۴ کتاب برای طرح کتاب‌خوان بهمن ماه ۱۳۹۵

کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

۴ کتاب برای طرح کتاب‌خوان بهمن ماه ۱۳۹۵

 

معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یازدهمین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه بهمن ۹۵ را معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب‌های اسماعیل نوشته امیرحسین فردی، جنایت و مکافات نوشته فئودور داستایفسکی، روزهای فاطمه (شرحی بر خطبه فدک حضرت زهرا سلام الله علیها) نوشته علی صفایی حائری و سرداران ایران زمین نوشته مهدی میرکیانی را برای طرح کتاب خوان ماه ویژه بهمن ماه ۹۵ معرفی کرد.

کتاب های طرح کتاب خوان ماه از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال ۱۳۹۵ نهاد (سال خواندن) معرفی می شوند.

 

 

اسماعیل

نوشته: امیرحسین فردی

انتشارات: سوره مهر

۳۰۷ صفحه


امیرحسین فردی در این رمان، تصویر پسرک چشم‌زاغی به نام اسماعیل را ترسیم می‌کند، در روزگار پیش از انقلاب که همچون دیگران است، بی‌هیچ تمایز و تشخصی. به قهوه‌خانه می‌رود، جوانی می‌کند و بعد به دنبال کار می‌گردد. پدرش هم مرده و او باید حامی خانواده‌اش باشد. بخت هم با او یاری می‌کند و به استخدام بانک در می‌آید. اما در اسماعیل چیزی هست که او را از جماعت جدا می‌کند. اسماعیل نمی‌تواند تن به زندگی روزمره بدهد و مدام ندایی در درونش طنین‌ می‌اندازد و می‌پرسد: تو کی هستی؟


مادر اسماعیل، او را پیش پسرخاله‌اش میرزامناف می‌فرستد که مرد جهاندیده و پخته‌ای است تا شاید اسماعیل، حال و هوایی تازه پیدا کند، اما همچنان بی‌قراری‌ها با اوست. حتی عشقی نافرجام که اسماعیل می‌خواهد به ازدواج بینجامد و نمی‌انجامد، او را از این سئوال باز نمی‌دارد که بداند کیست. 

اسماعیل به مسجد و نماز پناه می‏برد و قید همه دوستان دوران قهوه‌خانه را می‌زند. بعد به کتابخانه مسجد راه می‌یابد و درهای تازه‌ای به رویش گشوده می‌شود. هرچه زمان می‌گذرد، روح اسماعیل بی قرارتر می‌شود؛ دیگر نمی‌تواند در بانک بماند و درست در زمان ارتقاء و دریافت وام و لمس خوشی‌های ظاهری زندگی، استعفا می‌دهد. حالا زمانه زمانه انقلاب است و اسماعیل با دوستان مسجدی‌اش، پای منبرها حضور می‌یابند و همه کوشش خود را برای برانداختن رژیم شاه به کار می‌برند. تا آنکه در زمان اجرای تعزیه حر در مسجد، یک مأمور به مسجددار پیر سیلی می‌زند و اسماعیل هم مأمور را می‌زند و می‌گریزد و در پی این تعقیب و گریز...

 

 

جنایت و مکافات؛

نوشته: فئودور داستایفسکی

ترجمه: مهری آهی

تعداد صفحات: ۷۷۶


این کتاب داستان دانشجویی به نام راسکولْنیکُف را روایت می‌کند که مرتکب قتل می‌شود. بنابر انگیزه‌های پیچیده‌ای که حتی خود او از تحلیلش عاجز است، زن رباخواری را همراه با خواهرش که غیرمنتظره به هنگام وقوع قتل در صحنه حاضر می‌شوند، می‌کشد و پس از قتل خود را ناتوان از خرج کردن پول و جواهراتی که برداشته می‌بیند و آنها را پنهان می‌کند. بعد از چند روز بیماری و بستری شدن در خانه راسکولنیکف این تصور را که هرکس را که می‌بیند به او مظنون است و با این افکار کارش به جنون می‌رسد. 

در این بین او عاشق دختری به نام سونیا می‌شود. داستایفسکی از این رابطه به عنوان نشانه مهر خداوندی به انسان خطاکار استفاده کرده است و البته راسکولنیکف بعد از اقرار به گناه و زندانی شدن در سیبری به این حقیقت می‌رسد.

 

 

روزهای فاطمه (شرحی بر خطبه فدک حضرت زهرا سلام الله علیها)؛

نوشته: علی صفایی حائری

انتشارات: لیله القدر

تعداد صفحات: ۱۲۷


این کتاب، شرح مختصری است از خطبه حضرت فاطمه سلام الله علیها. آنچه این نوشتار را نسبت به آثار مشابه متمایز می‌سازد، تحلیل‌های کم‌نظیر و بینش‌زا از دلایل رخ‌داد سقیفه و وقایعی است که تا غصب فدک ادامه یافته است. بیان مباحث به شکلی که بعد از ۱۴ قرن برای امروز من درس داشته باشد و به چگونه زندگی کردنم بر اساس بیان حضرت فاطمه سلام الله علیها جهت دهد از دیگر ویژگی‌های برجسته کتاب است. شاید بتوان گفت مهمترین دستاورد این کتاب این است که به ما می‌آموزد اگر چگونه باشیم در پیچ امتحانات از ولی خدا جدا می‌شویم و از یاری او باز می‌مانیم و برای پایمردی در رکاب ولی خدا چگونه باید باشیم.


