معرفی کتاب (آخرین کتابی که خوانده ام)

کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

معرفی کتاب (آخرین کتابی که خوانده ام)

 

اشوزدنگهه ابر مرد ایرانی شش هزار ساله‌ای ست که در سیلک کاشان جاودانه (دراز عمر) می‌شود؛ سراسر تاریخ ایران را می‌پیماید و اکنون نیز به صورتی گمنام در تهران زندگی می‌کند. تمامی گمشده‌های تاریخ ایران و منطقه نزد اوست و او با بسیاری از بزرگان و مشاهیر تاریخ ایران روبرو یا آشنا می‌شود. اشوزدنگهه شخصیتی بسیار پیچیده، ریشه دار، نیرومند و تأثیرگذار است.

"اَشَ وَز دَن گَ هَه" به زبان کهن ایرانی، یعنی: درست کردار، آنکه در راه راست پایدار است... و جوینده ی راه حق.

این نام در دوره ساسانیان بصورت "اَشوَزد" نیز تلفظ می شده و امروزه ما آن را به صورت "اَشوَزدَنگهِه" Ash Vaz dang Heh تلفظ می کنیم.

رمان اشوزدنگهه :اشوزدنگهه رمانی به سبک خیال‌پردازی حماسی به قلم آرمان آرین نویسنده، پژوهشگر و رمان نویس ایرانی است که توسط نشر موج به چاپ رسیده است.

جلد اول : اسطوره هم اکنون
جلد دوم :اهریمنان یکه تاز
جلد سوم : حماسه نجات بخش
جلد چهارم : دست نوشته های اشوزدنگهه
داستان:مغی به نام «اشوزدنگهه» یکی از جاودانان شده و تاریخ ایران را از زمان شهر باستانی «سیلک» تا دوران هم‌اکنون روایت می‌کند.

اشوزدنگهه مجموعه رُمانی ست که در فاصله ی سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ نوشته و منتشر شده و داستان زندگی یک ابر-اسطوره ی ایرانی را روایت می کند که شش هزار سال عمر دارد و هر سال، تنها یک روز پیر می شود.

اَشوَزدَنگهِه از عصر سیَلک کاشان، زندگی پرماجرایی را طی می کند تا به عصر معاصر در امروز تهران می رسد و هم اینک نیز بطور ناشناس در جایی از این شهر زندگی می کند.

او تمامی سلسله های تاریخ ایران را زیسته و با بزرگانِ تاریخ و فرهنگ آن نشست و برخاست داشته و همچنین شاهد ماجراهای مهمی از تاریخ جهان بوده است. به همین ترتیب، مهم ترین اشیاء گمشده و آثار تاریخ ایران و جهان نیز هم اینک در موزه ی شخصی اَشوَزدَنگهِه نگهداری می شوند و غول چراغ نیز پس از علاءالدین در اختیار اوست.

داستان بلند و پرفراز و نشیب اَشوَزدَنگهِه بصورتی غیرخطی و با ضرباهنگی پرشتاب از میان خاطره ها و عشق ها، نبردها و شخصیت ها بازگو می شود تا روایتی هزار و یک شب گون و رازآلود از جانِ ایران زمین برخیزد و بر دل و اندیشه ی مخاطبان امروزی اش بنشیند.

سه گانه ی اَشوَزدَنگهِه را "نشر موج" همراه با جلد چهارم آن، که پیوستی فلسفی و عرفانی از دست نوشته های این مرد شش هزار ساله است، منتشر کرده که تاکنون افتخارات زیر را با خود همراه نموده است:

جوایز[ویرایش]کتاب برگزیده ی سال در جشنواره ادبی استاد جعفر پایور ۱۳۹۴
کتاب برگزیده ی تالیفی سال ۱۳۹۴ شورای کتاب کودک
دریافت لوح تقدیر و جایزه از نخستین جشنواره ادبی مهدی آذر یزدی ۱۳۹۴
"اَشوَزدَنگهِه" در کتابهای کهن[در اوستا تنها در بندهای ۷۲ تا ۷۴ آبان یَشت، سخن از نام دو اَشوَزدَنگهِه آمده که از پارسایان بوده و با تورانیان می جنگیده اند. فرشته آناهیتا نیز آنها را بر تورانیان چیره می سازد و به روان شان درود فرستاده شده است.

در بُندَهِش اما سخن از یک اَشوَزدَنگهِه است و تنها توضیحی کوچک درباره این شخصیت آمده به این ترتیب که اَشوَزدَنگهِه از هفت تن جاودانانی بوده است که با ماجرای "وَر جَم کَرد" ارتباط دارند و در رستخیز به یاری سوشیانت برخواهند خاست...

و وَر جَمکرد در اساطیر ایرانی، دژی زیرزمینی ست که جمشید شاه برای حفاظت از موجودات نیک در برابر زمستان اهریمنی ساخته است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: