رمان های انقلاب

کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

رمان های انقلاب

 

 

گرگ سالی

نویسنده: امیر حسین فردی

ناشر: سوره مهر

تعداد صفحه: 380

 

کتاب" گرگ سالی " نوشته زنده یاد امیر حسین فردی ادامه رمان برجسته او با عنوان « اسماعیل » می باشد.

این رمان مضمونی انقلابی داشته و به بخشی از وقایع منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در مناطق شمال غربی کشورمان می‌پردازد. محور اصلی این رمان، یکی از طرح‌های آمریکایی ‌‌ها و اسرائیلی‌‌ها در دشت مغان در دوران پهلوی است. یکی از طرح‌های آن ‌‌ها در آن منطقه،اصلاح نژاد گرگ ‌‌ها بود. گرگ‌هایی که قبلا فقط چهارپایان را می‌خوردند با تمهیدات آمریکایی‌‌ها به گرگ‌هایی آدم خوار تبدیل شدند که تنها با بوی خون انسان ‌‌ها راضی می‌شدند.

داستان « گرگ سالی » درباره جوانی مبارز است که پس از فرار از دست نیروهای ساواک به منطقه سبلان پناه می‌برد و در آنجا با گرگ‌های آدمخواری که آمریکایی‌ها برای اصلاح نژاد گرگ‌های ایرانی به آن منطقه فرستاده‌اند، درگیر می‌شود. فردی در این داستان به کشمکش میان اسماعیل و گرگ‌هایی می‌پردازد که آمریکایی‌ها برای اصلاح نژاد گرگ‌های ایرانی به منطقه سبلان آورده‌اند.  آمریکایی‌ها که در آن زمام کشت و صنعت مغان را برعهده داشتند، درصددند گرگ‌های آدم ‌خواری را در این منطقه بار آورند تا بتوانند برای کشتن افراد انقلابی ازآنها استفاده کنند.

"گرگ سالی" جلد دوم رمان «اسماعیل» محسوب می‌شود. مرحوم فردی کار نگارش جلد سوم این مجموعه را نیز آغاز کرده بود، اما در روز پنجم اردیبهشت سال 92 دار فانی را وداع گفت.

 

 

 

اسماعیل
نویسنده: امیرحسین فردی
ناشر: سوره مهر
تعداد صفحه: 300

"اسماعیل" رمانی است که " مرحوم امیرحسین فردی" آن را برای مخاطبان بزرگ‌سال نوشته است. این رمان که حوادث انقلاب را در مرکز توجه خود دارد، اثری دنباله‌دار است که می توان ادامه آن را در رمان “گرگ سالی” دنبال نمود.

 اسماعیل جوانی از طبقات پایین جامعه است. در نوجوانی، پدرش را از دست می‌دهد و او می‌ماند با مادرش، اکرم و محبوب، برادر کوچکش. در جوانی به استخدام بانک درمی‌آید. در این میان عاشق دختری به نام سارا می‌شود و به او پیشنهاد ادواج می‌دهد. پدر سارا که آن دو را در پارکی مشغول صحبت می‌بیند، عصبانی می‌شود و اسماعیل را به سختی کتک می‌زند و در کلانتری از او تعهد می‌گیرد که دیگر به سراغ سارا نرود. این موضوع باعث خرد شدن اسماعیل پیش خودش می‌شود به‌گونه‌ای که شروع به سرزنش خود می‌کند تا اینکه وارد مسجدی می‌شود و این آغاز یک تحول در اسماعیل است. در مسجد با جواد، کتابدار کتابخانه مسجد که جوانی مذهبی و ضدرژیم پهلوی است، آشنا می‌شود و رفته‌رفته او نیز مذهبی می‌شود و به‌تدریج وارد میدان مبارزه با حکومت می‌شود که این موضوع اتفاقات جدیدی را برایش رقم می زند.

 

 

آه با شین

نویسنده: محمد کاظم مزینانی

ناشر: سوره مهر

تعداد صفحه: 354

محمد‌کاظم مزینانی یکی از نویسندگان معاصر است.او که اخیرا برای نگارش رمان "آه با شین" برنده هفتمین جایزه جلال در بخش رمان شده است دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی از دانشگاه شهید بهشتی است.

