کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

بازدید فرمانده و مسئولان ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاسداران جوین از کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

فرمانده و مسئولان سپاه پاسدارن شهرستان جوین در هفته کتاب از کتابخانه عمومی عطاملک جوینی شهر نقاب بازدید و به کارکنان این کتابخانه با اهدایی لوحی تبریک و خسته باشید گفتند در این  بازدید سرگرد موحد فرمانده محترم ناحیه مقاومت بسیج  خواستار ارتباط بیشتر ناحیه مقاومت سپاه و کتابخانه به عنوان ارگان های که در فرهنگ جامعه تاثیر گذارند شد و در پایان نیز سرگرد موحد به همراه دیگر مسئولان بازدید کننده به عضویت کتابخانه درآمدند.

 

 

 

[ شنبه 30 آبان 1394برچسب:سپاه, بازدید, کتابخانه عطاملک جوینی, هفته کتاب, عضویت,

] [ 15:9 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

نواخته شدن زنگ کتاب در دبیرستانه پسرانه حضرت قائم (عج) شهرستان جوین

به مناسبت 24 آبان سالروز آغاز هفته کتاب جناب آقای جدی کار فرماندار محترم جوین به همراه خانم غلامی رئیس اداره کتابخانه های عمومی جوین و تنی چند از مسئولان شهرستان در دبیرستان پسرانه حضرت قائم (عج) طی سخرانی اهمیت مطالعه و کتابخوانی را متذکر شده اند در طول این مراسم به قید قرعه جوایزی را از طرف اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین به دانش آموزان دبیرستان قائم اهدا شد. و در پایان برنامه نیز جناب آقای جدی کار فرماندار محترم شهرستان جوین  زنگ کتاب را در این دبیرستان به صدا درآوردند.

 

 

 

 

[ پنج شنبه 28 آبان 1394برچسب:زنگ کتاب, فرماندار جوین, هفته کتاب, مدرسه قائم,

] [ 9:8 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

طرح کتاب و کتابخوانی در نانوایی های جوین اجرائی می شود

DSC07594

 

در آخرین روز های هفته کتاب  و کتابخوانی، طرح قرار دادن کتاب در محوطه باز نانوایی ها توسط کتابخانه عمومی مشارکتی جوین به صورت آزمایشی در یکی از نانوایی های شهر نقاب اجرا شد

به گزارش نسیم جوین و بر اساس اظهارات مدیر کتابخانه مشارکتی جهاد گر شهید نقابی بزودی  در تمام نانوائی های سطح شهرستان جوین اعم از روستا ها و یا مرکز شهرستان این طرح اجرا می شود

در خور اشاره است که در جلسه اخیر کتابخانه های  عمومی جوین ، فرماندار و رئیس شورای شهر توصیه به تسهیل کتاب و کتابخوانی برای  اقشار مختلف مردم را داشتند .

کتابخانه مشارکتی جهاد گر شهید نقابی در روبروی دادگستری جوین و در اول خ فرهنگ با تیراژ حدود ۹ هزار جلد کتاب در دو شیفت صبح و عصر در خدمت شهروندان است

قبل از این در یک سال گذشته برخی از آرایشگاه های  مردانه و زنانه شهر نقاب نیز از این طرح استفاده کردند

طرح مورد اشاره : نانوایی عباسی در محله  سردار اباد  شهر نقاب است

[ پنج شنبه 28 آبان 1394برچسب:کتابخوانی، نانوایی، جوین، هفته کتاب,

] [ 9:5 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

کتابداران با آرمان‌های امام‌خمینی(ره) تجدید میثاق کردند.

 

مراسم تجدید میثاق مسئولان، کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی، صبح امروز (24 آبان ماه) در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در ابتدای این مراسم، کتابداران و مسئولین با نثار تاج گل و قرائت فاتحه، با آرمان‌های حضرت امام‌خمینی(ره) تجدید میثاق کردند و یاد و خاطر امام و شهدا را گرامی داشتند.

در این مراسم سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ محمد اله‌یاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد؛ مجید غلامی‌جلیسه، دبیر هفته کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمود آموزگار، رئیس هیأت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران؛ علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و جمع کثیری از ناشران، کتابداران، مسئولان و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حضور داشتند.

در این مراسم علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: «نقطه اساسی و ممیزی انسان تفکر اوست. فلاسفه و علما اثبات کرده‌اند، هرچه قدرت استفاده از زبان و درک انسانی وسیع‌تر باشد، دایره تفکر گسترش می‌یابد.»

وی با بیان اینکه تفکر نوعی محاوره با خود است افزود: «برای گسترش زبان، راهی جز کتابت و خواندن نیست. همچنین برای داشتن جامعه بهتر، باید بخوانیم، بنویسیم و این اصول را ترویج دهیم.»
مختارپور گفت: «از آنجاییکه بسیاری از وجوه شخصیتی حضرت امام(ره) پنهان مانده است، امیدوارم همکاران من در کتابخانه‌های عمومی عزمی جزم برای جبران این شناساندن شخصیت والای ایشان به جامعه داشته باشند.»

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در پایان گفت: «ما از همین جا پیمان می‌بندیم، از روز 19 دی که مرحله جدیدی در نهضت اسلامی بود، تا روز ۱۵ خرداد، یک دوره مطالعاتی ترویج زندگی و آثار حضرت امام با تکیه بر وصیت‌نامه سیاسی الهی ایشان داشته باشیم.»

در ادامه این مراسم عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: «امام تنها یک رهبر سیاسی و اجتماعی دوران معاصر نبود، امام تنها زعیم جهان اسلام نبود، امام یکی از بزرگان وحدت‌طلب بود.»

عضو هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان شاخصه‌های بزرگان اهل قلم افزود: «تعداد آثار، زمان شروع، موضوع آثار و عمق اثر از جمله موارد مورد بحث در این زمینه است. امام ۵۰ جلد کتاب دارند و از 27 سالگی شروع به نگارش کردند. همچنین آثار ایشان در حوزه‌های گوناگون علمی چون فقه، اصول، فلسفه، عرفان، شعر و اخلاق نگاشته شده که تنوع عظیمی از لحاظ مضامین در آنها وجود دارد.» 

صالحی با بیان اینکه امام(ره) در تمام آثار ارائه شده، نقطه عطف جدیدی در حوزه دانش ایجاد کردند، ادامه داد: «امام در تمام آثار خود مبتکر، با کتاب‌سازی و شبه‌کتاب کار کردن به شدت مخالف بودند.»

معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: «متاسفانه وجه سیاسی و زعامت دینی امام، پرده‌ای را بر وجوه علمی و دانشی ایشان افکنده است؛ که این موضوع نه فقط در حوزه عمومی، بلکه در حوزه تخصصی و حوزه‌های دینی نیز دیده می‌شود.»

