کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

مکان کتابخانه های عمومی از عید نوروز امسال در نقشه شهر مشهد جانمایی خواهد شد.

 

 در جلسه با حضور قائم مقام و اعضای شورای معاونین اداره کل میراث فرهنگی و امور گردشگری که در دفتر مدیرکل کتابخانه های عمومی استان برگزار گردید، اعلام شد: ایجاد فضای مراوده بین دستگاههای فرهنگی استان به منظور پیشبرد اهداف فرهنگی در سطح جامعه و بخصوص استان خراسان رضوی باید پیگیری و نهادینه شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، در دیدار با قائم مقام و اعضای شورای معاونین میراث فرهنگی و امور گردشگری استان، اکبری مدیر کل کتابخانه ها گفت: ایجاد فضای مراوده بین دستگاههای فرهنگی استان به منظور پیشبرد اهداف فرهنگی در سطح جامعه و بخصوص استان خراسان رضوی باید پیگیری و نهادینه شود.

اکبری ادامه داد: روحیه و اقبال دستگاههای فرهنگی همچون میراث فرهنگی و امور گردشگری به حوزه کتاب و کتابخوانی می تواند منشاء خیر و برکت باشد.

در این جلسه معاونین اداره کل میراث فرهنگی و امور گردشگری استان ضمن اعلام آمادگی همه جانبه برای خدمت رسانی فرهنگی در جامعه به ارائه پیشنهادات همکاری پرداختند و موضوعاتی همچون : بهره برداری از فضاهای موجود در موزه ها و ادارات شهرستان های استان درخصوص تعبیه ایستگاههای مطالعه و فضاهای مطالعاتی ، برنامه معرفی کتابخانه های عمومی مجاور مکان های تاریخی در ضمن معرفی بناهای تاریخی و گردشگری در برنامه تورها و آژانس های گردشگری، استفاده از فرصت مکانی موزه بزرگ خراسان واقع در بوستان کوهسنگی مشهد به جهت فراهم شدن موضوع کتابخانه مشارکتی، استفاده از ظرفیت مکان های موجود در حریم موزه ها و بناهای تاریخی و بخصوص مکان های موجود در شهر تاریخی توس ، بهره برداری از ظرفیت هتل های شهر مشهد با توجه به جایگاه سطر اولی در کشور و وجود 100 هزار تخت در کل شهر برای برنامه ریزی فرهنگی و ترویج فرهنگ مطالعه در ایام فراغت زائرین در هتل ها و برنامه ریزی ویژه جهت معرفی خدمات کتابخانه ای و سامانه سامان در تمام مراکز اقامتی و تفریحی از مطالبی بود که در این جلسه مطرح شد.

رکنی قائم مقام اداره کل میراث فرهنگی و امور گردشگری استان نیز ضمن درخواست همکاری با هدف و تاکید بر اجرا تا افق نوروز امسال از چاپ نقشه شهر مشهد با جانمایی کتابخانه ای عمومی مشهد مقدس خبر داد و گفت: موضوع معرفی کتابخانه های عمومی استان یکی از برنامه های اجرایی اداره کل میراث فرهنگی و امور گردشگری استان می باشد که در کتابچه ها و نقشه شهر مشهد به چاپ و معرفی آن پرداخته خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ضمن ابراز امیدواری از پیشنهادات همکاری اعلام شده ، بیان کرد: سابقه تاریخی 10 هزار ساله استان این نیاز را مطالبه می کند که دستگاههای فرهنگی با کمک و همراهی یکدیگر عقب ماندگی در حوزه کتاب و کتابخوانی را پوشش دهند.

