نوزاد من,دکتر احمد مدنی,مراقبت از نوزاد,کتابخانه عطاملک جوینی,,

] [ 16:35 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

دومین جلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي و نهضت مطالعه مفيد شهرستان جوین

در محل سالن اجتماعات فرمانداري شهرستان جوین؛

دومین جلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي و نهضت مطالعه مفيد شهرستان جوین تشكيل شد
دومین جلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي و نهضت مطالعه مفيد شهرستان جوین در سالن  اجتماعات فرمانداري جوین تشكيل شد
به گزارش روابط عمومي اداره كتابخانه هاي عمومي شهرستان جوین، دومین جلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي و نهضت مطالعه مفيد شهرستان جوین صبح روز یکشنبه 23 تیر ماه سال جاري در سالن اجتماعات فرمانداري جوین تشكيل شد.
غلامی رئيس اداره شهرستان جوین ضمن اعلام اين خبر افزود: اين جلسه با ریاست فرماندار جوین وحضور تمامی اعضا، تشكيل شد.
ابراهیم جدی کار رئیس انجمن، ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، خواستار پیگیری جدی در انجام مصوبات قبلی جلسه و جدیت بیشتر در راستای ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح شهرستان شد.  
وی در ادامه افزود با توجه به آمارهای موجود، شهرستان برای رسیدن به چشم انداز کتابخانه های عمومی در افق 1404 بایستی تلاش مضاعفی داشته باشد تا شاهد رتبه خوبی در استان باشیم واین میسر نمی شود مگر با همکاری مراکز فرهنگی در شهرستان.
پیگیری در خصوص تشکیل انجمن خیرین شهرستان، برگزاری نمایشگاه کتاب در ایام مبارک رمضان در سطح شهر، آماده سازی کتابخانه خیرساز"شادروان امیر مسروری" حکم آباد جهت افتتاح در آینده نزدیک از مهمترین مصوبات اين جلسات بود.
 

روزشمار تاریخ 25تیرشمسی برابر با 16جولای (ژوئیه)میلادی

سالگرد درگذشت «هنريك باول» و نگاهي به نظرات و روش نويسندگي او ـ

"در زمان قدرت، به دوران بازنشستگي بيانديشيد "

16 جولاي 1985 «هنريك باولHeinrich Boll» نويسنده آلماني و برنده جايزه نوبل سال 1972 در 68 سالگي درگذشت. وي كه در طول جنگ جهاني دوم به عنوان يك سرباز ورماخت (ارتش آلمان) در جبهه هاي فرانسه، روسيه، روماني و مجارستان شركت و چهار بار گلوله خورده و انگشتان پايش را بر اثر يخزدگي در برف هاي روسيه از دست داده بود در داستانهايش مقامات دولتي و كاسبكارها را در نقش آدمهاي بد قرار مي داد. باول كه مدتي نيز رئيس انجمن جهاني «Pen» بود در يك رساله خود كه مورخان عنوان «نتيجه گيري» به آن داده اند نوشته است كه اگر مقامات دولتي و كاسبكارها روراست و مردمدوست باشند، از وضعيت روز سوء استفاده نكنند، نخوت و خود بيني و طمع نداشته نداشند، پاكدامن بوده و از همه مهمتر بدانند كه پس از باز نشسته شدن، به زندگي در ميان مردم باز مي گردند و نياز به لطف و محبت و كمك آنان دارند، دشواري هاي بشر و مسائل جامعه به مقدار زياد از ميان مي رفت.
     «باول= بول» تا توانست قسمت تاريك و ظالمانه كاپيتاليسم را در نوشته هايش منعكس كرد. كتابهاي او به 30 زبان ترجمه شده اند و چپگرايان، روسها، ملل آمريكاي لاتين و اروپاي شرقي بيشترين خوانندگان او را تشكيل مي دهند. وي نخستين داستانش را در سي سالگي تحت عنوان «قطار سر وقت بود» به دست چاپ سپرد. دهها داستان و رساله و نيز كتاب درسي زبان آلماني از «باول» باقي مانده است كه معروفترين داستانهايش؛ ارواح، بيليارد در ساعت 5/9 ، دلقك، طبل نازك، احترام از دست رفته كاترينا بلوم و شبكه ايمني عنوان دارند. داستانهاي كوتاه او كه حقيقي ولي با نامهايي ديگر هستند خواندني ترند. وي يک کاتوليک مذهب بود.

کیهانی زاده

[ سه شنبه 25 تير 1392برچسب:هنریک باول,نویسنده آلمانی,برنده جایزه نوبل,باول بول,,

] [ 14:16 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

روزشمار تاریخ 24تیرشمسی برابر با 15جولای (ژوئیه)میلادی

نگاهي به آنتون چخوف به مناسبت سالروز فوت او.

"چخوف که شادزیستن را موهبتي بزرگ خوانده است"

امروز سالروز درگذشت «آنتون چخوف anton chekhov» داستان نگار و نمايشنامه نويس بلند آوازه قرن 19 روسيه (و جهان) است كه 15 جولاي 1904 در 64 سالگي فوت شد . وي يك پزشك بود و براي تهيدستان يك كلينيك رايگان داير كرده بود كه خود در آنجا طبابت مي كرد. مهارت چخوف عمدتا در نگارش داستانهاي كوتاه است. او گفته است كه ساده نويسي را از «تولستوي» يادگرفته و مي كوشد كه در نوشته هايش چيزي بياموزد و بشررا راهنمایی کند. فلسفه او در زندگي «شادزيستن» است و احساس شادي كردن را نعمتی بزرگ خوانده است، زیراکه عمر انسان محدود و پیری که از آن گریزی نیست دورانی سخت است که نباید گذارد نامطبوع باشد. بزعم چخوف؛ اگر بشر از جوانی، درست راهنمایی شود زندگانی مطلوب و بدون دغدغه خواهد داشت. مدیران جامعه نقشی بزرگ در تامین سعادت و شادزیستن اتباع دارند لذا حکمران کل (رئیس کشور) در انتخاب آنان باید جنبه های مختلف را درنظر بگیرد. (در آن زمان روسیه انتخابات نداشت که چخوف به مشارکت و رای مردم در انتخاب مقامات کشور اشاره کند). ايوانف، مرغ دريا، عمو وانا، سه خواهر و باغ گيلاس از جمله داستانها و نمايشنامه هاي چخوف هستند.

علاقه مندان می توانند مجموعه آثار آنتوان چخوف را از کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرند!!!

کیهانی زاده

[ دو شنبه 24 تير 1392برچسب:آنتوان چخوف,آثار چخوف,کتابخانه عطاملک جوینی,رمانهای برتر,,

] [ 18:59 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

جملاتی الهام بخش برای زندگی

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

منبع:شه دخت

 

 


ادامه مطلب

[ دو شنبه 24 تير 1392برچسب:جملات الهام بخش,الهام بخش,زندگی,جملات زیبا,

] [ 15:22 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

روزشمار تاریخ 22تیرشمسی برابر با 13جولای (ژوئیه)میلادی

1-تنها نويسنده سياه كه برنده جايزه نوبل شد

سيزدهم جولاي زادروز «اكيواند سويينكاAkinwande Wole Soyinka» داستان نگار نيجريايي است كه در سال 1934 به دنيا آمد. وي تنها نويسنده از ميان سياهان آفريقا است كه برنده جايزه ادبيات نوبل شده است. سويينكا كه در عين حال از مبارزان حقوق بشر و آزادي هاي مدني است و از دانشگاه «ليدز» انگلستان فارغ التحصيل شده، در دانشگاههاي نيجريه و آمريكا «ادبيات تطبيقي» تدريس كرده است. سويينكا به خاطر مخالفت پيگير با برادركشي در بيافرا و تلاش براي براي برقراري صلح ميان طرفين متخاصم، در سال 1967 به تصميم دولت نظامي نيجريه بازداشت شد و 22 ماه در زندان بود. زنداني شدن او باعث اعتراض هاي جهاني و در نتيجه تغييرات وسيع در نظام حكومتي نيجريه شد. محصول اين 22 ماه زندان، داستان است تحت عنوان «مردي كه مرد». در نمايشنامه ها و داستان هاي اين نويسنده، نتايج بد و زشتي هاي ستمگري و خودسري كه بزعم او زاييده استبداد هستند منعكس است و در همه آنها از حقوق انسانها و تساوي آنان در اين حقوق دفاع شده است. در ميان حاكمان فدراسيون نيجريه، «ثاني آباچا» بيش از ديگران مخالف سويينكا بود. دشمني آباچا بود كه اين نويسنده را مجبور به جلاي وطن كرد.