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر توجه به عمق افکار امام خمینی(ره) تاکید کرده‌اند، گفت: «امیدوارم در هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار فرصتی ایجاد شود تا وجوه شخصیتی کمتر شناخته شده ایشان چهره‌گشایی شود.»

صالحی در خاتمه سخنان خود با اشاره به توصیه امام(ره) به خانواده و فرزندان شهدا اشاره کرد و گفت: «براساس گفته امام، زندگی زیر چتر علم و آگاهی آنقدر شیرین و انس با کتاب و قلم و اندوخته آن، آنقدر خاطره‌آفرین و پایدار است که همه تلخ‌کامی‌ها و ناکامی‌های دیگر را از بین می‌برد. امام معتقد بودند بشریت با همه پیشرفت‌هایش در علوم و فنون هنوز در گهواره طفولیت دانش است و تا رسیدن به بلوغ کامل راه طولانی در پیش دارد.»

[ شنبه 23 آبان 1394برچسب:تجدید میثاق، کتابدارن، امام خمینی,

] [ 17:48 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ایام بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ایام بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در سراسر کشور را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست خبری تشریح برنامه‌های بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور محمد اله‌یاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، محمدهادی ناصری‌ طاهری مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد، اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی نیکنام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران سه‌شنبه (19 آبان ماه) در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی تهران (پارک شهر) برگزار شد.

در این نشست، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با بیان این مطلب که "برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از روز چهارشنبه در سراسر کشور شروع می‌شود" گفت: امسال، برنامه‌های نهاد برای گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار از روز یکشنبه 17 آبان‌ماه آغاز شده و تا 2 آذر‌ماه ادامه خواهد داشت. در ضمن بنا به تدبیر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مدیران این نهاد در تمامی برنامه‌های برگزار شده در استان‌ها حضور خواهند داشت».

اله‌یاری با اشاره به برنامه‌های روز شنبه (23 آبان‌ماه) گفت: دبیرکل نهاد در این روز در سازمان عقیدتی، سیاسی ارتش جمهوری اسلامی و در جمع مسئولان ارتش، سخنرانی خواهد داشت. این نشست با موضوع "ترویج گفتمان کتابداری و کتابخوانی از منظر مقام معظم رهبری" با حضور مدیران سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی‌ کشور برگزار می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه ساعت 10 صبح روز شنبه (23 آبان‌ماه)، مطابق با روال سال گذشته، کتابداران در حرم حضرت امام خمینی(ره) با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق خواهند داشت، ادامه داد: «شنبه بعدازظهر هم دومین نشست کتاب‌خوان، ویژه اصحاب رسانه برگزار خواهد شد. فضای صمیمی این نشست در سال گذشته باعث شد تا این تجربه بار دیگر تکرار شود. 

اله‌یاری درباره نشست‌های کتاب‌خوان گفت: تاکنون 200 نشست برگزار شده است. تا پایان سال هم 400 نشست در این رابطه خواهیم داشت. در این نشست‌ها، کتابداران، مسئولان استانی، اساتید دانشگاه و حوزه علمیه و مقامات استانی، چکیده‌ای از یک کتاب را معرفی کرده و مخاطبان را با آن کتاب آشنا می‌کنند. نشست کتاب‌خوان روز شنبه، به معرفی کتاب توسط اصحاب رسانه اختصاص خواهد یافت. 

اله‌یاری با اعلام خبر برگزاری مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی در روز یکشنبه (24 آبان‌ماه) در تالار وحدت در این‌باره گفت: امسال نیز لوح تقدیری با امضای علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد به تمام کتابداران و کارکنان نهاد اهدا خواهد شد. همچنین در این مراسم کتابداران برتر سراسر کشور معرفی و تجلیل می‌شوند. 

وی با اشاره به تجلیل از خانواده قاری قرآن، مرحوم محسن حسنی کارگر (از قربانیان فاجعه منا) در این مراسم، ادامه داد: پخش چند نماهنگ با موضوع ترویج کتابخوانی، گزارشی از نشست کتاب‌خوان و سخنرانی مسئولان از برنامه‌های دیگر همایش کتابداران در روز یکشنبه خواهد بود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان این مطلب که "اولین نشست کتاب‌خوان ویژه مکتب نیز روز دوشنبه برگزار می‌شود" ادامه داد: مکتب، مجمعی متشکل از 12 کتابخانه‌ بزرگ کشور است‌ و اولین نشست کتاب‌خوان مکتب به منظور گسترش کتابخوانی در روز دوشنبه (25 آبان‌ماه) برگزار می‌شود.

وی ضمن اشاره به حضور مسئولان نهاد در جشنواره کتاب سال دانشجویی در روز دوشنبه هفته آینده، تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی به منظور کمک به سایر دستگاه‌ها برای ترویج کتاب و کتابخوانی به سراغ کتاب‌های دانشجویی رفته و تعهد کرده است که امسال ضمن حضور در مراسم انتخاب کتاب سال دانشجویی، تعدادی از کتاب‌های برگزیده را خریداری و شرایط عضویت رایگان برگزیدگان در کتابخانه‌های عمومی را فراهم کند. 

وی با بیان این مطلب که "نهاد و مدیران آن تلاش می‌کنند، حلقه‌های مفقوده کتابخانه عمومی کشور را از طریق برگزاری همایش‌های علمی بیابند و آن را به کار بگیرند" افزود: به همین منظور، "همایش ملی خواندن" در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، 28 و 29 آبان‌ماه به مدت 2 روز در کردستان برگزار می‌شود و قرار است برنامه‌ای با عنوان "همایش ملی جذب عضو کتابخانه" نیز به‌منظور بررسی شرایط افزایش عضو و حضور اعضای فعال و کتابخوان در کتابخانه‌های عمومی تا پایان امسال در استان خوزستان برگزار شود.

 وی افزود: در این ایام حدود 69 کتابخانه در نقاط شهری و روستایی افتتاح می‌شود و 170 نشست کتاب‌خوان مدرسه‌ای یا عمومی برگزار خواهد شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با اشاره به مناسبت 24 آبان به‌عنوان روز بزرگداشت مقام مفسر بزرگ قرآن کریم، علامه طباطبایی(ره) و روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: به اتفاق جمعی از مسئولان نهاد با دختر مرحوم علامه طباطبایی (همسر شهید قدوسی) ملاقات داشتیم. در این مراسم طرحی از پوستر امسال نهاد به ایشان هدیه داده شد. سال گذشته نیز مجموعه‌ای از آثار علامه طباطبایی(ره) با عنوان "مهر دلدارها" را در اختیار کتابخانه‌های عمومی قرار دادیم تا مخاطبین با آثار این عالم گرانقدر بیشتر آشنا شوند.