 

[ چهار شنبه 26 آذر 1393برچسب:جانمایی, نقشه , کتابخانه,

] [ 17:36 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

شکوه اربعین امسال در قاب دوربین غربی‌ها

 اربعین امسال با شکوهی وصف ناپذیر نمایشی بود از دلدادگی عاشقان حسین (ع) و حق و حقیقت. میلیون‌ها تن از شیعیان سراسر جهان در کربلا گرد هم آمدند تا نشان دهند خون بر شمشیر پیروز است و پیروان اهل بیت علیهم السلام از پای نمی‌نشینند.در زیر تصاویری از مراسم اربعین امسال از دوربین رسانه‌های خارجی به نمایش درآمده است:

 

 

 

 

 

 

[ یک شنبه 23 آذر 1393برچسب:اربعین, تصاویر,

] [ 14:51 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

نگاهی به مصوبه اخیر مجلس در خصوص نیم درصد شهرداری ها

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت عصر روز سه‌شنبه 11 آذر، در جریان بررسی طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، با 146رأی موافق، 7 رأی مخالف از مجموع 194 نماینده حاضر در مجلس با واریز نیم درصد از درآمد شهرداری ها به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی هر شهر موافقت کردند.

قانون تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تاریخ 25/12/1382 تصویب شده است و متاسفانه پس از 11 سال از تصویب آن همچنان عدم تمکین بعضی از شهرداری‌ها نسبت به اجرای آن، نهاد کتابخانه های عمومی کشور را از تامین حداقل‌های بودجه‌ای که بر اساس قانون می بایست صرف توسعه کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور و تجهیز آنها به تازه‌ترین کتاب‌ها و مجلات چاپ داخل و خارج کشور شود باز داشته بود.

 

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در نشست صمیمی با اهالی رسانه با موضوع هم اندیشی در خصوص نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی که در تاریخ 24 آبان 93 برگزار شد، درباره قانون پرداخت نیم درصد درآمد شهرداری ها به کتابخانه های عمومی گفت: «اولین قانون کتابخانه های کشور که در سال 1344 تصویب شده، یک و نیم درصد درآمد شهرداری ها را به کتابخانه های عمومی اختصاص داده است. در دهه 50 این قانون منتفی شد تا بعد از انقلاب اسلامی و در سال 82 که قانون تاسیس نهاد کتابخانه ها مصوب شد حداقل نیم درصد از درآمد شهرداریها به نهاد کتابخانه ها پرداخت اختصاص داده شده است. تا سال 92 که آمار نشان می دهد از کل مجموعه نیم درصدها، تنها هفت درصد پرداخت شده است. این ارقام نشان می دهد که در سال گذشته شهرداری ها در حدود 93 درصد از کل بودجه ای را باید در اختیار نهاد کتابخانه ها قرار می دادند را پرداخت نکرده اند.»

در ‌تبصره 3  ماده 4 قانون مصوب  29 دی 1344 آمده است: «در هر شهر که عمارتمناسب برای کتابخانه فراهم نباشد اعتبار از محل یک و نیم درصد و سایر وجوه حاصله در حساب مخصوص‌ نگاهداری می‌شود که زیر نظر انجمن کتابخانه منحصراً به مصارف تعیین شده در این قانون برسد.» (1) این قانون که در حدود 50 سال پیش به تصویب رسیده است نشان می دهد توسعه کتابخانه های عمومی در رشد فرهنگی کشور آن اندازه اهمیت دارد که بخشی از درآمد هر شهر به ساخت و توسعه کتابخانه ها اختصاص داده شود.

این قانون با عنوان «تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور» در سال 82 تکمیل گردید و طی ماده 6 آن مقرر شد: «شهرداری‌ها مکلفند همه ساله حداقل نیم درصد از درآمدهای خود را به منظور اداره امور کتابخانه‌ها در اختیار انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهر مربوط قرار دهند.»

اما به این علت که ماده (۶) قانون مزبور هیچگونه الزامی برای تمکین شهرداری ها به پرداخت رقم ذکر شده را در نظر نگرفته بود و همچنین اختیاری برای دولت مبنی بر دادن الزام به وزارت امور اقتصادی و دارائی به منظور کسر مبلغ مورد نظر از اعتبارات مربوط به درآمد شهرداری‌ها و پرداخت آن به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را مورد پیش‌بینی قرار نداده بود، همواره مابین نهاد کتابخانه های عمومی کشور و شهرداریها و دولت چالشی عمیق وجود داشته و برخی شهرداری ها از پرداخت نیم درصد از درآمدهای خود به انجمن‌های کتابخانه های عمومی سرباز می زدند. تا جایی که به گفته مسئولان این حوزه؛ بدهی شهرداریها به نهاد کتابخانه ها در طول سالهای گذشته به بیش از 650 میلیارد تومان رسیده است.