2-سالروز درگذشت عباس مروي معروف به «مرزبان زبان پارسي»

عباس مروي يكي از چند شاعري كه اشعار آنان تا به امروز باقي مانده و گفته مي شود از گروه اول شاعران فارسي گوي ايراني بعد از حمله عرب بوده اند 13 جولاي سال 815 ميلادي درگذشت.
     دو شاعر ديگري كه از آن سالها، اشعارشان به زبان فارسي باقي مانده است ابوحفص سغدي و حنظله بادغيسي هستند. شايد در دو قرن اول اشغال نظامي ايران توسط عرب، شعراي پارسي گوي ديگري هم مي زيستند، اما تنها اشعار اين سه تن كه در خراسان بزرگتر (شامل شمال شرقي ايران امروز، شمال و شمال شرقي افغانستان و منطقه فرارود) مي زيستند به نام خودشان باقي مانده است.
     عباس مروي در يكي از اشعارش خود را «مرزبان زبان پارسي» خوانده و به اين ترتيب احساسات ملي خويش را آشگار ساخته است. وي از شهر مرو ـ دژ استوار زبان، فرهنگ و تمدن ايراني برخاسته بود. پارسي سرايان و پارسي نگاران آن زمان، تقريبا همه، از خراسان بزرگتر از جمله شمال افغانستان و منطقه فرارود بودند.
     «مرزبان» واژه اي برابر با پاسدار و پاسبان است. در دوران ساسانيان، وظيفه مرزبانان كه درجه اسپهبدي داشتند جلوگيري از ورود اقوام با تمدني كم به درون ايران و تخريب فرهنگ ايراني بود.

3-نویسنده «شیطانی در مه» در سالروز تولدش

لئون گارفیلد

لئون گارفیلد نویسنده کودک و نوجوان بریتانیایی، متولد 13 جولای سال 1921 است. این نویسنده در طول دوران زندگی‌ خود بیش از 25 اثر برای بچه‌ها نوشته است. از این نویسنده دو کتاب «اسمیت» و «ساعت طلایی» در ایران منتشر شده‌ است.وی دوران کودکی و نخستین مقاطع تحصیلی خود را در برایتون گذراند و پس از آن برای تحصیل مقاطع عالی به کالج «رجنت استیریت پلی تکنیک» رفت تا در رشته هنر تحصیل کند، اما تحصیلات او به دلیل نداشتن هزینه کالج و آغاز جنگ جهانی دوم، نیمه تمام ماند. 

گارفیلد برای خدمت به ارتش به سربازان امداد سلطنتی ملحق و پس از مدتی به بلژیک اعزام شد.

پس از این ازدواج و پایان جنگ جهانی، گارفیلد به عنوان یک بیوشیمیدان در بیمارستانی شروع به فعالیت کرد. در سال 1960 او برای نخستین با برای کودکان داستان نوشت.

نخستین اثری که گارفیلد نوشت، رمان دزد دریایی «جک هالبورن» نام داشت. این کتاب در سال 1964 منتشر شد. دومین کتاب او، با عنوان «شیطانی در مه» نخستین جایزه سالانه روزنامه گاردین را به خود اختصاص داد. پس از مدتی کتاب «شیطانی در مه» در قالب مجموعه‌های تلویزیونی تولید شد.

 این نویسنده در سال 1970 زمینه آثار خود را تغییر داد و شروع به نوشتن رمان‌های تخیلی کرد. کتاب «خدای دریا» از آثار این نویسنده در این دوره کاری اوست که مدای طلای جایزه سالانه کارنیج را برای این نویسنده به ارمغان آورد. او نوشتن در این زمینه را ادامه داد و توانست با آثار خود در میان کودکان طرفداران زیادی را پیدا کند. در طی دوران زندگی‌اش گارفیلد علاوه بر نویسندگی در سینما و تلویزیون نیز فعالیت کرد.

سرانجام این نویسنده در سال 1996، در حالی که 74 سال داشت، چشم از جهان فروبست.

از آثار دیگر این نویسنده می‌توان به «بلک جک»،‌ «اسمیت»، «مرد با اعتماد به نفس»، «داستان‌های شکسپیر» و «سایه‌های طلایی» را نام برد. 

کتاب «اسمیت» این نویسنده تاکنون سه بار به فارسی ترجمه شده است. کتاب «ساعت طلایی» این نویسنده نیز با ترجمه محمد علی اخوان در بازار کتاب کشورمان موجود است.

در مورد ظهور فرقه بهائیت بیشتر بدانید!!!

بهائيت از ابتدا براى ايجاد تفرقه در بين شيعيان به وجود آمد و به يك جريان ضد اسلام مبدل گرديد. سياست ضد اسلامى آن همواره ادامه يافته و با هر جريان اسلام خواهى اعم از فرهنگى و سياسى، در ايران به مقابله پرداخته و هر جريان سنت شكن ضد اسلامى را همراهى نموده است.اين فرقه هم اكنون كاملاً مورد حمايت آمريكا و اسرائيل است و از آن براى مقابله با اسلام استفاده مى شود. بيشترين پيروان آنان در آمريكا قرار دارند و در كشورهايى همچون هند و اندونزى و برخى از كشورهاى آمريكاى لاتين طرفدارانى دارند. اصولاً آنان به وطن اعتقادى ندارند و به اصطلاح »جهان وطنى« اختيار نموده اند. هر چند ادعاى عدم دخالت در سياست دارند، اما به نظر مى رسد هدف آنان تشكيل حكومت جهانى بهائى است....

با مطالعه کتاب"بهاییت در ایران" با ایدئولوژی و زمینه های پیدایش و رشد هریک از فرقه های بابیه،شیخیه،ازلیه و بهائیه از عصر قاجاریه تا پایان دوران پهلوی دوم آشنا شوید.

کتاب"بهائیت در ایران"را از کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرید!!!

روزشمار تاریخ 21تیرشمسی برابر با 12جولای (ژوئیه)میلادی

نويسنده انگليسي و قضيه بي اعتنايي دولت قاجارها به وطن

چارلز كينگزلي نويسنده بزرگ انگليسي قرن نوزدهم 12 ژوئن 1819 به دنيا آمد، 56 سال عمر كرد و 36 كتاب و عمدتا داستان تاريخي درباره قهرمانان ملي و رويدادهاي جالب كشورهاي مختلف از يونان تا مصر و حتي آمريكاي جنوبي نوشت. كينگزلي رشته تاريخ ملل و تاريخنگاري را در كمبريج تحصيل كرده و حرفه داستان نگاري برپايه رويدادهاي جالب و جاذب و قهرماني تاريخ را پيشه خود ساخته بود زيرا كه عقيده داشت از اين راه بهتر مي تواند به بشر خدمت و احساسات نهفته را بيدار كند. گويا كينگزلي در زمان ناصرالدين شاه با دفتر صدراعظم او؛ ميرزا حسين خان قزويني (سپهسالار) تماس گرفته و خواسته بود كه يك مترجم آشنا به تاريخ ايران به او معرفي شود تا دست كم يك داستان تاريخي برپايه رويدادهاي ايران باستان بنويسد كه دولت تهران اعتنا نكرده بود. تفسير نگاران ادبي که به اين موضوع توجه کرده اند، اين بي اعتنايي دولت وقت ايران را حمل بر ناآگاهي و ضعف احساس وطندوستي مقامات تهران آن زمان ذکر كرده اند. به نظر برخي، بي اعتنايي تهران نسبت به درخواست كينگزلي به اين علت بود كه انگلستان در سال 1862 بيشتر قسمتهاي بلوچستان را به هندوستان (در آن زمان هندوستان انگلستان) ضميمه كرده بود كه اينك در قلمرو پاكستان قرار دارند. اين عمل باعث خشم دولت تهران شده بود مخصوصا كه نيروي نظامي قابل ملاحظه نداشت كه مانع از اين تقسيمبندي انگليسي ها و تجزيه ايران زمين شود. بلوچستان (مكران) از آغاز تاسيس ايران واحد به دست كوروش بزرگ، بخشي از ايران بود و آزمايشهاي اخير «دي. ان. ا.» پارسي بودن بلوچها و پشتونها را ثابت كرده است.