لازم به ذکر است برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار از روز چهارشنبه 20 آبان تا پایان روز 2 آذر در سراسر کشور ادامه خواهد داشت.
گفتنی است تقویم اجرایی برنامه‌های ملی و استانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور «بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار» به شرح زیر است:

چهارشنبه (94/8/20):
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوان در زنجان با حضور دبیرکل نهاد 

پنج‌شنبه (94/8/21):
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ آذربایجان غربی و گلستان

شنبه (94/8/23):
سخنرانی دبیرکل نهاد در جمع مسئولین سازمان عقیدتی سیاسی کشور جمهوری اسلامی ایران 
حضور کتابداران استان تهران،‌ البرز و کارکنان ستاد تهران در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره)‌، تجدید میثاق با آرمان‌های رهبر کبیر انقلاب 
نشست کتاب‌خوان ویژه اصحاب رسانه 
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ بوشهر، گیلان و کرمانشاه
آغاز ارسال بسته ویژه قصه و رمان شامل 37 عنوان کتاب (بیش از 69 هزار نسخه)

یکشنبه (94/8/24):
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ تالار وحدت 
افتتاح مدرسه اینترنتی خواندن

دوشنبه (94/8/25):
نشست کتابخوان ویژه مکتب 
مراسم انتخاب کتاب سال دانشجویی 
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ خراسان شمالی، خوزستان و هرمزگان

سه‌شنبه (94/8/26):
همایش ملی کتاب و نشر ـ تهران 
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ البرز، ایلام، چهارمحال و بختیاری و فارس

چهارشنبه (94/8/27):
آغاز به کار گروه‌های تخصصی انتخاب منابع برای کتابخانه‌های عمومی کشور از اساتید و متخصصان
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ خراسان رضوی، قم و کرمان

پنج‌شنبه (94/8/28):
همایش ملی خواندن ـ کردستان (28 و 29 آبان) 
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ یزد، سمنان، قزوین و مرکزی 

شنبه (94/8/30):
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ سیستان و بلوچستان، اردبیل، مازندران و اصفهان

یکشنبه (94/9/1):
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و همدان

دوشنبه (94/9/2):
مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی ـ آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی و کردستان

 

[ چهار شنبه 20 آبان 1394برچسب:برنامه نهاد، هفته کتاب و کتابخوانی، خراسان رضوی,

] [ 13:17 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

مشاوره کتابدار مقدمه‌ای بر کاربردی کردن بیش از پیش کتابخانه‌ها

 

کاظم حافظیان‌رضوی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دوره‌های آموزشی، تخصصی‌تر شدن دوره‌ها را مقدمه‌ای بر کاربردی کردن بیش از پیش کتابخانه‌ها دانست.

کاظم حافظیان‌رضوی، پیشکسوت رشته کتابداری و یکی از مدرسان دو دوره اخیر مشاوره کتابدار در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ارزیابی این دوره‌های آموزشی اظهار داشت: مشاوره کتابدار دوره‌ای است که سرفصل‌هایش با تمرکز بر روی مبحث رمان و خواندنی‌های نوجوانان تعریف شده است؛ برگزاری این دوره در گام اول، فرصت تعامل کتابداران را با یکدیگر (به عنوان نیروهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور) فراهم می‌کند و این ارتباط و به اشتراک‌گذاری تجربه همیشه سودمند خواهد بود؛ بعلاوه، در هر دو دوره‌ای که بنده در جمع شرکت‌کنندگان مشاوره کتابدار حضور داشتم، کتابداران را بسیار علاقمند به حرفه خود و مشتاق به فعالیت در زمینه کتابخوانی و ترویج خواندن یافتم.

این پیشکسوت رشته کتابداری با اشاره به فرصت ایجاد شده برای تعامل و ارتباط با کتابداران در حاشیه برگزاری این دوره، بیان کرد: استقبال کتابداران از برنامه‌ها و تمایل آنان برای انجام فعالیت‌های خلاقانه در حوزه ترویج خواندن برایم بسیار خوشایند بود. انشاالله با مدیریت آقای مختارپور کتابداران عرصه‌ای مناسب برای نشان دادن توانمندی‌های خویش بیابند و برنامه‌هایی که در ذهن دارند با پشتیبانی نهاد به اجرا درآید. روی هم رفته، من برگزاری دوره مشاوره کتابدار را بسیار مفید می‌دانم و امیدوارم این دوره‌ها به تدریج به سمت ارائه موضوعات تخصصی‌تر سوق یابد. 

حافظیان که تدریس کارگاهی با عنوان "آنچه در کلاس‌های دانشگاهی مطرح نمی‌شود" را بر عهده داشت، در خصوص محتوای آن گفت: این کلاس از مقدمه‌ای شروع می‌شود که طی آن شرکت‌کنندگان با ابزار و موضوع کار کتابدار آشنا می‌شوند. پس از اینکه انواع محمل‌های اطلاعاتی در طول تاریخ، بررسی شد، به این مقوله می‌پردازیم که دنیا در حال حاضر به چه چیزهایی گرایش دارد. کتاب بر اساس خواست مشتری، کتابخانه‌های خانوادگی، استفاده از نیروهای مردمی و... برخی دیگر از مفاهیمی است که طی این کارگاه تشریح شد.

وی ادامه داد: محیط کتابخانه‌های امروزی باید به نوعی محیط بازی باشد؛ به این معنی که در آن ابزارهای الکترونیکی و بازی‌های فکری مورد توجه کودکان و نوجوانان، برای جذب این قشر وجود داشته باشد. آزادی مراجعین به کتابخانه از دیگر مواردی است که توجه به آن ضرورت دارد؛ در حال حاضر کتابخانه‌های دنیا میزبانیِ برنامه‌هایی همچون جشن‌ها را برای جذب مردم بر عهده می‌گیرند. مقوله حائز اهمیت دیگری که توجه به آن بسیار مهم است، برقراری تعاملات اخلاقی مناسب کتابدار با مراجعین است. این موارد نکاتی است که تنها به تجربه و در محیط کار حاصل می‌شود. همچنین در کنار این مباحث، بخشی از کارگاه به طرح نکات تخصصی‌تر اختصاص یافت که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در طرح این مباحث سعی بر آن بود که تا حد امکان زبان کلاس خیلی تخصصی و خارج از حوصله جمع نباشد.

مدرس کارگاه "آنچه در کلاس‌های دانشگاهی مطرح نمی‌شود" ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دوره‌های آموزشی تصریح کرد: چنانچه دوره‌ها به صورت تخصصی‌تر برگزار شود، طرح مباحثی همچون خدمات اطلاع‌رسانی الکترونیکی و ماشینی ضرورت می‌یابد؛ در واقع باید به کتابداران آموزش بدهیم که چگونه از محل کتابخانه به کاربر خدمات از راه دور ارائه دهند؛ چراکه امروز حضور فیزیکی ملاک نیست؛ حضور می‌تواند دائمی اما به صورت الکترونیکی باشد.