اکنون با تلاش دبیرکل و معاونین و مدیران کل استانهای نهاد کتابخانه های عمومی کشور و عنایت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضای کمیسیون فرهنگی، این ایراد در قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور مرتفع شد و با الحاق یک تبصره به ماده(6) قانون مذکور مصوب 17/12/1382 مجلس شورای اسلامی، شهرداری ها موظف شده اند نیم درصد از درآمد خود را به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی هر شهر واریز کنند.

در تبصره الحاقی آمده است: «در صورت امتناع هر یک از شهرداریها از تأدیه نیم درصد (5/0%) مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) مکلف است بر اساس فهرست اعلامی از طرف دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مبالغ مربوطه را از سر جمع اعتبارات مربوط به درآمد شهرداریها (سازمان شهرداری‌ها و دهیاریهای کشور) و یا درآمد موضوع مواد(38) و (39) قانون مالیات بر ارزش افزوده از سهم همان شهر کسر و نسبت به پرداخت آن در وجه کتابخانه های عمومی همان شهر اقدام نماید.» (2)

بر این اساس دیگر شهرداریها نمی توانند از پرداخت حق کتابخانه های عمومی سرباز زنند و این اجازه به وزارت امور اقتصادی و دارایی داده شده تا مستقیما اقدام به کسر نیم درصد از درآمد شهرداریها کرده و آن را به حساب انجمن کتابخانه های عمومی هر شهر واریز کند.

نهاد کتابخانه های عمومی کشور یک نهاد عمومی غیر دولتی است که به عنوان نهادی موثر در فرآیند توسعه فرهنگی و اجتماعی در عرصه فضای کتابخانه ای و مطالعه شناخته می شود. این نهاد با فراهم آوردن محیط مساعد به منظور دسترسی آسان اقشار جامعه به منابع مستند و مکتوب و همچنین کمک به توسعه عدالت اجتماعی از طریق اشاعه دانش بدون توجه به تفاوت های سنی، جنسیتی، اعتقادی، فرهنگی و نژادی  با فراهم آوردن فضای کتابخانه ای مورد اعتماد با بهره گیری از کتابداران متعهد و نیروهای متخصص در راستای گسترش فرهنگ کتابخوانی در ایران اسلامی فعالیت می کند.

 با عنایت به این مهم، قانون نحوه اداره کتابخانه های عمومی با هدف کاهش تصدی گری دولت و افزایش مشارکت مردم در تاسیس و اداره امور کتابخانه ها و تغییر دیدگاه نسبت به کارکرد و نقش بنیادین کتابخانه ها در روند تحولات فرهنگی و اجتماعی و افزایش منزلت کتابداران به عنوان مشاوران امین مردم در عرصه کتابخوانی تصویب و به اجرا درآمده است. بدیهی است که وجود نقص در الزامات آن کشور را در رسیدن به اهداف کوتاه مدت و باند مدت خود در حوزه فرهنگ مطالعه مفید باز خواهد داشت. حال با تصویب تبصره الحاقی به این قانون، بخش زیادی از بودجه نهاد کتابخانه ها که می بایست صرف توسعه فضای کتابخوانی و خرید کتاب برای استفاده مردم جامعه شود به این نهاد باز می گردد و صرف نیازهای حوزه کتابخوانی در شهرستان های کشور خواهد شد.

(1)    مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی؛ قانون تأسیس کتابخانه عمومی در تمام شهرها مصوب 29 دی 1344

صفحه:  http://rc.majlis.ir/fa/law/show/95866

 (2)     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور مصوب 25/12/82
صفحه:  
http://rc.majlis.ir/fa/law/show/94038

[ یک شنبه 16 آذر 1393برچسب:مصوبه, مجلس,

] [ 16:54 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

حسین اکبری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی شد.

 

 

 

 به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، حسین اکبری طی حکمی از سوی علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان مدیرکل کتابخانه های عمومی و رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی منصوب شد.