کیهانی زاده

روزشمار تاریخ 20تیرشمسی برابر با 11جولای (ژوئیه)میلادی

براي بزرگسالان «مقاله سياسي» و براي خردسالان «كتاب» مي نوشت

يازدهم ژوئن زادروز « اي. بي. وايت E.B.White » روزنامه نگار و مولف آمريكايي است كه در 1899 به دنيا آمد و 86 سال عمر كرد. شهرت او كه سالها سردبير « نيو يوركر» بود به خاطر سه كار مهم اوست:
     1ـ ستون روزانه اش در روزنامه ها تحت عنوان « Talk of the Town» كه بر ضد زياده خواهي شركتهاي بزرگ و عدم صداقت سياسيون بود.
     2 ـ تاليف كتاب براي كودكان و نوجوانان ؛ با اين زمينه و برداشت كه كودك و نوجوان فردي ميهندوست ، سالم و قانونمند ، به دور از عادات زيان آور ، مودب و بانزاكت كه به حقوق ديگران احترام گذارد پرورش يابد.
    3 ـ ساده نويسي انگليسي . وي روشي خاص در نوشتن وگفتن زبان انگليسي به وجود آورده است كه به « ستايل وايت » معروف شده و به كساني كه بخواهند زبان انگليسي ياد بگيرند خواندن كتابهاي وايت كه براي كودكان نوشته شده است توصيه مي شود. او گفته است كه هدفش آسان ساختن نوشتن براي همگان بوده و نيز يكنواخت كردن زبان انگليسي كه زباني است بي قاعده . به گفته « وايت »، اين زبان را ناسيوناليسم انگليسي ها پس از ترويج زبان فرانسه توسط ويليام فاتح و جانشينانش در جزاير انگلستان خلق كرد تا هويت ملي حفظ شود. ناسيوناليستهاي انگليسي در آن زمان، اين زبان را از مخلوط كردن زبانهاي فرانسه ، انگليسي قديم ( از خانواده زبان آلماني كه پارسي هم يكي از اين زبانها است ) و لاتين رايج در كليسا ساختند و اين زبان كه چند قرن جز ميان روستاييان ـ آن هم در منازل و گفتگوهاي خودماني بكار نمي رفت اينك زبان جهاني شده است و به صورت مثالي بارز از نيروي شگرف ناسيوناليسم مورد استناد قرار مي گيرد.

کیهانی زاده

[ پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:وایت,روزنامه نگار آمریکایی,نیو یورکر,ستایل وایت,ای بی وایت,کتابخانه عطاملک جوینی,,

] [ 16:50 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

روزشمار تاریخ 19تیرشمسی برابر با 10جولای (ژوئیه)میلادی

تقویم ادبی جهان در دهم جولای، برابر با 19 تیرماه، با نام دو نویسنده آشنا پیوند خورده است؛ مارسل پروست، خالق رمان هفت جلدی «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» که جلدهای نخست این کتاب را با هزینه شخصی خود منتشر کرد و «آلیس مونرو» که دغدغه‌ها و مشکلات زنان درونمایه اغلب آثارش است.

مارسل پروست/ آلیس مانرو

 پروست؛ نویسنده‌ای در جست‌وجوی لحظه‌های زندگی

پروست دهم جولای سال 1871 میلادی متولد شد. وی از کودکی با ضعف جسمانی دست و پنجه نرم کرد و در 51 سالگی درگذشت. پروست آثارش را با سبک خاص خود می‌نوشت، شخصیت‌هایش را تحلیل می‌کرد، از نثری پر از پیچیدگی و تکلف بهره می‌گرفت و از همین رو نوشته‌هایش به مذاق هر کسی خوش نمی‌آمد.

پروست را با رمان «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» می‌شناسند. این رمان در هفت جلد نوشته شده که هر کدام از مجلدها نامی مستقل دارند. او نیز مانند بسیاری از نویسندگان مطرح موفق نشد در زمان حیاتش شاهد انتشار تمامی کتاب‌هایش باشد. نگارش رمان «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» بین سال‌های ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۲ میلادی انجام شد و انتشار آن تا سال ۱۹۲۷ به طول انجامید.

این نویسنده مطرح جهان بخش‌هایی از رمان «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» را در سال 1912 میلادی در روزنامه «فیگارو» منتشر کرد ولی بعد از آن برای متقاعد کردن ناشران مشکلات زیادی را متحمل شد. ناشری حاضر نبود ریسک انتشار این کتاب را بر عهده بگیرد و سرانجام پروست مجبور شد کتابش را برای چاپ به انتشاراتی بدهد که یک شرط برای چاپ سه جلد نخست این رمان گذاشته بود؛ این‌که نویسنده باید تمامی هزینه‌های انتشار را بپردازد.

پروست این شرط را پذیرفت اما سرمایه‌گذاری او بی‌نتیجه نبود و وی در سال 1918 میلادی جایزه ادبی گنکور را برای جلد دوم  «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» به دست آورد و به شهرت رسید.

وی در سال 1922 بر اثر بيماری برونشيت از دنیا رفت و بخش‌هایی چند جلد از رمانش پس از مرگ پروست منتشر شد. این رمان در ایران با ترجمه مهدی سحابی منتشر شده است. گرچه او در طول زندگی‌اش روزهای سختی را پشت سر گذاشت اما «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» روایت امید و غنیمت شمردن روزهای زندگی است.

زنان در زندگی و شناساندن پروست به جهانیان نقش مهمی داشتند. او که در رمان مطرح خود وضعیت جامعه ادبی، هنری، فلسفی و اجتماعی کشور فرانسه را در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن بیستم میلادی تحلیل کرد و به عنوان چهره‌ای فرهیخته معرفی شد، بعد از مرگش از نگاه سلست آلباره، خدمتکار خانه‌ای که پروست در سال‌های پایانی زندگی در آن زندگی کرد، به اهالی ادبیات، از نگاهی متفاوت، شناسانده شد.

کتاب خاطرات «آلباره» را مینو حسینی و شهرزاد ماکویی در ایران با عنوان «آقای پروست» منتشر کرده‌اند. این خاطرات را فردی به نام ژرژ بلومن بازنویسی کرد و در آن بخشی از شخصیت شناخته نشده پروست شرح داده شده است. 

در سال 1953، سال‌ها بعد از مرگ پروست، اثری ناتمام از او با نام «علیه سنت بوو» منتشر شد.

آلیس مونر، روایتگر بردباری‌های زنانه

مونرو، نویسنده دیگری است که در دهم جولای سال 1931 میلادی به دنیا آمد و در سال 2009 موفق به كسب جایزه بین‌المللی «من بوكر» شد. اغلب داستان‌های این نویسنده، با تاكید بر وضعیت و روابط انسانی و از زاویه زندگی روزمره انسان‌ها روایت می‌شوند و داستان‌های كوتاهش، شهرتی جهانی دارند. وی معمولا، با زبانی ساده، پیچیدگی‌های زندگی انسانی را روایت می‌كند و به همین دلیل، برخی وی را با آنتوان چخوف مقایسه کرده‌اند. 

گروهی از منتقدان او را نماد داستان‌های زنانه می‌دانند زیرا اغلب از دغدغه‌ها و مشکلات زنان در داستان‌هایش می‌گوید؛ برای مثال وی در یکی از آخرین آثارش که در اواخر سال 1391 با عنوان «خوشبختی در راه است» در ایران منتشر شد روایتگر زندگی مادری است که باوجود از دست دادن سه فرزندش می‌کوشد به زندگی بازگردد. قهرمان‌های‌ اصلی او در داستان‌های این مجموعه اغلب زنانی هستند که با وجود مشکلات فراوان، صبورند و راهی برای گذشتن از مشکلات سختی‌های زندگی می‌یابند.

آلیس مونرو در سال 2009 برنده جایزه ادبی من بوکر شد. این نویسنده کانادایی در ایران با داستان‌های کوتاهی شناخته‌ شد که در مجلات از وی ترجمه و منتشر شد.

در سال 2012 میلادی نیز مجموعه داستانی به نام «زندگی عزیز» (Dear Life) از مونرو منتشر شد و آخرین اثر منتشر شده از وی به زبان انگلیسی محسوب می‌شود. ترجمه این کتاب هنوز در ایران منتشر نشده است. 

این نویسنده شهیر نخستین مجموعه داستانش را در سال 1968 میلادی منتشر کرد و نشر افق نخستین بار اثری از او را با نام «گریزپا» در سال 1385 راهی کتابفروشی‌ها کرد.

تاکنون از مونرو آثاری چون «خوشبختی در راه است»، «دورنمای کاسل راک»، «رویای مادرم»، «عشق زن خوب»، «پاییز داغ» و «فرار» به فارسی ترجمه شده است.

چهارمین سالگرد درگذشت"مهدی آذر یزدی"پدر ادبیات کودک ونوجوان کشور

18 تیرماه چهارمین سالگرد درگذشت مهدی آذر یزدی پدر خوب بچه های ایران

را تسلیت عرض می نماییم.