وی با اشاره به کاربری‌های متنوع کتابخانه‌ها در کشورهای خارجی بر لزوم فراهم سازی زمینه‌های لازم به منظور برقراری ارتباطات وسیع کتابخانه با مردم تأکید کرد. حافظیان دوره‌های مشاوره کتابدار را مجالی مناسب برای طرح این مباحث دانست.

هشتمین دوره کارگاه‌های آموزشی مشاوره کتابدار توسط معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد و اداره کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور 150 کتابدار از استان‌های خراسان‎رضوی، خراسان‌جنوبی و سیستان و بلوچستان از روز دوشنبه یازدهم تا پنج‌شنبه چهاردهم آبان در شهرستان مشهد مقدس برگزار شد.

[ یک شنبه 17 آبان 1394برچسب:مشاوره، کتابدار، حافظیان,

] [ 13:29 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

پوری سلطانی درگذشت

 

به گزارش لیزنا، استاد پوری سلطانی، بنیانگذار کتابداری نوین ایران، ساعتی پیش درگذشت.

 

سید ابراهیم عمرانی شاگرد پوری سلطانی در حالی که در نخستین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران درباره خدمات استاد پوری سلطانی در کتابداری ایران سخن می گفت اعلام کرد: وی ساعتی پیش در حالی که حال عمومی وی در روزهای پیشین مساعد نبود دار فانی را وداع گفت.

 

حاضران که از شنیدن این خبر در نخستین کنگره متخصصان علوم اطلاعات منقلب شده بودند با قرائت فاتحه یاد این استاد بزرگ را گرامی داشتند.

 

زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر استاد پوری سلطانی متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

استاد پوری سلطانی متولد سال ۱۳۱۰ و از پایه گذاران علوم کتابداری و اطلاع رسانی نوین در کشور بود. سلطانی جایزه ترویج علم ایران را از سوی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران دریافت کرده است. وی پایه گذار مرکز ملی خدمات کتابداری بود. سابقه عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران را داشت و همچنین عضو هیئت علمی کتابخانه ملی ایران بود.

[ یک شنبه 17 آبان 1394برچسب:پورس سلطانی, درگذشت,

] [ 13:27 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

نخستین نشست «به تماشای کتاب» برگزار شد.

 

نخستین نشست پژوهشی نقد فیلمِ «به تماشای کتاب» با حضور قائم مقام معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از کتابداران و علاقه‌مندان در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نخستین نشست پژوهشی نقد فیلمِ «به تماشای کتاب» عصر امروز شنبه شانزدهم آبان با حضوردکتر رضا پورحسین قائم مقام معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از کتابداران و علاقه‌مندان در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

در اولین برنامه از این سلسله نشست، فیلم پویانمایی «کتابخانه اسرار آمیز» ساخته «پیکسوت هانت» و «جوئی جانسون»، محصول سال 1994 سینمای آمریکا به نمایش درآمد و میهمانان مراسم، ضمن بیان نکاتی در خصوص این فیلم، آنرا تحلیل و بررسی کردند.

در خلاصه این فیلم آمده است: ریچارد تیلور یک پسر دوازده ساله ترسو است که اقدامات ایمنی را بسیار رعایت می‌کند. وقتی پدرش او را برای خرید می‌فرستد طوفان می‌شود و او به کتابخانه عمومی شهر پناه می‌برد. مسئول کتابخانه او را عضو می‌کند و ریچارد در راه رسیدن به باجۀ تلفن، نقاشی‌های زیر گنبد کتابخانه را تماشا می‌کند که برگرفته از شخصیت رمان‌های قرن نوزدهم هستند. او سپس به زمین می‌افتد و بیهوش می‌شود. از این لحظه به بعد، ریچارد تبدیل به انیمیشن می‌شود. نقاشی پیرمرد ارباب کتاب‌ها (شخصیت رمان ارباب حلقه‌ها) جان می‌گیرد و او را به دنیای کتاب دعوت می‌کند و خبر می‌دهد که از این پس سه کتاب «ماجرایی»، «خیال» (فانتزی) و «وحشت» با او همراه خواهند شد.

سلسله نشست ـ پژوهش‌های نقد فیلم‌ با مضمون کتاب و مطالعه، با عنوان «به تماشای کتاب» با هدف جذب مخاطب به کتابخانه‌ها از سوی معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور،  با مشارکت سازمان فرهنگی ‌هنری شهرداری تهران و به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران به صورت ماهانه، به میزبانی فرهنگسرای ابن‌سینا برگزار می‌شود و کتابداران، مخاطبین ویژه آن خواهند بود.

گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی BeTamashayeKetab.irمراجعه کنند.

گزارش تکمیلی این برنامه متعاقباً منتشر می‌شود.

[ یک شنبه 17 آبان 1394برچسب:نخستین نشست, تماشا, کتاب,

] [ 13:24 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

اعلام نتایج آزمون استخدامی 94 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

 

نتایج آزمون استخدامی 94 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نتایج آزمون استخدامی سال 1394نهاد کتابخانه های عمومی کشور از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام شد.

آن دسته از داوطلبانی که به نمره هر درس و یا نمره کل آزمون خود اعتراض دارند، می‌توانند حداکثر تا 20 روز پس از اعلام نتایج آزمون، با مراجعه به سامانه رسیدگی به شکایات آزمون 94 به نشانی  shekayat94.iranpl.ir  شکایت خود را ثبت کنند. لازم به ذکر است که شکایات ارسالی پس از تاریخ مذکور به هیچ عنوان بررسی نمی‌شوند.


نتایج آزمون استخدامی 1394 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را اینجا ببینید.

[ چهار شنبه 13 آبان 1394برچسب:نتایج، آزمون استخدامی، نهاد کتابخانه ها، کتابدار، جوین,

] [ 13:16 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

جزئیات نتایج آزمون استخدامی سال 94 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

 

معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد با صدور اطلاعیه‌ای، جزئیات مهمی را در خصوص اعلام نتایج آزمون استخدامی سال 94 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در اطلاعیه‌ای با بیان جزئیاتی مهم در خصوص نتایج آزمون استخدامی سال 94 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آورده است: «با تشکر از صبر و تلاش همه شرکت کنندگان در آزمون استخدامی سال 1394 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ضمن عذرخواهی از داوطلبان گرانقدر بابت تاخیر پیش آمده در اعلام نتایج آزمون به اطلاع می‌رساند، سعی همه ما بر این است که تا آخر هفته جاری نتایج آزمون به همراه کارنامه به اطلاع داوطلبان عزیز رسانده شود.»