گفتنی است اکبری پیش از این سابقه فعالیت به عنوان قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین معاون میراث فرهنگی استان خراسان رضوی را در کارنامه کاری خود داشته است.

مراسم تودیع امیرالله شمقدری مدیرکل سابق و معارفه حسین اکبری مدیرکل جدید کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی نیز صبح امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدرضا واحدی معاون امور استان ها، مجلس و مشارکت های نهاد و رمضانعلی محسنی مدیرکل امور استان ها و انجمن های نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد.

معاون امور استان ها، مجلس و شهرداری های نهاد کتابخانه های عمومی کشور همچنین ضمن اشاره به رزومه فعالیتی، تخصصی جناب آقای  حسین اکبری اعلام کرد و گفت  دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در طی ایشان را به عنوان مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی تعیین نموده اند و امید آنست تا مراتب خدمت رسانی فرهنگی در این استان با رشد و شکوفایی همراه شود.

 شایان ذکر است این مقام مسئول توجه به وضعیت کتابداران، رفاه نسبی ایشان، آموزش های ضمن خدمت، برگزاری منظم جلسات انجمن استان و شهرستانها و همچنین همکاری و همدلی با ارگانها و دستگاههای اجرایی استان را از جمله مطالبی خواند که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار داد.

حجت الاسلام و المسلمین واحدی از محمد آصفی یزدی نماینده شورای اسلامی شهر  مشهد مقدس و در خصوص حمایت و اعلام آمادگی ایشان برای همکاری با نهاد کتابخانه های عمومی از این اقدام شایسته تقدیر و قدرشناسی کرد.

 شایان ذکر است ، پس از قرائت متن لوح های قدردانی و انتصاب در حضور مدعوین از زحمات امیرالله شمقدری مدیرکل پیشین کتابخانه های عمومی استان تقدیر و حسین اکبری به عنوان مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی منصوب شد.

 گفتنی است در این مراسم، نماینده استاندار، مدیران کل امور استان ها، مجلس و شهرداری های نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، امور اجتماعی استانداری، ارشاد اسلامی و نماینده شورای اسلامی شهر حضور داشتند.

 

[ یک شنبه 16 آذر 1393برچسب:آقای اکبری , مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی,

] [ 16:30 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

12 آذر روز جهانی معلول گرامی باد.

 

نمـــــــــی دانی چه لذتی دارد !

نمـــــــــی دانی چه لذتی دارد که روی صندلی چرخدار بنشینی

و سراسر وجودت پر از دردهای جسمی و روحی باشد ولی تو

خدا را شـــــــکر بگویی و ذکر "یا حسین" در دلت سر دهی

نمـــــــی دانی چه لذتی دارد که با عصا راه بروی و

انسانهایی که از کنارت عبور میکنند در دلشان آهی بکشند ولی تو

اُمیدوار باشی که آنها با دیدنت ، لحظه ای خدا را شکر بگویند

نمی دانی جه لذتی دارد چشمهای ســَـــرَت نبیند و دیگران باز آهی بکشند

ولی تو با چشم دلت ، قشنگی های دنیا را ببینی و آنها ندانند که تو هم می بینی!!!

نمی دانی چه لذتی دارد وقتی گوشهایت نشنوند و زبانت گنگ باشد و با زبان اشاره

به دیگران بفهمانی که : ای انسانها کمی شکرگزار نعمتهایی که دارید ، باشید !

نمی دانی چه لذتی دارد که روی صندلی چرخدار بنشینی

و برای جابجایی ات ، خانواده و دیگران کمکت کنند

ولی تو در دلت اُمیدوار باشی که :

ای کاش این کمکها به عنوان نقطه ای روشن در نامۀ اعمالشان ثبت شود

و دعا کنی برای عاقبت به خیری شان !

نمی دانی چه لذتی دارد که از برخی لذت ها - مانند راه رفتن - محروم باشی

ولی غم ِ این محرومیت به یادت بیاندازد که جسم - دیر یا زود - رفتنی ست

پس چرا غصۀ لذت های فانی را بخـــــــــوری ؟!