لازم به یاد آوری است «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن»، «گربه‌ ناقلا»، «گربه‌ تنبل»، «مثنوی» (برای بچه‌ها)، «مجموعه‌ قصه‌های ساده» و تصحیح «مثنوی» مولوی (برای بزرگسالان) از جمله آثار این نویسنده کودک و نوجوان است.

علاقه مندان به آثار مرحوم آذر یزدی می توان برخی از کتابهای وی را  از

کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرند!!!

حلول ماه مبارک رمضان مبارک باد.

چرا اسلام روزه را واجب كرده است؟

 اثر روحي روزه آن است كه سبب تقوا و پرهيزگاري در انسان روزه‏دار مي‏شود. بايد دانست كه روزه تأثير بزرگي در صحت بدن انسان دارد، چرا كه روزه براي استراحت دستگاه گوارش خصوصا معده و روده‏ها و منظم كردن ترشحات معده و ترتيب دادن به اعمال هضم، بسيار مفيد مي‏باشد و دانشمندان حيوان‏شناس گفته‏اند، حتي حيوانات هم از روي غريزه‏ي خدادادي گاهي روزه مي‏گيرند، از جمله در درندگان از قبيل شير و پلنگ و ببر ملاحظه شده كه هفته‏اي يك روز از خوردن هرگونه غذا خوددراي مي‏كنند. خلاصه اين كه روزه تأثيرات روحي و اخلاقي و جسمي فراواني دارد. بايد گفت كه در قديم اطبّا به امساك و خودداري از خوردن و آشاميدن خيلي اهميت مي‏دادند و به وسيله‏ي آن خيلي از امراض را معالجه نمودند و در طبّ جديد، نام امساك و پرهيز را رژيم غذايي گزارده‏اند و اين همان روزه است كه به نام‏هاي مختلف ناميده مي‏شود.

علماي روان شناس جديد، روزه را يكي از بهترين عوامل صحت شمرده‏اند. پرفسور وكتور پوشر فرانسوي مي‏گويد: روزه بهترين وسيله براي تندرستي مي‏باشد.

بايد گفت كه روزه در معالجه‏ي اغلب امراض، مفيد و در پاره‏اي از بيماري‏ها علاج منحصر به فرد مي‏باشد و اگر هم منحصر به فرد نباشد، انصافا بهترين و سهل‏ترين روش معالجه است.

اما فوايد روزه به طور اختصار:

 


ادامه مطلب

[ سه شنبه 18 تير 1392برچسب:چرا روزه واجب است,دلایل واجب بودن روزه,فواید روزه,روزه واجب است,,

] [ 9:1 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب “۵۰۴ واژه ضروری”

دامنه لغات انگلیسی خود را با کتاب "504واژه ضروری" افزایش دهید

http://amoozeshezaban.com/files/uploads/1372687918.url.jpg

این کتاب همانطور که از نامش پیداست،شامل ۵۰۴ واژه ضروری است که به شما کمک می کند دامنه لغات عمومی خود را افزایش دهید…این لغات از این جهت لغات ضروری نامیده می شوند که به طور مداوم توسط افراد تحصیل کرده،مورد استفاده قرار می گیرند.همچنین در روزنامه ها،مجلات،کتابها،تلویزیون،فیلم ها و مکالمات روزمره کاربرد فراوان دارند.این کتاب شامل ۴۲ درس می باشد که در هر درس ۱۲ لغت جدید معرفی شده است.برای هر لغت معنی انگلیسی،تلفظ ،و۳ مثال کاربردی مطرح شده است.بعد از معرفی لغات ،یک متن (Reading) ،مطرح شده است که تمام لغات معرفی شده در درس در آن متن به کار رفته است.سپس تمریناتی برای یادگیری مؤثر لغات در آخر هر درس آمده است.یکی از ویژگی های بارز کتاب ” ۵۰۴ واژه ضروری”،این است که لغاتی که در درس های قبل فرا گرفته اید،در درس های بعد در مثالها و جملات دیگر مطرح شده است که این تکرار باعث یادگیری بیشتر و تثبیت لغت در ذهن شما می شود.لازم به ذکر است که هر ۶ درس یک بار،یک تمرین دوره ای برای آنکه میزان یادگیری خود را بسنجید،آمده است.

کتاب 504 واژه ضروری را می توانید از کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرید!!!

داستانهای کوتاه اخلاقی در کتاب غذای روح 2

روانشناسان همیشه گفته اند که طرز فکر بر نتیجه امور تاثیر گذار است .

با خواندن کتاب غذای روح 2اثر جی پی واسوانی با ترجمه جمشید هاشمی طرز فکر خود را تغییر دهیم

کتاب غذای روح را از کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرید!!!

وبلاگ جملات حکیمانه

تصویرجی پی واسوانی

گلچینی از سخنان نویسنده کتاب غذای روح را در ادامه مطلب بخوانید


ادامه مطلب

داستان زیبای اقتضای طبیعت (عشق ورزیدن)

 

 عشق بورزیم حتی به ...

 

داستان, داستان کوتاه

 

شخصی عقربی را دید که در آب برای نجات خویش دست و پا میزند .آن شخص به قصد کمک دستش را به طرف عقرب دراز کرد اما عقرب تلاش کرد تا نیشش بزند !

 با این وجود مرد هنوز تلاش میکرد تا عقرب را از آب بیرون بیاورد اما عقرب دوباره سعی کرد او را نیش بزند !

 مردی در آن نزدیکی به او گفت : چرا از نجات عقربی که مدام نیش میزند دست نمیکشی ؟!

 آن مرد گفت : عقرب به اقتضای طبیعتش نیش میزند. طبیعت عقرب نیش زدن است و طبیعت من عشق ورزیدن ...

 چرا باید از طبیعت خود که عشق ورزیدن است فقط به علت این که طبیعت عقرب نیش زدن است دست بکشم ؟!

 هیچگاه از عشق ورزیدن دست نکش همیشه خوب باش حتی اگر اطرافیانت نیشت بزنند ...

[ یک شنبه 16 تير 1392برچسب:عشق ورزیدن,داستانک جالب,عقرب,کتابخانه عطاملک جوینی,اقتضای طبیعت,

] [ 14:52 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

روزشمار تاریخ 15تیرشمسی برابر با 6جولای (ژوئیه)میلادی

زادروز «Heidenstam» و سالگرد درگذشت William Faulkner
William Faulkner - Heidenstam
ششم جولاي زادروز شاعر و نويسنده سوئدي ورنر فن هايدنستام Verner Von Heidenstam است كه در سال 1859 به دنيا آمد و در سال 1916 برنده جايزه ادبي نوبل شد. وي پس از ديداري از خاورميانه و كشورهاي منطقه مديترانه تحت تاثير فرهنگ خاور ميانه قرار گرفت و چند كتاب او درباره اين منطقه است . وي در اثر خود « انديميون » نگراني عميقش را از انتقال فرهنگ اروپايي به خاور ميانه و گرفتن جاي فرهنگ اين منطقه را ابراز داشته است . يك داستان او تحت تاثير قصه « هزار و يك شب » و به همين سبك نوشته شده است ، همين طور كتاب ديگر او « قفس شير » . هايدنستام كه به تاريخ وطن خود علاقه فراوان داشته بقيه داستانهاي خود را برپايه قصه هاي تاريخي سوئد نگاشته است.
    ×××
    ويليام فاكنر William Faulkner نويسنده پُركار و تواناي آمريكايي كه دهها داستان، فيلمنامه، مجموعه اشعار و اثر ديگر باقي گذارده ششم جولای 1962 بر اثر حمله قلبي در 64 سالگي درگذشت. فاكنر از مردم ايالت جنوبي «مي سي سي پي» كه 25 سپتامبر 1897 در يك فاميل نظامي به دنيا آمده بود از نوجواني شعر مي گفت. نخستين داستاني كه نوشت «مواجب سرباز» عنوان داشت و پس از آن «پشه ها»، «پرچمهاي غبار گرفته»، «دارا و ندار»، «سرزمين فراعنه»، «روشني در ماه اوت»، «پناگاه»، «خواب طولاني» و .... وي از برندگان جايزه ادبي نوبل است. هنگام دادن این جایزه به فاکنر بود که اعلام شد داستان نگار بهتر از هرکس می تواند اندرز و اندیشه را منتقل کند.

نوشیروان کیهانی زاده

از شیخ بهایی چه میدانید!!!