در بخش اول این اطلاعیه خاطرنشان شده: «در هر شهرستان یک و نیم برابر ظرفیت پذیرش آن شهرستان براساس بالاترین نمرات در شهرستان و با لحاظ کردن موارد ذکر شده در اطلاعیه آزمون استخدامی نهاد کتابخانه‌ها، دعوت به گزینش شده‌اند.»

در دومین بند این اطلاعیه با اشاره به امکان استفاده از امتیازات کتابداران انجمنی، روستایی و کارکنان قراردادی پذیرفته شده در آزمون 94 نهاد، تصریح شده است: «برای آن دسته از داوطلبان متقاضی استفاده از امتیازات کتابداران انجمنی، روستایی و کارکنان قراردادی نهاد که حائز شرایط مندرج در بند 6 بخش شرایط اختصاصی استخدام در اطلاعیه آزمون استخدامی نهاد کتابخانه‌ها بوده‌اند و رابطه استخدامی آنها به تایید معاونت اداری و مالی نهاد رسیده است، ضرایب مربوطه براساس بند مذکور اعمال و سپس رتبه داوطلب در شهرستان مورد تقاضا برای خدمت مشخص شده است.»

در سومین بند این اطلاعیه با اشاره به اعمال سهمیه ایثارگران و رزمندگان، آمده است: «سهمیه ایثارگران و رزمندگان براساس بندهای یک و دو بخش امتیازات و سهمیه‌های قانونی مندرج در اطلاعیه آزمون استخدامی نهاد کتابخانه‌ها و قوانین مربوطه اعمال شده است.»

در بخش‌های چهارم و پنجم این اطلاعیه نیز یادآور شده است: «دعوت به گزینش به منزله قبولی در آزمون نبوده و نتیجه نهایی آزمون پس از طی مراحل گزینش مشخص می‌شود. همچنین زمان و مراحل گزینش از طریق پورتال نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نشانی www.iranpl.ir اعلام می‌شود.»

معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات در آخرین بند این اطلاعیه با اشاره به ایجاد سامانه‌ای برای ثبت شکایات، معترضین این آزمون، خاطرنشان کرده است: «آن دسته از داوطلبانی که به نمره هر درس و یا نمره کل آزمون خود اعتراض دارند، می‌توانند حداکثر تا 20 روز پس از اعلام نتایج آزمون، با مراجعه به سامانه رسیدگی به شکایات آزمون 94 به نشانی  shekayat94.iranpl.ir  شکایت خود را ثبت کنند. لازم به ذکر است که شکایات ارسالی پس از تاریخ مذکور به هیچ عنوان بررسی نمی‌شوند.»

معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات در پایان این اطلاعیه آورده است: «مجدداً ضمن عذرخواهی از داوطلبان گرامی امیدواریم که توانسته باشیم آزمونی استاندارد و کم نقص را اجرا کرده، فرصتی را برای بهره‌گیری از توانمندی‌های علمی و عملی داوطلبان عزیز فراهم کرده باشیم.»

گفتنی است استخدام نیروی کتابدار توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از طریق برگزاری آزمون مشترک فراگیر و به صورت کتبی، توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد. بر اساس نیاز اعلام شده، 368 تَن از میان بیش از 3 هزار داوطلب شرکت کننده در این آزمون، پس از طی مراحل قانونی گزینش به عنوان کتابدار مشغول به کار خواهند شد. 

لازم به یادوری است، هرگونه اطلاع‌رسانی در این خصوص تنها از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر می‌شود.

[ سه شنبه 12 آبان 1394برچسب:جزییات، آزمون استخدامی، نهاد، کتابدار,

] [ 15:27 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

مشهد میزبان هشتمین دوره مشاوره کتابدار شد.

 

هشتمین دوره آموزشی مشاوره کتابدار با شرکت 3 استان کشور برگزار می‌شود. 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، هشتمین دوره کارگاه های آموزشی مشاوره کتابدار توسط معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد و اداره کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور 150 کتابدار از استان های خراسان‎رضوی، خراسان‌جنوبی و سیستان و بلوچستان دهم الی چهاردهم آبان‌ماه 1394 به میزبانی شهر مشهد برگزار می‌شود.

"نشر کودک و نوجوان"، "آشنایی با رمان"، "ادبیات عامه پسند ایران" سرفصل‌های هشتمین دوره مشاوره کتابدار خواهد بود. 

گفتنی است دوره‌های آموزشی مشاوره کتابدار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیش از این در شهرهای اردبیل، دزفول، ساری، تنکابن، شیراز و بندرعباس، با حضور بیش از 900 کتابدار برگزار شد.

اسامی نفرات شرکت کننده در هشتمین دوره آموزشی مشاوره کتابدار در مشهد را اینجا مشاهده کنید.

[ یک شنبه 10 آبان 1394برچسب:مشهد، مشاوره کتابدار، هشتمین,

] [ 15:38 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

«غیرقابل اعتماد»؛ پیشنهاد مطالعه به مناسب ایام‌الله 13 آبان

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اداره کل امور فرهنگی نهاد همزمان با فرا رسیدن فرارسیدن ایام‌الله 13 آبان و یادآوری رشادت‌های مردم بصیر و دشمن شناس ایران اسلامی و دشمنی‌های آمریکای جهان‌خوار، با انتشار پوستری در قالب طرح «این چند کتاب» و با عنوان «غیر قابل اعتماد»، هشت عنوان کتاب مرتبط با موضوع آمریکا و روابطش با ایران در طول سال‌ها را منتشر کرده است که علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور این کتاب‌ها را امانت گرفته و مطالعه کنند.

آمریکاشناسی؛ فراز و فرود یک امپراتوری/ نوشته پروفسور حمید مولانا/ انتشارات امیرکبیر/ ‌294 صفحه

شناخت وضعیت کنونی و آینده‌ دنیای جدید، از ضروری‌ترین موضوعاتی است که باید مورد کندوکاو و پژوهش قرار گیرد. امروزه آمریکا، نماد و نشانه‌ تمدن غرب و نظام جدید سرمایه‌داری است. در دیدگاه بیشتر مردم دنیا، ایالات متحده‌ آمریکا تصویری ذهنی است و نه واقعی و حقیقی. این کتاب می‌کوشد تا آمریکا را آن‌گونه‌ای که حقیقتاً هست معرفی کند، نه آن‌گونه که برخی تصور کرده و حدس می‌زنند. تجربه‌ تدریس، پژوهش و بیش از نیم‌قرن زندگی نویسنده‌ اثر در آمریکا، چشم‌انداز متفاوتی را فراروی خوانندگان قرار می‌دهد.