نمی دانی چه لذتی دارد که روی صندلی چرخدار بنشینی و نگاهت به زندگی ؛

نگاهــــــــــــــــی متفاوت باشد

نمی دانی چه لذتی دارد که معلولیت باعث شده است

قدر نعمتهای الهی را بیشــــــــــــتر بدانی

که اگر تو به جای غیرمعلولین بودی

مطمئنا برای هر یک قدمی که برمیداشتی ، خدا را شکر میکردی

هر چند که انسان تا نعمتی را از دست ندهد قدر آن نعمت را نخواهد دانست

ولیکن خدا را شکر که به این نکته دست یافته ای که اگر سختی و محدودیت نبود

قدر عافیت را به این زیبایی درک نمیکردی

و بالاخره نمیدانی چه لذتی دارد که دیگران تصور کنند

 با این حرفها و اُمیدواری ها ، فقط شـــــــــــعار میدهی

ولی تو لبخند بزنی و تنها دلخوشی ات این باشد که

یار و همراه واقعی و همیشگی ات فقط خداست ..

روز جهانی معلولین گرامی باد

[ چهار شنبه 12 آذر 1393برچسب:روز جهانی معلول,

] [ 12:44 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

موافقت مجلس با واریز نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها به حساب نهاد کتابخانه‌های عمومی هر شهر

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه 11 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، با ماده الحاقی 30 این طرح موافقت کردند.

گفتنی است نمایندگان با 146رأی موافق، 7 رأی مخالف از مجموع 194 نماینده حاضر در مجلس با واریز نیم درصد از درآمد شهرداری ها به حساب نهاد کتابخانه‌های عمومی هر شهر موافقت کردند.

گفتنی است در جریان بررسی این ماده الحاقی سیدمهدی موسوی نژاد پیشنهاد داد تا در این ماده واحده دولت مکلف شود تا نیم درصد از اعتبارات خود را به حساب نهاد کتابخانه‌ها واریز کند که نمایندگان با آن مخالفت کردند.

در ادامه احمد شوهانی پیشنهاد حذف عبارتی در این ماده الحاقی را مطرح کرد که نمایندگان نیز با آن مخالفت کردند.

همچنین کمال علیپور خنکداری خواستار حذف عبارت سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از این ماده الحاقی بود که نمایندگان نیز با 58 رأی موافق، 78 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در مجلس با آن مخالفت کردند.

در ادامه جبار کوچکی نژاد پیشنهاد داد تا عبارت "در وجه حساب نهاد کتابخانه های عمومی کشور"از این ماده الحاقی حذف شود چرا که معتقد بود اگر این عبارت حذف شود اعتبارات مربوطه به هر شهر باز می گردد که نمایندگان با 109 رأی موافق، 30 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در مجلس با آن موافقت کردند.

در ادامه محمدرضا باهنر اعلام کرد که برای رفع ابهام نیاز است تا عبارت تحت عنوان "در وجه کتابخانه های عمومی هر شهر اقدام نمایند"به این تبصره از ماده الحاقی 30 اضافه گردد که نمایندگان با 136 رأی موافق، 15 مخالف و 4 ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در مجلس با آن موافقت کردند.

گفتنی است در نهایت پس از تغییرات مذکور در ماده الحاقی 30 آمده است یک تبصره به‌شرح ذیل به ماده(6) قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور مصوب 17/12/1382 مجلس شورای اسلامی الحاق می‌گردد:

تبصره- در صورت امتناع هر یک از شهرداریها از تأدیه نیم درصد (5/0%) مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) مکلف است بر اساس فهرست اعلامی از طرف دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مبالغ مربوطه را از سر جمع اعتبارات مربوط به درآمد شهرداریها (سازمان شهرداری‌ها و دهیاریهای کشور) و یا درآمد موضوع مواد(38) و (39) قانون مالیات بر ارزش افزوده از سهم همان شهر کسر و نسبت به پرداخت آن در وجه کتابخانه های عمومی همان شهر اقدام نماید.

 ماده 6 قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور آمده است شهرداری ها مکلفند همه ساله حداقل نیم درصد از درآمدهای خود را به منظور اداره امور کتابخانه ها در اختیار انجمن های کتابخانه های عمومی شهر مربوطه قرار دهند.