مؤلف ارجمند کتاب به بهانه شرح خطبه فدک به پرسش‌های مهمی پاسخ‌گفته است. پرسش‌هایی نظیر:

چگونه قلب احساس اضطرار به ولی را می‌یابد و به ولی راه پیدا می‌کند؟

پذیرش ولایت ولی‌ُالله چه تأثیری در ابعاد مختلف زندگی انسان دارد؟

چگونه می‌شود که انسانی که یقین به حقانیت چیزی دارد منکر آن می‌شود و در برابرش می‌ایستد؟

مهمترین عواملی که انسان را در برابر خداوند قرار می‌دهد کدامند؟

ریشه ظلم و برتری‌جویی چیست؟ چگونه می‌توان این ریشه را در زمین قلب، خشکاند؟

چه عواملی باعث شد تا از اکثر مردم از دعوت حضرت فاطمه سلام الله علیها سرباز بزنند؟

ضمن آنکه به برخی از مهمترین شبهات مربوط به واقعه غصب فدک نیز به صورت مستند و مستدل پاسخ گفته شده است.

 

 

سرداران ایران زمین

نوشته: مهدی میرکیانی

تصویرگر: سیدحسام طباطبایی

انتشارات امیرکبیر

دوره ۱۶ جلدی


خون‌های بسیاری برای حفظ خاک و ناموس این سرزمین بر زمین ریخته‌شد و مردان بسیاری جان خود را برای این خاک فداکرده‌اند که شاید نسل نوجوان ما کمتر با این سلحشوران میهن در طول تاریخ آشنا باشند. 

این اثر مجموعه‌ای ۱۶ جلدی است که در آن داستان زندگی این سلحشوران وطن به زیبایی برای نوجوانان روایت شده است. تصویرگری بسیار زیبای سیدحسام طباطبایی بر جذابیت کتاب افزوده است. نویسنده، این ۱۶ سردار را به گونه‌ای انتخاب کرده که به نوعی تاریخی ۲۶۰۰ ساله تمدن ایران از زمان هخامنشیان تا پس از انقلاب اسلامی را دربرگرفته است. آریوبرزن (در دوران پایانی حکومت هخامنشی که دلاورانه در برابر هجوم اسکندر ایستادگی کرد. سورنا سردار بزرگ ایرانی که در دوران اشکانیان جانانه جان‌فشانی که کرد و به قدری در بین مردم محبوبیت یافته که به‌ دستور شاه اشکانی کشته شد. یعقوب لیث که به حمایت از مظلومانی برخواست که در حکومت عباسی به آن ظلم و ستم فراوان می‌شد. علی پسر بویه که بر ضد حکومت ظالم عباسی شورید و دولت شیعی آل بویه را تأسیس کرد و زمینه‌ساز شکوفایی علمی و فرهنگی تشیع گردید. امام‌قلی خان سردار بزرگ صفوی که در زمان اشغال جنوب ایران توسط پرتغالی‌های استعمارگر، بر ضد بیداد کم‌نظیر آنها به مبارزه برخواست. الله‌وردی‌خان که با سلحشوری‌های خود اشغالگران عثمانی و ازبک را از غرب و شرق ایران در زمان صفویان بیرون‌راند. حکایت عبدالرزّاق سبزواری که در حمله مغول به ایران برای دفاع از ناموس و خاک وطن جانفشانی کرد. میر مُهنّا که در زمان زندیه به مبارزه با استعمارگران انگلیسی و هلندی برخواست. عباس میرزا و حسن‌خان سالاری که در ماجرای تجاوز روس‌ها در زمان فتحعلی‌شاه قاجر به دفاع از مرزهای میهن پرداخت. باقرخان تنگستانی که باز هم در جنوب با استعمار انگلیس که به خاک میهن طمع داشت مبارزه کرد. میرزا کوچک‌خان جنگلی، شهید چمران و شهید همت سه سردار بزرگ وطن در دوران معاصر هستند که همگی جان خود را در راه استقلال میهن فدا کردند.


خواندن این مجموعه علاوه‌بر مرور مختصر تاریخ این سرزمین و آشنا شدن با خیانت‌ها و بی‌کفایتی‌ها و عبرت‌ها و از سوی دیگر، رشادت‌ها و جانفشانی‌ها، ارزش خاک وطن را بیش از پیش برای نوجوانان این سرزمین عیان کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 2 بهمن 1395برچسب:معرفی کتاب، بهمن ماه 1395، کتاب خوان، کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب,

] [ 15:21 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]