کتاب، در 3 بخش «شناخت جامعه»، «شناخت نظام» و «شناخت فرهنگ» به معرفی جامعه‌ آمریکا می‌پردازد. ابتدای کتاب با عنوان «شناخت جامعه» تا صفحه‌ 87، شامل عناوینی چون آمریکاشناسی، جامعه و مردم، تاریخ و تمدن، اقتصاد سرمایه‌داری و دین و سیاست است. فصل دوم با هدف شناخت نظام حاکم بر آمریکا، شامل بحث‌هایی چون دولت و حکومت، احزاب سیاسی، سازمان‌های اجتماعی، جامعه‌ مسلمانان در آمریکا و دموکراسی آمریکا است. در فصل سوم مباحثی همچون فرهنگ نخبگان، صنایع فرهنگی و رسانه‌ها، آزادی و کنترل بیان، آمریکا به کجا می‌رود؟ و فراز و فرود قدرت مطرح می‌شود. در بخش آزادی و کنترل بیان که در این فصل از کتاب قرار دارد، نمونه‌هایی از سانسور در آمریکا شمرده شده، درباره‌ رسانه‌ها و دیپلماسی عمومی بیان شده و صنایع فرهنگی در آمریکا به مثابه‌ یک سانسورچی نمایش داده می‌شود.

آمریکا از دیدگاه حضرت آیت‌‎الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای مدّظلّه‌العالی/ نوشته دکتر منوچهر محمدی/ انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی/ 171 صفحه

با توجه به درگیری و تقابل مستمر انقلاب اسلامی با سیاست‌های خصمانه، استکباری و مداخله‌جویانه‌ی ایالات متحده‌ آمریکا، نوشته‌ها،‌ پیام‌ها و سخنرانی‌های مقام معظم رهبری مملو از مواضع در قبال سیاست‌ها، توطئه‌ها و عملکرد رؤسای جمهور و دولت‌های آمریکاست. این مطالب در دوره‌های مختلف و در قبال مسائل متفاوت مطرح شده و متن جامع، منسجم و نظام یافته‌ای که بیانگر مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی در قبال آمریکا باشد کمتر به رشته‌ تحریر درآمده است. با توجه به لزوم آشنایی دقیق آحاد مردم ایران با مواضع مقام معظم رهبری در خصوص دولت آمریکا، به ویژه در دوران معاصر، این اثر برای معرفی در این مجموعه گزینش شده است.

برخی از ویژگی‌های کتاب عبارتند از: 1. مطالب استخراج شده بدون توجه به زمان بیان آن، با نظم منطقی و موضوعی ارائه می‌شود. 2. با رعایت امانت در حفظ مطالب ارائه شده، امر ویرایش صرفاً محدود به ویرایش شکلی است و از تأویل و تفسیر در متن خودداری شده است. 3. از آنجا که این مطالب ضمن سخنرانی‌های مختلف ارائه شده و امکان بیان تفصیلی برای معظم‌له وجود نداشته، در موارد لازم واژه‌های مشکل تعریف و آیات قرآن و احادیث مستند‌سازی و در پاورقی ارائه شده است.

کتاب در هشت فصل تحت عناوین زیر سامان یافته است: جامعه‌ آمریکا؛ آمریکا و استکبار؛ آمریکا و حقوق بشر؛ آمریکا و تروریسم؛ آمریکا و سایر ملت‌ها؛ آمریکا و جهان اسلام؛ آمریکا و ایران؛ آینده‌ آمریکا. در پایان نیز فهرست آیات، اعلام و منابع آمده است. 

جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران و کودتای 28 مرداد 1332/ نوشته غلامرضا نجاتی/ شرکت سهامی انتشار/ 812 صفحه

نویسنده کتاب با توجه به شغل خود(افسر بازنشسته نیروهوایی)، به مدارک مستند جهت تألیف دسترسی داشته‌ است. این پژوهش، با استناد به منابع متعدد، رویدادهای مربوط به جنبش ملی شدن صنعت نفت به رهبری آیت الله کاشانی و دکتر مصدق را توضیح داده می‌دهد. هدف نویسنده، ارائه‌ افتخارانگیزترین حماسه‌ ملت ایران برای نجات از پیچیده‌ترین زنجیرهای اسارت استیلاگران غربی بعد از کودتای 28 مرداد است. قیام 28 مرداد نه تنها تاریخ ایران و کشورهای استعمارزده‌ای چون مصر و الجزایر را تحت تأثیر قرار داد، بلکه تاریخ استعمار و اقتدار امپراتوری حیله‌گر و غارتگر را به پایان رساند.

این مجموعه به سه بخش تقسیم می‌شود: بخش نخست مشتمل بر دو کتاب مستقل است؛ کتاب اول با عنوان جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران با فصل‌های «از امتیازنامه‌ دارسی تا رد مقاوله‌نامه‌ی قوام ـ ساد چیکف»، «جنبش ملی شدن صنعت نفت» و «دوره‌ دوم زمامداری دکتر مصدق» است. کتاب دوم که کودتای 28مرداد 1332 عنوان گرفته، شامل سه فصل «کودتای 28 مرداد 1332»، «کودتاچیان را بشناسیم» و «صفحه‌ای سیاه از تاریخ ایران» است. در بخش دوم، ترجمه مقاله‌ای از مارک.ج.گازیوروسکی در شعبه علوم سیاسی دانشگاه ایالتی لویزیانا، پیرامون کودتای 28 مرداد 1332، در شماره 19 مجله بین المللی مطالعات خاورمیانه در سال 1978 انتشار یافته است. با بررسی مجموعه این اسناد به اسرار تازه و حقایق تکان دهنده‌ای برخورد می‌کنیم. شبکه‌ای وسیع از عوامل سازمان‌های جاسوسی با میلیون‌ها دلار اعتبار مجهز می‌شود تا جنبش ضد استعماری ملت ایران را که در مسیر پیروزی بود سرکوب کند. قسمت سوم کتاب نیز پیرامون سه گزارش از دکتر جُرج مک‌گی و رنون والترز پیرامون ملی شدن شرکت نفت انگلیس و ایران و داستان مذاکرات میان مصدق و هریمن است.

چالش‌های ایران و آمریکا/ نوشته جواد منصوری/ انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی/ 316 صفحه

در تاریخ تحولات معاصرِ ایران، نقش چند دولت خارجی ـ از جمله ایالات متحده‌ آمریکا و انگلیس ـ بیش از دیگران تأثیرگذار و مسئله‌ساز بوده است. تأثیر این روابط در بسیاری از امور داخلی و روابط خارجی، گسترده و تعیین‌کننده بوده است. در سالهای پس از کودتای ۲۸ مرداد به مدت ۲۵ سال آمریکا سلطه‌ بیشتری یافت و دولت انگلیس، بعد از دهه‌ ۴۰، نقش دوم در سلطه بر ایران را پیدا کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی چالش‌های ایران و آمریکا وارد شکل و محتوای جدیدی شد. شرایطی که کاملاً برای آمریکا ناشناخته و در عین حال غیرقابل قبول بود. این چالش‌ها به حدی رسید که تمامی دولت‌های آمریکا، مسئله‌ ایران را یکی از مشکلات ثابت و به اصطلاح «دردسرهای بزرگ» می‌دانسته و می‌دانند. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تنها سقوط یک رژیم فاسد و وابسته نبود، بلکه مقدمه‌ فروریختن پایه‌های سلطه‌ استعمار غرب در جهان اسلام و سپس در مناطق دیگر شد. از این‌رو چالش‌های ایران و آمریکا بیش از پیش تبدیل به موضوعی بین‌المللی و دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیک شده است. اگرچه تحولات چند دهه‌ی گذشته بسیاری از ساختارها را دگرگون کرد، ولی با شناخت عمیق روند تحولات و دلایل آن، به این نتیجه می‌رسیم که تغییرات بزرگ‌تر و مهم‌تری در راه است.