[ چهار شنبه 12 آذر 1393برچسب:نیم درصد، شهرداری، مجلس,

] [ 8:23 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

یاداشت شماره 15 دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی

     به نام آن که جان را روشنی داد

کتابداران وهمکاران عزیز و گرامی

با سلام؛

1- فرا رسیدن هفته ی بسیج را به شما عزیزان و به خصوص به بسیجیان سراسر کشور تبریک می گویم. رهبر معظّم انقلاب اسلامی در بیانات اخیرشان دو ویژگی مهم را به عنوان پشتوانه ی فکری بسیج فرمودند اول احساس مسئولیّت و دوم بصیرت و روشن بینی. امیدوارم این دو ویژگی در میان تمامی کتابداران و همکاران عزیز و آحاد ملّت ایران که به تعبیر معظّم له همه بسیجی محسوب می شوند بروز و ظهوری کامل داشته باشد.

 

2- همچنین وظیفه ی خود می دانم از همه ی عزیزانی که در سراسر کشور که در برگزاری هر چه بهتر هفته ی کتاب، کتابخوانی و کتابدار سال جاری مشارکت کرده و موجب شدند تا مراسمی متفاوت و مقبول تر از سال های قبل برگزار شود تشکّر و تقدیر کنم.

3- در اهدای هدیّه ی نهاد به برخی همکاران مأمور و برخی عزیزان در معدودی از استان ها (مجموعاً دویست نفر) مشکلاتی به وجود آمد که باعث تأخیر در این امر شد که هنوز هم در موارد محدودی این تأخیر ادامه یافته. حقیر از همه ی این عزیزان عذرخواهی می کنم و امیدوارم هر چه زودتر این مشکلات اجرایی برطرف شود. در هر حال در این گونه پرداخت ها با توجّه به محدودیّت های مالی، احتمال تأخیر وجود دارد.

4- خوشبختانه اوّلین اطّلاعیّه های آزمون منتشر شد و استقبال خوبی از سوی متقاضیان به عمل آمده. در هفته ی جاری برخی از متون منابع که امکان اشتراک گذاری آنها وجود دارد در پرتال نهاد قرار خواهد گرفت.

و در طول ده روز آینده اطّلاعیّه های بعدی آزمون منتشر می شود و تصمیماتی درباره ی افزایش سن متقاضیان دارای مدرک کارشناسی ارشد و ... اعلام خواهد شد.

امیدوارم آزمون سال جاری به دور از هر گونه ابهام و حاشیه و منطبق با ضوابط دقیق و با رعایت عدالت و انصاف برگزار شود. ان شاءالله.

5- درباره ی افزایش حقوق نیروهای عزیز خدماتی در روزهای آینده بخشنامه ای توسط معاونت اداری مالی نهاد به تمامی استان ها ابلاغ می شود که مجاز به افزایش میزان قرارداد این عزیزان حداکثر تا 20% می باشند.

6- با توجّه به عدم افزایش حقّ مسئولیّت در سال های اخیر بزودی بخشنامه ای توسط معاونت اداری مالی نهاد درباره ی میزان و نحوه ی پرداخت حقّ مسئولیّت در رده های مختلف ابلاغ می شود.

7- از طریق پیام یکی از کتابداران عزیز مطّلع شدم که تعداد معدودی از سربازان وظیفه ی کشور به صورت سرباز فرهنگی در برخی شهرها به خدمت مشغول می باشند بنابراین در اینجا از زحمات و خدمات این عزیزان سپاسگزاری و برای ایشان سلامت و سعادت آرزو می کنم.