خورشید می ماند:روایتی داستانی از زندگی شیخ بهایی

شیخ چشمان خود را بست.همه چیز به رنگ دیگری شد.آخرین صدایی که شنید صدای اذانی بود که از گلدسته های مسجد می آمد.به آرامی چشم گشود، فاطمه و یاران خود را دید.در آخرین دم شنید که میرداماد می گفت: خورشید عاقبت در ایران ماند.کتاب حاضر روایتی داستانی از زندگی شیخ بهایی است که با کودکی شیخ در مکتبخانه آغاز می شود وبا غروب زندگی وی به سرانجام می رسد.نویسنده ضمن استفاده  از منابع و مستندات محکم تاریخی، ازخیال و داستان پردازی خویش درنگارش بهره برده است.

نویسنده کتاب:کامران پارسی نژاد

ناشر:کانون اندیشه جوان،1387

تعداد صفحات:576

خواندن این کتاب را به همگان توصیه می کنم.علاقه مندان جهت تهیه کتاب به کتابخانه عطاملک جوینی مراجعه فرمایند!!!

[ پنج شنبه 13 تير 1392برچسب:خورشید می ماند,زندگی شیخ بهایی,بهایی,کتابخانه عطاملک جوینی,,

] [ 16:47 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

روزی که دنیا در برابر تجاوز آشکار،تنها سکوت کرد!!!

یاد و خاطره شهدای فاجعه هواپیمایی 12 تیر1367 گرامی باد

مسافران، با قلبی آرام و مطمئن،‌دل به فضا می‌سپارند و در سکوتی پرمعنا، به مقصد می‌اندیشند.
کسی چه می‌داند، در پس این آرامش، چه توفان سهمگینی کمین کرده است؟!

[ چهار شنبه 12 تير 1392برچسب:هواپیمای655,حمله ناو آمریکا به هواپیما,12تیر67,,

] [ 18:13 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

کتابهای مفید پیرامون ازدواج

آگاهانه ازدواج کنید،عاقلانه زندگی کنید

شاید بتوان گفت بهترین و جامعترین و کاربردی ترین کتابی که تاکنون در زمینه خواستگاری و شناسایی همسر و مسائل قبل از ازدواج منتشر شده است کتاب «مطلع مهر» آقای دکتر امیرحسین بانکی پورفرد است که از سوی انتشارات حدیث راه عشق اصفهان عرضه شده است. این کتاب به صورت بسیار جامعی غالب سئوالات را در این زمینه جواب می دهد.

علاوه بر این کتاب، مطالعه اجمالی کتابهای «انتخاب همسر» آیت الله امینی (موسسه بوستان کتاب قم) و «گلبرگ زندگی» گفتگوهای تلویزیونی حجت الاسلام حسین دهنوی(خادم الرضا(ع) قم) و «دانستنی های ازدواج در هفت جلسه» نوشته خانم مریم ادیب(مدرسه قران و عترت دانشگاه تهران) هم مفید واقع می شود.

پیشنهاد می شود که علاوه بر مطالعه کتاب در این زمینه، محصولاتی دیگر در این زمینه مثلاً سخنرانی ها و کتابهایی از دکتر علی قائمی، دکتر غلامعلی افروز، دکتر گلزاری و نرم افزارهای آموزشی استاد حسین دهنوی، حجت الاسلام معمار منتظرین، حجت الاسلام فلاح (مدرسه معصومیه قم)، استاد اصغر طاهرزاده و برخی از شماره های ماهنامه «سپیده دانایی»(به مدیر مسئولی دکتر گلزاری) نیز دریچه های جدیدی در این خصوص برای فرد باز می کنند و خصوصاً مطالعه فصل «ازدواج ، تولدی دیگر» از کتاب «زن آن گونه که باید باشد» استاد طاهرزاده(انتشارات لب المیزان) پیشنهاد می شود که کتاب اخیر، نگاه عرفانی و ملکوتی به ازدواج را تشریح می کند.

برای بعد از مراسم خواستگاری و عقد پیشنهاد می شود کتابهایی چون «خانواده در اسلام»(انتشارات شفق قم) و «اخلاق در خانه» ( مباحث استاد حسین مظاهری در 2 جلد منتشره از سوی نشر اخلاق قم)، سیره نبوی(جلد چهارم سیره نبوی) استاد مصطفی دلشاد تهرانی، «همسر داری» آیت الله امینی(موسسه بوستان کتاب قم)، «اخلاق خانوادگی از دیدگاه پیامبر اعظم(ص) دکتر سید محمد شفیعی(دفتر نشر معارف قم) و ... با همسرتان و به صورت دو نفری مطالعه شود و مطالب آن به مباحثه گذاشته شود.

گفتنی است غالب کتابهای فوق در کتابخانه عطاملک جوینی موجود می باشد و علاقه مندان می توانند جهت امانت گرفتن کتاب به کتابخانه مراجعه فرمایند.

[ چهار شنبه 12 تير 1392برچسب:کتابهای ازدواج,ازدواج آگاهانه,کتابخوانی و ازدواج,کتابخانه عطاملک جوینی,,

] [ 14:6 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

کتابهایی به پیشنهاد رهبر انقلاب+ دست‌خط

دست خط و نظر رهبر کبیر انقلاب اسلامی را درباره ی کتاب های "خداحافظ کرخه"، "زنده باد کمیل"، "یادداشت های ناتمام"، "تیپ83"، "تجاوز که آغاز شد..."، "تپه های لاله سرخ" و "سفر به قبله" می خوانیم.

خداحافظ کرخه / داوود امیریان / انتشارات سوره مهر

 

کتابهایی به پیشنهاد رهبر انقلاب+ دست‌خط

مقام معظم رهبری درباره «خداحافظ کرخه» تقریضی نوشته اند و در آن آورده اند: «این کتاب شیرین و ساده، زندگی و احساس و جهت گیری های بسیجی را به خوبی تشریح می کند. نویسنده، که خود یک بسیجی با همه بار فرهنگی این کلمه است، با بیان بعضی از جزئیات به ظاهر کم اهمیت، آن امر مهم را تصویر و ترسیم کرده است. با اینکه جوانی کم سن و سال است، بسی پخته تر از عمر خود می نویسد و می اندیشد. گاه در نقل حوادث، تسلسل طبیعی و منطقی رعایت نشده است. باری این یکی از کتاب های خیلی خوب در مجموعه خاطره هاست.»


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 12 تير 1392برچسب:,دستخط رهبر,پیشنهاد کتاب رهبری,رهبر و کتاب,,

] [ 13:58 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

روزشمار تاریخ 11تیرشمسی برابر با 1جولای (ژوئیه)میلادی

روزي که «همينگوي» خودکشي کرد
Ernest Hemingvay

 

دوم ژوئيه سال 1961 ارنست همينگوي Ernest Hemingvay داستان نگار بلند آوازه آمريکايي در خانه اش در منطقه كوهستاني كچوم واقع در ايالت «آيداهو» آن کشور با گلوله تفنگ شکاري خودکشي کرد. وي هنگام مرگ 62 ساله بود. همينگوي كه در 21 ژوئيه سال 1899 به دنيا آمده بود، در سال 1955 برنده جايزه نوبل درادبيات شده بود و به خاطر داستان «پير مرد و دريا» جايزه پوليتزر به دست آورده بود. همينگوي نويسنده داستانهاي «نيروي عاطفه»، «خورشيد هميشه مي درخشد»، «پير مرد و دريا»، «زنگها براي كه به صدا در مي آيند؟» و ... ظاهرا از فرارسيدن پيري، روزهاي سخت سالخوردگي و از كارافتادگي که در آستانه اش قرار گرفته بود نگران بود كه تحت تاثير همين ترس، سرانجام دست به خودكشي زد. پدر او هم در آغاز سالخوردگي خودكشي كرده بود. همينگوي مردي شجاع بود و در جريان جنگ جهاني اول كه در جبهه هاي اروپا خبرنگار نظامي بود خطرات متعدد از سر گذرانيده بود و از دو سانحه هوائي جان سالم به در برده بود. وي سالهاي سال در كوبا زندگي مي كرد و به اين كشور علاقه عاطفي خاص داشت. خانه همينگوي در كوبا به صورت موزه درآمده است.

 بهترین داستانهای کوتاه همینگوی با ترجمه احمد گلشیری را از کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرید.

نوشيروان کيهاني زاده

[ سه شنبه 11 تير 1392برچسب:همینگوی,گلشیری,خودکشی,روزشمار تاریخ,کتابخانه عطاملک,ارنست همینگوی,,

] [ 14:9 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

جهت آشنایی با فرهنگ و تاریخ شهرستان جوین،کویان را بخوانید


دوستداران کتاب ،مشتاقان تاریخ و فرهنگ به و‌یژه فرهیختگان جوین
جلد اول کتاب کویان (جوین) سرزمین کیان,پایگاه عرفان در تاریخ  ,
جغرافیای تاریخی,رجال نامی و وجه تسمیه ی جوین را از کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرید!!
جلد اول کتاب شامل 5 فصل به ترتیب 1-بنیان ودگرگونی واژه جوین2-جغرافیای تاریخی جوین3-جوین در آیینه تاریخ4- رجال نامی و بزرگان علمی و ادبی جوین5-تاریخ اقوام ترک می باشد .