این کتاب مهم‌ترین چالش‌های دو نظام متفاوت و متعارض ـ اسلام و لیبرال سرمایه‌داری ـ را در قالب دو دولت ایران و آمریکا، با دیدگاهی واقع‌بینانه و به دور از تحلیل‌های افراطی و یا ساده‌انگارانه، مورد بحث قرار داده است.

خواب آشفته‌ نفت/ نوشته محمدعلی موحد/ انتشارات کارنامه/ دوره 4 جلدی

قرن بیستم آبستن سه انقلاب یا سه حرکت مهم اجتماعی و سیاسی در ایران بود. از این سه حرکت یکی نهضت مشروطه در رُبع اول قرن و دیگری نهضت ملی در نیمه و سومی انقلاب اسلامی در رُبع آخر آن اتفاق افتاد. دو حرکت اول و سوم به تغییر نظام حکومتی انجامید و حرکت دوم نیز تا آستانه تغییر نظام پیش رفت و درست در آخرین لحظات ناکام ماند. حرکت دوم با نفت آغاز شد و برای نفت اوج گرفت و هم در مصاف نفت فروماند.

مجموعه‌ خواب آشفته‌ی نفت یک دوره‌ی 4 جلدی در 3 حلقه‌ی موضوعی مستقل است. خواب آشفته‌ نفت در ابتدا به صورت دوجلدی با عنوان «دکتر مصدق و نهضت ملی ایران» از سوی نشر کارنامه منتشر شد. نویسنده، در این دو جلد تلاش کرده است تا زندگی مصدق در جریان ملی شدن صنعت نفت را بازگو کند. او با نقد مصدق و اطرافیانش، نقل حوادث و جریاناتی که در آن سال‌ها رخ داده، پژوهشی بر مبنای واقعیاتی که خود نیز در بخشی از آنها حضور داشته، در اختیار مخاطب قرار داده است. یکی از ویژگی‌های برجسته‌ قلم نویسنده‌ کتاب آن است که با نگاهی انتقادی، اندیشه‌ها، رفتارها و تصمیم‌های مصدق را بازخوانی کرده است. او در جلد سوم نیز با نگاهی نقادانه به بحث از ماجراهای پرفراز و نشیب نفت در تاریخ ایران «از کودتای ۲۸ مرداد تا سقوط زاهدی» می‌پردازد.

پس از این دو مجموعه، بخش دیگری از تاریخ نفت ایران در دو جلد «خواب آشفته‌ نفت» به چاپ رسید. بخشی که آن را زمینه‌ساز بررسی همه‌ جانبه‌ تاریخ نفت ایران می‌دانند و «از قرارداد دارسی تا سقوط رضاشاه» را بررسی می‌کند.

روحانیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت/ مجموعه سخنرانی/ مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی/ 140 صفحه

پنجمین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی با عنوان «روحانیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت» در روز دوشنبه 25/12/1383 در موزه‌ امام علی(علیه السلام) تهران برگزار شد که کتاب حاضر حاصل آن است. در این نشست، ابتدا سخنرانان مطالب خود را بیان کرده و سپس به پرسش‌های حاضرین پاسخ دادند.

مطالب این کتاب مانند سایر کتاب‌های نشست‌های تخصصی در دو بخش تنظیم شده است: بخش اول سخنرانی‌ها و پرسش و پاسخ‌. نخستین سخنران این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان است که مطالب خود را با عنوان «نقش مرجعیت دینی در نهضت ملی شدن صنعت نفت» ارائه کرده است. دومین سخنرانی توسط دکتر سیدجلال‌الدین مدنی با عنوان «آیت‌الله کاشانی و نهضت ملی شدن صنعت نفت» ایراد شده است. سخنران پایانی مراسم، توسط حجت‌الاسلام‌ رسول جعفریان با عنوان «روحانیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت» ارائه شد. 

بخش دوم به مشروح مذاکرات جلسات 56 و 57 دوره‌ی هجدهم مجلس شورای ملی می‌پردازد. در این جلسات، آقای دکتر سیدمصطفی کاشانی درباره‌ی قرارداد الحاقی که در پی کودتای 28 مرداد توسط ایالات متحده‌ امریکا و انگلستان به ملت ایران تحمیل شد مطالبی ارائه کرده است. این سخنرانی نشان می‌دهد که علی‌رغم پیروزی اولیه‌ نهضت ملی شدن صنعت نفت، قدرت‌های استعماری و سلطه‌طلب تا روزهای پایانی حکومت پهلوی دوم از نفت بهره‌مند بودند. تنها پیروزی انقلاب اسلامی ایران و فداکاری مردم مسلمان ایران بود که توانست نفت را به معنای واقعی کلمه، از چنگال ابرقدرت‌ها خارج سازد و این سرمایه‌ ارزشمند را برای حفظ استقلال و آزادی سرزمین اسلامی در اختیار ملت قرار دهد.

سیاست آمریکا در قبال ایران در طول جنگ سرد (1947ـ1991)/ دانشگاه جورج واشنگتن/ نوشته نعمت‌الله عاملی/ مرکز اسناد انقلاب اسلامی/ 192 صفحه

روابط ایران و آمریکا در چند دهه‌ گذشته با نوسانات و فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است. دامنه‌ این نوسانات به حدی است که با وجود آنکه ایران در دوره‌ پهلوی مهم‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به بزرگ‌ترین دشمن ایالات متحده در منطقه تبدیل شد و روابط دیپلماتیک بین دو کشور به‌طور کامل قطع گردید. حوادث تلخی چون کودتای آمریکایی 1332 و حمایت همه‌جانبه‌ آمریکا از دیکتاتوری پهلوی، پذیرش شاه پس از پیروزی انقلاب، حادثه‌ طبس، کودتای نافرجام نوژه، حمایت مادی و معنوی از صدام در جنگ با ایران، اختصاص بودجه‌های کلان برای براندازی نظام جمهوری اسلامی و مخالفت با حق مسلم ایران درخصوص انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، احساس نفرت ایرانیان نسبت به آمریکا را برانگیخته و دیوار بلندی از بی‌اعتمادی را بین دو کشور ایجاد کرده است.