و من الله التوفیق

علیرضا مختارپور

دبیرکل

[ شنبه 8 آذر 1393برچسب:یاداشت 15, دبیر کل نهاد,

] [ 16:53 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

برگزاری همایش پیاده روی به مناسبت هفته کتاب

 اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین با همکاری اداره تربیت بدنی همایش پیاده روی به مناسبت هفته کتاب و با شعار یک عمر با کتاب را در شهر نقاب  روز جمعه مورخ 93/08/30 برگزار کرد. این مراسم از محل گلزار شهدای شمس آباد آغاز و درمحل  پارک فجر شهر نقاب پایان یافت شایان ذکر است طی این همایش پیاده روی  کتابخانه عطاملک جوینی پذیرایی همراه با بروشوری حاوی مطالبی در زمینه خدمات کتابخانه را به شرکت کنندگان در پیاده روی ارایه نمود. در پایان مراسم نیز که در پارک فجر شهر نقاب برگزار شد. به شرکت کنندگان در این مراسم هدایایی به قید قرعه داده شد.

 

 

 

 

 

 

 

[ چهار شنبه 5 آذر 1393برچسب:همایش پیاده روی، هفته کتاب ، جوین ,کتابخانه عطاملک جوینی,

] [ 16:40 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

برگزاری جشن کتاب شهرستان جوین

 اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین به مناسبت هفته کتاب، جشنی را در سالن ذوالفقار شهر نقاب با حضور مسئولان شهرستان و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در روز پنجشنبه مورخ 93/08/29 برگزار کرد.  این جشن  با تلاوت قرآن  آغاز شد و در ادامه جناب آقای جدی کار فرماندار محترم شهر نقاب در مورد اهمیت کتاب و کتابخوانی سخرانی نمودند. این مراسم با دل نوشته های در زمینه کتاب پیگیری شد . در پایان مراسم نیز از برترین های کتاب و کتابخوانی در طی یک سال گذشته با اهدای جوایزی توسط اداره کتابخانه های عمومی شهرستان به پایان رسید.

[ دو شنبه 3 آذر 1393برچسب:جشن کتاب , جوین , هفته کتاب,

] [ 11:13 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

اطلاعیه برگزاری آزمون استخدام کتابداران

 اطلاعیه برگزاری آزمون استخدام کتابداران

در نهاد کتابخانه های عمومی کشور

شماره یک

نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای تامین نیروی انسانی خود در سطح ملی ،‌ در نظر دارد تا آزمون استخدامی جذب نیروی کتابدار را برگزار کند . این اطلاعیه (شماره یک ) شامل شرایط عمومی و اختصاصی و مواد و منابع آزمون است .

1- شرایط عمومی:

1.1 - اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .

1.2 - التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .

1.3 التزام فکری و عملی به منشور اخلاقی کتابداران نهاد کتابخانه های عمومی کشور.

1.4 - داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت ( ویژه برادران ) .

1.5 - نداشتن منع استخدام به موجب آرای مراجع قانونی .

1.6 داوطلبان استخدام نباید مستخدم رسمی ، ثابت و پیمانی سایر دستگاه های دولتی و یا بازخرید خدمت باشند .

1.7 عدم سابقه محکومیت جزایی موثر

1.8 داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی( با رعایت تصویب نامه ی شماره 44178/88384 مورخ 23/04/1389 هیئت محترم وزیران) برای انجام کاری که استخدام می شود .

1.9 تبصره : داوطلبان استخدام برای کتابداری کتابخانه های نابینایان از این بند مستثنی می باشند .

1.10 احراز صلاحیت های عمومی به تایید گزینش.

2- شرایط اختصاصی:

2.1- داشتن حداقل 20 سال سن تمام و حداکثر 32 سال تمام برای دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد و برای دارندگان مدارک تحصیلی دکترا حداکثر 40 سال تمام ( تا تاریخ برگزاری آزمون )

تبصره – موارد ذیل به شرط ارائه تائیدیه های معتبر به حداکثر سن مقرر اضافه خواهد شد :

الف) داوطلبانی که در جبهه های نبرد حق علیه باطل ( از تاریخ 31/6/1359 لغایت 29/5/1367 ) به طور داوطلبانه خدمت نموده اند ، به میزان مدت حضور در جبهه و همچنین مدت زمان بستری و یا استراحت پزشکی رزمندگان در اثر مجروحیت در جبهه های نبرد حق علیه باطل .