کتاب مذکور اثر علی اصغر نقابی است و مشتمل بر 968 صفحه می باشد.

نویسنده در مقدمه اثر مدعی است جلد دوم این کتاب با چهار فصل زبان و دین و معرفی ابنیه تاریخی جوین و ترسیم جغرافیای کنونی تحت تالیف است و در آینده به چاپ خواهد رسید.

مطالعه این کتاب را به عنوان کتاب جامع درباره شهرستان جوین را به علاقه مندان کتابخوانی توصیه می کنم.علاقمندان جهت به امانت گرفتن کتاب به کتابخانه عطاملک جوینی واقع در شهر نقاب جنب اداره بهزیستی مراجعه فرمایند.

 .

[ دو شنبه 10 تير 1392برچسب:کویان,جغرافیای تاریخی جوین,علی اصغر نقابی,جوین,,

] [ 16:14 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

روزشمار تاریخ 9تیرشمسی برابر با 30ژوئن میلادی

1-روزي که «بر باد رفته» انتشار يافت
مارگارت ميچل
نخستين چاپ داستان «بر باد رفته» كه برنده دو جايزه ادبي بزرگ شده است سي ام ژوئن سال 1936 انتشار يافت و به توزيع داده شد.
     «برباد رفته» پرخواننده ترين داستاني است كه تاكنون در آمريكا نوشته شده است. اين داستان كه در زمينه جنگ داخلي خونين و ويرانگر آمريكاست به چهل زبان ديگر ترجمه و در سراسر جهان انتشار يافته و بر پايه آن يك فيلم سينمايي موفق ساخته شده است.
     نويسنده اين اثر بانو «مارگارت ميچل (پگي)» است كه كار نوشتن آن را از سال 1926 آغاز كرده بود. هدف نويسنده كه خود از مردم جنوب آمريكا و متولد شهر آتلانتا است كه این شهر در جريان جنگ داخلي ويران شد اين بود كه چنان مصائب اين برادركشي را در قالب داستان بيان دارد كه در هيچ نقطه اي تكرار نشود.
     اين داستان آن چنان دلچسب و نافذ بوده است كه از آن زمان تا كنون هر سال يك تا چند بار تجديد چاپ شده است. اين تنها اثر مشهور مارگارت بود، زيرا نويسنده داستان 16 اوت 1949 ، پيش از آن كه 49 ساله شود درگذشت. وي چند روز پيش از آن هنگام عبور از يک خيابان در شهر اتلانتا با يک تاکسي تصادف کرده و دچار خونريزي مغزي شده بود. هنگام تصادف، راننده تاکسي مست بود و به همين دليل به 40 سال زندان محکوم شد. بانو مارگارت 8 نوامبر سال 1900 به دنيا آمده بود.

 

2-زادروز پدر نقدنويسي ادبي روسيه
Vissarion G. Belinsky
ويساريون گ. بلينسكي Vissarion G. Belinsky اديب و نقدنگار بزرگ روسيه روزي چون امروز، سي ام ژوئن 1811 ، به دنيا آمد كه نظرات او در باره نقد نويسي كتاب، راهنماي كار نقد نگاران قرار گرفته است.
     بلينسكي كه با نقدهاي خود ادبيات روس را وارد عصر نويني ساخته در عين حال يك متفكر انقلابي بود كه عقيده داشت تا روسيه به گونه اي واقعي و همه جانبه در جرگه كشورهاي اروپايي قرار نگيرد و به بقيه اروپا ملحق نشود رشد و توسعه فرهنگي نخواهد يافت. او اعتقاد و اطمينان فراوان به استعداد و نيروي مغزي و بنيه و تحمل پذيري روسها داشت كه از شرايط پيشرفت يك جامعه هستند.
     به تاكيد بلينسكي: عقايد نبايد زنداني شوند. اصحاب انديشه و استعداد را بايد كشف كرد، پرورش داد تا جامعه از آنان استفاده ببرد. هنر را به خاطر هنر بايد دنبال كرد، نه ارضاء خاطر تزار و مرحمت (پاداش) او. اين اندرز از بلينسكي به جا مانده است: «پيش از به دست گرفتن قلم فكر كن، احساس كن، درك كن و سپس با تمام وجود بنويس.».
    بلينسكي گفته است: كتاب ــ داستاني و غيرداستاني ــ عقيده و نظري را مطرح مي كند كه نقدنگار بايد آن را كشف و به مردم بگويد تا آن را بخوانند. بنابراين، اهميت يك نقدنگار منصف و ماهر دركار خود براي يك جامعه بسيار زياد و وجود او لازم وضروري است. بدون نقدنگار خوب، ادبيات و صنعت كتاب نويسي يك كشور رشد نخواهد كرد. بلينسكي بعدا قاعده نقدنگاري را شامل نشريات (در آن زمان مجله ها) هم كرد و نوشت كه مطالب نشريات هم بايد نقد و بررسي شود. وي ناقد مطالب مطبوعات را «ناظرجامعه» ناميد.
     معروفترين كتاب بلينسكي «نامه به گوگل (داستان نويس شهير) » عنوان دارد كه به انگليسي، فرانسه و آلماني ترجمه شده و مجموعه اي از عقايد اوست.

منبع:www.iranianshistoryonthisday.com

ملتی که کتاب نمی خواند، باید تمام تاریخ را تجربه کند!!!

 

succes-92-3

منبع:http://succes.ir

[ یک شنبه 9 تير 1392برچسب:کتاب خواندن,ملت,کتاب,کتابخوان,تاریخ,تجربه,

] [ 8:13 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

روزشمار تاریخ 8تیرشمسی برابر با 29ژوئن میلادی

 

1-نويسنده اي با صدها ميليون خواننده

«اروينگ والس» نويسنده آمريكايي كه داستانهايش بيش از 270 ميليون خواننده داشته است 29 ژوئن سال 1990 درگذشت. از اين نويسنده 16 داستان، 17 تاليف غير داستاني و چندين نمايشنامه برجاي مانده است. داستانهاي «والس» در پي نوعي تحقيق و بررسي نوشته شده اند و به همين سبب بر دل مي نشينند. داستانهاي معروف او عبارتند از: گزارش چپمن، جايزه، 3 آژير، انسان، توطئه، واژه، پاشگاه خنده و .... وي كه ساكن شهر شيكاگو بود پيش از اين كه وارد كار داستان نويسي و تاليف شود خبرنگار ورزشي روزنامه هاي ايالت ويسكانسين بود.
     اروينگ در خاطراتش نوشته است كه كار نويسندگي را با كتابي رساله مانند آغاز كرد، ولي ناشران آن زمان به بهانه اين كه هزينه چاپ و توزيعش را درنخواهد آورد حاضر به چاپ آن نشدند ، مگر اين كه در قسمتي از هزينه چاپ با آنان شريك مي شدم كه من اين پول را نداشتم.
     ضمن مذاكره با ناشران متوجه شدم كه آنان «داستان» را بدون درنگ چاپ مي كنند زيرا كه نياز به كاغذ اعلاء، جلد مقوايي و تزيين ندارد و در قطع كوچك چاپ مي شود و .... بنابراين؛ به نوشتن «داستان» روي آوردم تا پس از كسب شهرت و پول، به نوشتن كتابهاي غير داستاني بپردازم.
     چند داستان پرفروش آن زمان را خواندم و روش ديگري براي نگارش بكار بردم و پيروز شدم و داستانهاي من تا به امروز (تاريخ نگارش خاطرات) 270 ميليون نسخه چاپ شده اند و ديگر، ناشران براي چاپ كتابهاي غير داستاني من غر و لند نمي كنند.
    بسياري از داستانهاي اروينگ به صورت فيلم سينمايي در آمده است.

