روزشمار تاریخ 8تیرشمسی برابر با 29ژوئن میلادی

کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

روزشمار تاریخ 8تیرشمسی برابر با 29ژوئن میلادی

 

1-نويسنده اي با صدها ميليون خواننده

«اروينگ والس» نويسنده آمريكايي كه داستانهايش بيش از 270 ميليون خواننده داشته است 29 ژوئن سال 1990 درگذشت. از اين نويسنده 16 داستان، 17 تاليف غير داستاني و چندين نمايشنامه برجاي مانده است. داستانهاي «والس» در پي نوعي تحقيق و بررسي نوشته شده اند و به همين سبب بر دل مي نشينند. داستانهاي معروف او عبارتند از: گزارش چپمن، جايزه، 3 آژير، انسان، توطئه، واژه، پاشگاه خنده و .... وي كه ساكن شهر شيكاگو بود پيش از اين كه وارد كار داستان نويسي و تاليف شود خبرنگار ورزشي روزنامه هاي ايالت ويسكانسين بود.
     اروينگ در خاطراتش نوشته است كه كار نويسندگي را با كتابي رساله مانند آغاز كرد، ولي ناشران آن زمان به بهانه اين كه هزينه چاپ و توزيعش را درنخواهد آورد حاضر به چاپ آن نشدند ، مگر اين كه در قسمتي از هزينه چاپ با آنان شريك مي شدم كه من اين پول را نداشتم.
     ضمن مذاكره با ناشران متوجه شدم كه آنان «داستان» را بدون درنگ چاپ مي كنند زيرا كه نياز به كاغذ اعلاء، جلد مقوايي و تزيين ندارد و در قطع كوچك چاپ مي شود و .... بنابراين؛ به نوشتن «داستان» روي آوردم تا پس از كسب شهرت و پول، به نوشتن كتابهاي غير داستاني بپردازم.
     چند داستان پرفروش آن زمان را خواندم و روش ديگري براي نگارش بكار بردم و پيروز شدم و داستانهاي من تا به امروز (تاريخ نگارش خاطرات) 270 ميليون نسخه چاپ شده اند و ديگر، ناشران براي چاپ كتابهاي غير داستاني من غر و لند نمي كنند.
    بسياري از داستانهاي اروينگ به صورت فيلم سينمايي در آمده است.

2-داستان نگار ایتالیایی که کوشید انسانهارا هماهنگ و واقع بین کند ـ اين برنده جايزه نوبل برضد خودخواهي و افراط در احساس تعلق بود
Luigi Pirandello
«لویجی پیراندلو Luigi Pirandello» نویسنده شهیر ایتالیایی است 28 ژوئن 1867 به دنیا آمد و 69 سال عمر کرد. وی که 21 داستان، 40 درام و صدها داستان کوتاه نوشته کوشیده است که انسانهارا هماهنگ و به درک واقعیت ها نزدیک کند. او که برنده جايزه ادبي سال 1934 نوبل شد همه مسائل جهان را نتیجه «خودخواهی» ها می دادند و دو کتاب «هرکس تنها به فکر خودش است» و «انسان، جانور وحشی و پرهیزگاری» را اختصاص به تشریح این خصیصه و ذمّ آن داده است. لویجی که دهم دسامبر 1936 درگذشت آموزش اخلاقیات را یک هنر بزرگ آموزشگران (مدرّسان، خطباء و روزنامه نگاران) دانسته و نوشته است که این آموزشگران شاد زندگی خواهند کرد و وجدانی آرام خواهند مرد و نام نیک از خود باقی خواهند گذارد. کتاب «لذت روراستی = صداقت» او در این زمینه است. لویجی تلاش کرده است به قدرت جویان، زياده طلبان و آزمندان بگوید که عمر انسان کوتاه است و هنگام انجام هر عمل کوتاهی عمر و «گذاشتن و رفتن» را را فراموش نکنند. دوران سخت پیری [به لحاظ ضعف مزاج] را در نظر بگیرند و ستم نکنند. سه کتاب «انسان، خواهد مرد»، «ژورنال (یادداشتهای روزانه) سرافینو گوبیو» و «پیر و جوان» را در این زمینه نوشته است.
    پیراندلو که دو ازدواج ناموفق داشته می گوید که به موازات ریاضیات و علوم، در مدارس باید درس زندگی و بویژه زندگی خانوادگی (انتخاب همسر و رفتار در قبال خانواده) داده شود زیراکه بیشتر مشکلات یک فرد در زندگی نتیجه انتخاب زن و یا شوهر نامتناسب است و در این زمینه کتاب «شوهر او» و «زن طردشده» را نوشته است. لويجي که مجسمه اورا در نقاط مختلف مي توان ديد اين بيت حافظ را (غلام و بنده آنم که زير چرخ کبود ـ زهرچه رنگ تعلق پذيرد آزاد است) تفسير و احساس تعلق به زن و فرزند را هم دردنياي مادي معاصر مشمول آن قرار داده و اندرز داده است که يک فرد احساس تعلق را در خود تعديل کند تا آزرده خاطر و ملول نشود که پشيماني آخر عمر سودي نخواهد داشت زيراکه امکان اصلاح وجود نخواهد داشت.
    لویجی که کار نوشتن را پس از گرفتن مدرک دکتراي ادبيات از دانشگاه رُم با ترجمه کتاب هاي گوته و هنريش هاين Heine از زبان آلماني آغاز کرد برای نوشتن هر داستان کوتاه، شخصا به افراد که نامی از آنان در رسانه ها برده شده بود مراجعه و مصاحبه می کرد و پرونده ها و سوابق را می خواند تا از واقعیت دور نشود. نقدنگاران وي را درعين حال يک درام نويس بزرگ که در اين کار، تحول ايجاد کرد و نوسازي به وجود آورد توصيف کرده اند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 8 تير 1392برچسب:روزشمار تاریخ,لویجی پیراندلو,اروينگ والس,

] [ 10:14 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]