ب) خانواده معظم شهدا ، آزادگان ، مفقودالاثر ها و جانبازان از کار افتاده کلی که قادر به انجام کار نمی باشند شامل : همسر ، فرزندان ، پدر ، مادر ، خواهر ، و برادر تا میزان 5 سال .

ج) آزادگان ، فرزندان شاهد ، جانباز 25% و آزادگانی که حداقل یک سال سابقه اسارت دارند از شرط حداکثر سن معاف می باشند .

د) مدت خدمت سربازی

2.2- مدرک تحصیلی و رشته های قابل قبول :

- علم اطلاعات و دانش شناسی ( تمامی گرایش های آن )

- کتابداری و اطلاع رسانی ( تمامی گرایش های آن )

شرایط احراز بومی بودن در اطلاعیه های بعدی اعلام می شود.

3- نحوه و مهلت ثبت نام :

متعاقباً از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور اعلام می شود.

4- موارد و منابع آزمون :

به شرح پیوست در جدول شماره یک اعلام شده است .

5- تذکر مهم :

جزئیات شرایط و نحوه ثبت نام و ارائه مدارک متعاقباً از طریق همین پایگاه به اطلاع داوطلبان می رسد .

 

 جدول شماره یک - سرفصل‌ها و منابع آزمون استخدامی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

سرفصل

منابع

ضریب

تعداد سوال

خدمات عمومی

1. ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن (مواد و خدمات کتابخانه‌ای برای کودکان و نوجوانان)، ثریا قزل ایاغ، ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (1383)

2. مواد و خدمات کتابخانه برای نوسوادان، زهره میرحسینی، ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (1384)

3

25

خدمات مرجع

1. اصول و خدمات مرجع در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی، محمد حسین دیانی، ناشر: انتشارات کتابخانه رایانه‌ای (1382)

2. مرجعشناسی: شناخت خدمات و کتابهای مرجع، نوراله مرادی، ناشر: فرهنگ معاصر (1387)

3. مرجعشناسی اسلامی، احمد شعبانی، ناشر: نهاد کتابخانههای عمومی کشور (1382).

4. مرجعشناسی عمومی لاتین: بابک پرتو و رحیم علیجانی، ناشر: نهاد کتابخانههای عمومی کشور؛ نشر چاپار (1388) (فصلهای مرتبط با منابع دیجیتال اولویت دارند)

2

15

همکاری بین‌کتابخانه‌ها

1. کتابخانههای عمومی و مدارس: توسعه همبستگیهای نهادی، ناتالی ریف زیارنیک، ترجمه دکتر مهرداد نیکنام، ناشر: نهاد کتابخانههای عمومی کشور (1390)

2. نظامهای همکاری بین کتابخانهای، نرگس نشاط، ناشر: سمت (1382)

2

15

مدیریت کتابخانه

1. اداره کتابخانه، طاهره علومی، ناشر: سمت (1391)(فصل‌های مرتبط با کلیات مدیریت اولویت دارد)

2. مدلهای مدیریت، تصمیمگیری و برنامهریزی در کتابخانهها، رابرت هیز، ترجمه علی اکبر خاصه. ناشر: نهاد کتابخانههای عمومی کشور (1392) (فصلهای 5، 6، 7، 8)

3. شاخص‌های عملکرد کتابخانه‌ها. ترجمه علی‌حسین قاسمی. انتشارات نهاد کتابخانه‌های عمومی. (صفحات 15-50)

2

15

سازماندهی منابع

1. فهرستنویسی: اصول و روشها، سیدمهدی طاهری، رحمت الله فتاحی، ناشر: نشر کتابدار (1391)

2. مجمموعه‌سازی و خدمات تحویل مدرک، تالیف حمید محسنی.نشر کتابدار (1388)

1

15

فناوری اطلاعات

آشنایی با مهارت‌های عمومی فناوری اطلاعات شامل مبانی کامپیوتر و اینترنت و نرم‌افزارهای اداری.

1

10

زبان

زبان تخصصی انگلیسی، حسین مختاری معمار، ناشر: انتشارات دبیزش (1388)

1

15

 

جمع

110

 

[ یک شنبه 2 آذر 1393برچسب:آزمون استخدامی نهاد,

] [ 14:7 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]