2-داستان نگار ایتالیایی که کوشید انسانهارا هماهنگ و واقع بین کند ـ اين برنده جايزه نوبل برضد خودخواهي و افراط در احساس تعلق بود
Luigi Pirandello
«لویجی پیراندلو Luigi Pirandello» نویسنده شهیر ایتالیایی است 28 ژوئن 1867 به دنیا آمد و 69 سال عمر کرد. وی که 21 داستان، 40 درام و صدها داستان کوتاه نوشته کوشیده است که انسانهارا هماهنگ و به درک واقعیت ها نزدیک کند. او که برنده جايزه ادبي سال 1934 نوبل شد همه مسائل جهان را نتیجه «خودخواهی» ها می دادند و دو کتاب «هرکس تنها به فکر خودش است» و «انسان، جانور وحشی و پرهیزگاری» را اختصاص به تشریح این خصیصه و ذمّ آن داده است. لویجی که دهم دسامبر 1936 درگذشت آموزش اخلاقیات را یک هنر بزرگ آموزشگران (مدرّسان، خطباء و روزنامه نگاران) دانسته و نوشته است که این آموزشگران شاد زندگی خواهند کرد و وجدانی آرام خواهند مرد و نام نیک از خود باقی خواهند گذارد. کتاب «لذت روراستی = صداقت» او در این زمینه است. لویجی تلاش کرده است به قدرت جویان، زياده طلبان و آزمندان بگوید که عمر انسان کوتاه است و هنگام انجام هر عمل کوتاهی عمر و «گذاشتن و رفتن» را را فراموش نکنند. دوران سخت پیری [به لحاظ ضعف مزاج] را در نظر بگیرند و ستم نکنند. سه کتاب «انسان، خواهد مرد»، «ژورنال (یادداشتهای روزانه) سرافینو گوبیو» و «پیر و جوان» را در این زمینه نوشته است.
    پیراندلو که دو ازدواج ناموفق داشته می گوید که به موازات ریاضیات و علوم، در مدارس باید درس زندگی و بویژه زندگی خانوادگی (انتخاب همسر و رفتار در قبال خانواده) داده شود زیراکه بیشتر مشکلات یک فرد در زندگی نتیجه انتخاب زن و یا شوهر نامتناسب است و در این زمینه کتاب «شوهر او» و «زن طردشده» را نوشته است. لويجي که مجسمه اورا در نقاط مختلف مي توان ديد اين بيت حافظ را (غلام و بنده آنم که زير چرخ کبود ـ زهرچه رنگ تعلق پذيرد آزاد است) تفسير و احساس تعلق به زن و فرزند را هم دردنياي مادي معاصر مشمول آن قرار داده و اندرز داده است که يک فرد احساس تعلق را در خود تعديل کند تا آزرده خاطر و ملول نشود که پشيماني آخر عمر سودي نخواهد داشت زيراکه امکان اصلاح وجود نخواهد داشت.
    لویجی که کار نوشتن را پس از گرفتن مدرک دکتراي ادبيات از دانشگاه رُم با ترجمه کتاب هاي گوته و هنريش هاين Heine از زبان آلماني آغاز کرد برای نوشتن هر داستان کوتاه، شخصا به افراد که نامی از آنان در رسانه ها برده شده بود مراجعه و مصاحبه می کرد و پرونده ها و سوابق را می خواند تا از واقعیت دور نشود. نقدنگاران وي را درعين حال يک درام نويس بزرگ که در اين کار، تحول ايجاد کرد و نوسازي به وجود آورد توصيف کرده اند.

 

[ شنبه 8 تير 1392برچسب:روزشمار تاریخ,لویجی پیراندلو,اروينگ والس,

] [ 10:14 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

آشنایی با کتاب گینس

 


کتاب رکوردهای جهانی گینس کتابی است که رکوردهای بین‌المللی در آن به ثبت می‌رسد.

کتاب رکوردهای جهانی گینس (Guinness World Records)‏ رکوردهای دستاوردهای انسان و پدیده‌های طبیعی را ثبت می‌کند و سالیانه با اطلاعات جدید به روز می‌شود.

نخستین نسخه کتاب گینس در  بیست و هفتم آگوست 1955 به ابتکار یک ایرلندی منتشر شد.

سر هیو بیور (Sir Hugh Beaver) با همکاری دو ناشر لندنی تحت عنوان "گینس کتاب رکوردها" (The Guinness Book of Records) منتشر شد و در همان سال نخست به پر فروش‌ترین کتاب انگلیس تبدیل شد.

این کتاب سپس به "رکوردهای جهانی گینس" (Guinness World Records) تغییر نام داد.

همشهری آنلاین.

[ شنبه 8 تير 1392برچسب:,

] [ 9:55 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

آشنایی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

آشنایی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان


کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مؤسسه‌ای دولتی، فرهنگی و هنری است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارای وسیع‌ترین شبکه کتابخانه‌های کودک و نوجوان و از مهم‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان و ناشران کتاب‌های این دو گروه سنی در ایران و تهیه‌کننده مهم فیلم‌ها و سایر فرآورده‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان است.

این کانون در دی‌ماه 1344 به‌عنوان مؤسسه‌ای فرهنگی، هنری، و غیرانتفاعی تأسیس شد و پس از انقلاب اسلامی، همچنان به‌عنوان شرکتی دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وظایف کانون طبق اساسنامه عبارت‌است از:

  • تأسیس مراکز عرضه کتاب و آموزش‌های فرهنگی و هنری مخصوص کودکان و نوجوانان در نقاط مختلف کشور؛
  • توسعه و تکمیل کتابخانه‌های عمومی ثابت و سیار؛
  • همکاری با مؤسسه‌ها برای ایجاد بخش‌های ویژه کودکان و نوجوانان؛
  • تهیه و انتشار محصولات سمعی و بصری؛
  • تدارک وسایل و کلاس‌های آموزشی؛
  • تولید، خرید، توزیع، نمایش و فروش فیلم‌های سینمایی و تئاتر مخصوص کودکان و نوجوانان؛
  • ایجاد کتابخانه‌های سیار و پستی برای عرضه کتاب مناسب به کودکان و نوجوانان در روستاها و مناطق محروم و همکاری با سازمان‌هایی که خدمات مشابهی ارائه می‌کنند؛
  • کمک به توسعه و ترویج ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان از طریق تشویق نویسندگان و طراحان، هنرمندان، ناشران و همکاری با آنها؛
  • همکاری با کلیه مؤسسه‌های ایرانی و غیرایرانی که هدف‌های آنها با اهداف کانون مشابه است.
    • کانون زبان ایران.
    • دفتر مناطق محروم.
    • طرح‌های عمرانی.
    • روابط عمومی.
    • فروش و اشتراک.

      کانون پرورش فکری استانداردهای جدیدی برای ادبیات کودکان و نوجوانان به جامعه ایرانی معرفی کرد که توسط بسیاری از ناشران دیگر دنبال شد.

      همچنین از طریق بیش از 500 مرکز فرهنگی ثابت، سیار شهری، سیار روستائی و پستی در سراسر ایران و با ارایه فعالیت‌های فرهنگی، هنری با مخاطبین کودک و نوجوان خود ارتباطی چهره به چهره و  نزدیک برقرار می‌کند.

      انتشار 140 عنوان کتاب با شمارگانی بیش از 3 میلیون در سال، تولید هزاران دقیقه فیلم‌های کوتاه، بلند، زنده، مستند و پویانمایی، تولید ده‌ها عنوان نوار موسیقی، نمایش عروسکی، سرگرمی‌های سازنده و اسباب بازی و نرم‌افزار‌های آموزشی رایانه‌ای از آن جمله به شمار می‌روند.

      همچنین برگزاری جشنواره‌های یک هفته با کانون، قصه گویی، نمایش عروسکی، کتاب کودک و نوجوان، مطبوعات کودک و نوجوان و جشنواره بین‌المللی پویانمایی از دیگر فعالیت‌های کانون در طول سال است.

      کانون زبان ایران نیز که از زیرمجموعه‌های کانون است با دارا بودن 42 شعبه در سراسر کشور کار آموزش زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و عربی را بر عهده دارد.

      فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها به داخل ایران محدود نمی‌شود بلکه همکاری‌های وسیع کانون با نهادهای بین‌المللی و حضور گسترده  آثار اعضا و تولیدات فرهنگی و هنری در رقابت‌های هنری جهان از فعالیت‌های بین‌المللی کانون به شمار می‌رود.

    کانون زیرنظر هیئت مدیره و مدیرعامل اداره می‌شود که توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شوند. این مجمع هر 4 سال یک‌بار تشکیل جلسه می‌دهد و اعضای آن شامل وزیران آموزش و پرورش، آموزش عالی، اقتصاد و دارایی و نیز رئیس سازمان صداوسیماست.

    بخش‌های مختلف کانون ذیل 4 معاونت تولید، فرهنگی و استان‌ها، پژوهش و مالی و اداری سازماندهی شده‌اند.

[ شنبه 8 تير 1392برچسب:کانون فرهنگی آموزش کودکان,کانون پرورش فکری,,

] [ 9:52 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

فهیمه رحیمی نویسنده معروف ایرانی درگذشت.