این کتاب به بررسی سیاست‌های آمریکا در قبال ایران در طول جنگ سرد پرداخته و شامل 12 سند مربوط به این دوران است که تحولات دو کشور را از زمان بروز غائله‌ آذربایجان تا جنگ خلیج فارس بررسی می‌کند. تحولات آذربایجان پس از سقوط دولت خودمختار؛ متن تلگرام‌های هندرسون، سفیر آمریکا در ایران در اگوست 1953 در خصوص 28 مرداد و سقوط دولت مصدق؛ متن نامه‌ جان اف.کندی، رئیس جمهور وقت آمریکا به برخی از مقامات بلند پایه‌ این کشور در خصوص اوضاع ایران در سال 1936؛ سیاست آمریکا در قبال تحولات داخلی ایران در سال 1985 و چشم‌انداز احتمالی روابط ایران و آمریکا پس از ارتحال امام خمینی(ره) از جمله موضوعات این اسناد است.

مداخلات/ نوشته کامران غضنفری/ شرکت انتشارات کیهان/ دوره 2 جلدی

پس از ماجرای کودتای 28 مرداد، آمریکا صحنه‌گردان اصلی رژیم پهلوی در ایران شد و کلیه امور نظامی، اطلاعاتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در زیر نظارت مستقیم عوامل جاسوسی و مستشاران نظامی آنان قرار گرفت. طی 25 سال نفوذ همه‌جانبه‌ آمریکا، دخالت‌ها، غارتگری‌ها و جنایات بی‌شماری توسط آنان انجام گرفت. در این مدت آنها از تمامی جنایات رژیم سرکوبگر و دیکتاتور محمدرضا پهلوی حمایت به عمل آوردند.

با سقوط رژیم پهلوی، دولت ایالات متحده‌ آمریکا که نتوانسته بود از پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت شاه جلوگیری کند، همه‌ توان خود را به کار گرفت تا با طراحی انواع و اقسام توطئه‌ها، جمهوری اسلامی ایران را تضعیف و ساقط کند. طراحی کودتاهای مختلف، مسلح کردن گروه‌های تجزیه طلب، حمایت از گروه‌های تروریستی، راه‌اندازی شبکه‌های جاسوسی، تحریم‌های تجاری و اقتصادی، حمایت همه جانبه‌ مالی و اطلاعاتی و نظامی از رژیم صدام حسین طی هشت سال جنگ تحمیلی، طراحی انواع شیوه‌های براندازی نرم، گوشه‌ای از تلاش مذبوحانه‌ آمریکاست.

کتاب حاضر مروری مستند به برخی از دخالت‌ها و جنایت‌های دولت آمریکا از سال 1332 تا 1359 (واقعه‌ی طبس) است. این مجموعه، قبل از چاپ به صورت کتاب در صفحه پاورقی روزنامه‌ی کیهان، از تاریخ 16 آذر 1392، چاپ می‌گردد. شایان ذکر است که مجموعه‌ کتاب‌های «مداخلات» خود از سری کتاب‌هایی است که تحت عنوان نیمه پنهان توسط انتشارات کیهان چاپ می‌شود و شماره‌های 53 و 54 آن به ترتیب به این دو جلد اختصاص دارد.

پوستر این مجموعه را اینجا ببینید.

[ یک شنبه 10 آبان 1394برچسب:13 آبان، نهاد، کتاب,

] [ 15:36 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

رونمایی از تنها کتابخانه سیار کانتینری کشور

کتابخانه سیار خراسان رضوی همزمان با مراسم آغازین هفدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، همزمان با شروع به کار هفدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران و با حضور صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر صالحی امیری، مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اکبری، مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و دیگر مدیران استانی مراسم رونمایی از کتابخانه سیار خراسان رضوی برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در این خصوص گفت: کتابخانه سیار به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با هزینه بیش از پنج میلیارد ریال تجهیز و راه اندازی شده است.

حسین اکبری افزود: این کتابخانه تنها کتابخانه سیار در خراسان رضوی و نخستین کتابخانه کانتینری در کشور است.

وی ادامه داد: کتابخانه سیار مجهز به سه هزار جلد کتاب برای گروههای سنی مختلف، ظرفیت 10 هزار جلد کتاب را دارد.

او گفت: پس از تهیه نقشه راه، این کتابخانه به روستاهای استان خراسان رضوی اعزام می شود.

هفدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران با حضور 500 ناشر ملی و استانی تا روز 12 آبان ماه در مشهد برپا است
 
 
 

[ شنبه 9 آبان 1394برچسب:کتابخانه سیار، مشهد، اولین,

] [ 13:52 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

معرفی کتاب گرگ ها از برف نمی ترسند.

 

گرگ ها از برف نمی ترسند، این عبارت عنوان رمان نوجوانانه  منتشر شده از انتشارات قدیانی نوشته محمدرضا بایرامی است.این رمان که به گفته بایرامی ۱۵ سال است روی نگارش آن کار می کند، از روستای کوچک ۵ خانواری حکایت دارد که در دره های محصور کوهی در سبلان واقع شده است.

موضوع رمان درباره طبیعت و زلزله است. داستان در سبلان رخ می دهد، زلزله ای به وقوع می پیوندد و در پی آن برف سنگینی می بارد. شخصیت های اصلی داستان، ۲ دوست نوجوان به نام های فتاح و یوسف هستند و البته در کنار آنها، گرگ نیز به عنوان یک شخصیت نمود پیدا کرده و نقش پررنگی هم دارد. ویژگی بارز این کتاب، پرداخت جزییات صحنه های زلزله و پیامدهای آن است، به طوری که خواننده را آهسته آهسته به عمق داستان می برد و وقتی خواننده به خود می آید، خود را در فضای ویران شده روستا و در میان آواری از خشت و گل می بیند.

با وقوع پس لرزه ها تن خواننده نیز به لرزه می افتد و هنگامی که تقلای ۲ نوجوان را که هیچ امیدی به امدادرسانی ندارند چرا که فکر می کنند روستایشان فراموش شده است برای نجات خانواده شان می بیند سنگینی فاجعه را هر لحظه بیشتر احساس می کند؛ ۲ نوجوانی که علاوه بر تحمل دیدن صحنه های دلخراش فاجعه باید با گرگ هایی که با استشمام بوی احشام به روستا سرازیر شده اند نیز بجنگند.

 

این رمان زیبا را می توانید از کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب امانت بگیرید.

[ چهار شنبه 6 آبان 1394برچسب:گرگ ها از برف نمی ترسند, کتابخانه عطاملک جوینی, بایرامی,

] [ 15:23 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]