ده روز از درگذشت فهیمه رحیمی نویسنده معروف ایرانی و صاحب سبک در خلق داستان‌های عامه پسند می گذرد.

 


فهیمه رحیمی نویسنده صاحب سبک در خلق داستان‌های عامه پسند در سال‌های دهه شصت و هفتاد ایران بود که با انتشار رمان «بازگشت به خوشبختى» در سال ۱۳۶۸ به شهرت رسید.
رحیمى را مى‌توان به جرات صاحب سبک دانست چرا که اقبال بسیارى از رمان‌هایش، دیگران را واداشت از آثار او دنباله‌روى کنند. اتوبوس، عشق و خرافات، کوچه باغ یادها، برجى در مه، خلوت شب‌هاى تنهایى، روزهاى سرد برفى، خیال تو، عالیه، رز کبود، شیدایى، بانوى جنگل، حرم دل، آریانا، پنجره، بازگشت به خوشبختى، تاوان عشق، پاییز را فراموش کن، ماندانا، زخم‌خوردگان تقدیر، هنگامه، ابلیس کوچک، اشک ستاره و… از جمله آثار فهیمه رحیمى هستند.
بسیاری از منتقدان ایرانی نوشته‌هاى فهیمه رحیمى را با آثار «دانیل استیل» برابر مى‌دانند اما او دوست داشت خودش باشد و برابری با دیگران را  هیچ‌گاه مایه افتخار خود نمی‌دانست.
وی در یکی از آخرین گفتگوهای مطبوعاتی خود اظهار داشته بود عاشق نوشتن است و افزوده بود: «هر وقت پرنده کلمه دور سرم پرواز کند، مى‌دانم باید دست به قلم بنشینم و وارد دنیاى تازه‌اى شوم.» 
 به اطلاع علاقمندان به آثار مرحومه رحیمی می رساندجهت امانت رمانهای زیبای وی به کتابخانه عطاملک جوینی مراجعه فرمایید.

[ شنبه 8 تير 1392برچسب:فهیمه رحیمی,درگذشت فهیمه رحیمی,نوسینده زن ایرانی,,

] [ 9:33 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

کنکور آخر خط نیست!!!

در ایام کنکور برای همه کنکوریها بخصوص  اعضای کتابخانه( که خاطرات زیادی با هم داشتیم) آرزوی توفیق و قبولی در رشته و دانشگاه دلخواهشان را از درگاه خداوند منان خواهانم.

تقدیم به همه شما

به اون خدایی که تک تک لحظه ها نگاهش رو از تو بر نمیداره... هیچ وقت ازت قهر نمیکنه... هیچ وقت اونطوری که باید ادبت نمیکنه... خاطرت رو خیلی میخواد.... و بیشتر از خودت نگرانته اعتماد کن....

به اون خدا تکیه کن که برات بهترین ها رو بسازه که اون "علی کل شی قدیر" است... قبول کن که هر چی اون بخواد برای تو بهترینه.... باور کن که نمیخواد چیزی رو تلافی کنه فقط میخواد بهترین چیز رو برای تو رقم بزنه هرچند بنظرت بد بیاد چون ایه قران است" عسی ان تکرهوا شی و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شی و هو کره لکم".... به اون خدایی که عاشقانه دوستت داره مواظبته ایمان بیار و مطمئن برو تا این امتحان رو هم پشت سر بگذاری....

انشاالله تک تکتون بیاید و خبر موفقیتتون رو بدید

اگر تردید داشتید که قبول میشید و میخواهید در کنکور سال اینده شرکت کنید متن زیر را حتما بخوانید!!!

برای قبولی در کنکور فقط یک روز زمان داریم!!!

اگر داوطلبی در کنکور قبول نشد هیچ ایرادی ندارد چرا که سال فقط 365 روز است، در حالیکه :

-سالی 52 جمعه داریم و می دانید که جمعه ها فقط برای استراحت است به این ترتیب 313 روز باقی می ماند.

-حداقل 50 روز مربوط به تعطیلات تابستانی است که به دلیل گرمای هوا مطالعه دقیق برای فرد نرمال مشکل است. بنابراین 263 روز دیگر باقی می ماند.

-در هر روز 8 ساعت خواب برای بدن لازم است که جمعا 122 روز میشود ،بنابراین 141 روز باقی می ماند.

-اما سلامتی جسم و روح روز 1 ساعت تفریح را می طلبد که جمعا 15 روز می شود . پس 126 روز باقی می ماند.

-طبیعتا 2 ساعت در روز برای خوردن غذا لازم است که در کل 30 روز می شود. پس 96 روز باقی می ماند.

- 1 ساعت در روز برای گفتگو و تبادل افکار به صورت تلفنی لازم است. چرا که انسان موجودی اجتماعی است. این خود 15 روز است. پس 81 روز باقی می ماند.

-روزهای امتحان 35 روز از سال را به خود اختصاص می دهند. پس 46 روز باقی می ماند.

- تعطیلات نوروز و اعیاد مختلف دست کم 30 روز در سال هستند. پس 16 روز باقی می ماند.

- در سال شما 10 روز را به بازی می گذرانید. پس 6 روز باقی می ماند.

- در سال حداقل 3 روز به بیماری طی می شود و 3 روز دیگر باقی است.

- سینما رفتن و سایر امور شخصی هم 2 روز را در بر می گیرند. پس یک روز باقی است.

-1 روز باقی مانده همان روز تولد شماست. چگونه می توان در آن روز درس خواند؟!

 نتیجه اخلاقی: پس یک داوطلب نرمال نمی تواند امیدی به  دانشگاه رفتن داشته باشد.

 

[ پنج شنبه 6 تير 1392برچسب:قبولی در کنکور,زمانبندی کنکور,کتابخانه عطاملک جوینی,عکس طنز کنکور,,

] [ 17:1 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

خوش شانسی یا بدشانسی فقط خدا میداند!!!

      

 کشاورزی چینی اسب پیری داشت که از آن در کشت و کار مزرعه اش از آن استفاده می کرد.

یک روز اسب کشاورز به سمت تپه ها فرار کرد .همسایه ها در خانه ی او جمع شدند و به خاطر بدشانسیش با

 او همدردی کردند.

کشاورز به آنها گفت: شاید این بد شانسی بوده و شاید هم خوش شانسی،فقط خدا میداند!!

یک هفته بعد ،اسب کشاورز با یک گله اسب وحشی از آن سوی تپه ها برگشت .این بار مردم دهکده به او بابت

 خوش شانسیش تبریک گفتند.

 کشاورز گفت:شاید این خوش شانسی بوده و شاید هم بدبختی،فقط خدا میداند.

فردای آن روز وقتی پسر کشاورز در حال رام کردن اسب های وحشی بود،از پشت یکی از اسبها به زمین افتاد و

 پایش شکست.

این بار وقتی همسهیه ها برای عیادت پسر کشاورز آمدند به او گفتند چه آدم بد شانسی هستی؟

کشاورز باز جواب داد:شاید این بد شانسی بوده و شاید هم خوش شانسی،فقط خدا میداند.

چند روز بعد سربازان ارتش به دهکده آمدند و همه ی جوانان را برای خدمت در جنگ با خود بردند،به جز پسر کشاورز که پایش شکسته بود!!!

داستان زیبایی را که خواندید از کتاب "عشق بدون قید و شرط" از حمیده کشاورزیان از انتشارات پژوهه انتخاب کردم .

[ سه شنبه 4 تير 1392برچسب:شانس,داستان کوتاه,عشق بدون قید و شرط,,

] [ 17:36 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

نیمه شعبان روز میلاد منجی عالم بشریت مهدی موعود بر شما مبارک.

 

دوباره پلک دلم می پرد، نشانه ی چیست ؟

شنیده ام که می آید کسی به مهمانی

کسی که سبزتر است از هزار بار بهار

کسی شگفت ، کسی آن چنان که می دانی

 

کارت پستال تبریک نیمه شعبان-www.jazzaab.ir

[ یک شنبه 2 تير 1392برچسب:نیمه شعبان,میلادامام زمان,,

] [ 15:19 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

مسابقه کتابخوانی تیرماه 1392

 در مسابقات آنلاین و مکتوب تیرماه شبکه کتابخوانان حرفه ای شرکت کنید. و جهت عضویت به سایت www.booki.irمراجعه نمایید.

منابع مسابقات را از کتابخانه عطاملک جوینی به ا مانت گرفته یا در غیر این صورت فایل pdfمنابع در سایت شبکه کتابخوانان حرفه ای موجود می باشد.