"آه با ‌شین" روایت کننده فعالیت یک مبارز انقلابی چپ با فضای فکری کمونیستی است که از دهه 20 شمسی و بدو تولد شخصیت اصلی داستان آغاز می‌شود و تا سال 90 ادامه دارد. در این رمان به نوعی به تناقضات و تفاوت‌های نسلی بین شخصیت اصلی و فرزندش اشاره داشته‌ است.

نویسنده با تاکید بر اینکه «آه با ‌شین» در واقع قسمت دوم یک تریلوژی درباره اوضاع قبل از انقلاب است، تصریح کرد: "آه با ‌شین بر خلاف رمان قبلی‌ام یعنی «شاه بی‌شین» که داستان زندگی شاه را روایت می‌کرد و مبتنی بر اسناد تاریخی و برگرفته از یک واقعیت بود، رمانی است که نگاهش از پایین به بالاست و در واقع در چارچوب داستان و تخیل روایت می‌شود.".

این رمان، داستان انقلاب را به خاطر روایت چگونگی جایگزینی دوره قاجار به دیکتاتوری دوران پهلوی و شکل گیری انقلاب، به خود اختصاص داده است.

مزینانی در«آه با شین»نه تنها به روایت زوال و از هم پاشیدگی خاندان های قاجار مانند سالاری میپردازد و چگونگی از افلاک به خاک کشیده شدن آنها را بازسازی می کند، بلکه باتمرکز بر شازده پنجم ازخاندان سالاری به فعالیتهای مبارز چپی اشاره دارد که در روند زندانی شدن، شکنجه ها وسپس پیروزی انقلاب به خام بودن و غیر واقعی بودن باورها و خیالی بودن اعتقادات سازمانی میرسد.

رمان 354 صفحه‌ای «آه با شین» که نشر سوره مهر در سال 1392 به بازار آورد با اقبال خوبی همراه شد و به غیر از عنوان اثر برتر چهارمین جشنواره داستان انقلاب، جایزه قلم زرین امسال را از آن خود کرد.

 

 

لحظه ها جا می مانند

نویسنده: یوسف قوجق

ناشر: شهرستان ادب

تعداد صفحه: 597

کتاب «لحظه‌ها جا می‌مانند» داستانی با موضوع آزادی‌خواهی و ظلم ستیزی مردم گرگان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، است.

داستان« لحظه‌ها جا می‌مانند » در سال 1392 برای نخستین بار توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شد و در همین مدت كوتاه كه از انتشار آن می‌گذرد توانست جوایزی را به خود اختصاص دهد. 
لوح تقدیر در پنجمین دوره‌ی جشنواره‌ی داستان انقلاب (سال ۱۳۹۱)، لوح تقدیر در بیست‌وششمین دوره جایزه‌ی كتاب فصل (سال ۱۳۹۲) و لوح تمجید در دوازدهمین دوره جشنواره قلم زرین (سال ۱۳۹۳) بخشی از این جوایز را تشكیل می دهند.

خلاصه این داستان به شرح زیر است:

شاهین پس از دستبرد به گاوصندوق ویلای تیمسار مزین در رامسر، راهی گرگان می‌شود. سروان احمدی از آگاهیِ تهران، مأمور بازداشت اوست. شاهین که چندان از اوضاع مملکت باخبر نیست، با انقلابی‌ها گرگان آشنا شده و چون تحت تعقیب است، ناخواسته در خانه تیمی‌ آنها مستقر و وارد فعالیتهای مخفی‌شان می‌شود. و...

قوجق برای خلق این رمان پای صحبت بیش از 250 نفر نشسته و کتاب‌های متعددی را هم با موضوع تاریخ انقلاب در گرگان مطالعه کرده است.

نکته جالب توجه این است که "لحظه‌ها جا می‌مانند" از معدود رمان‌هایی است که به جریانهای انقلابی در سایر شهرستان‌ها پرداخته است.

انتشارات شهرستان ادب این کتاب را در 597 صفحه منتشر کرده است.

 

تالار پذیرایی پایتخت

نویسنده: محمد علی گودینی

ناشر: سوره مهر

تعداد صفحه:  296

نویسنده در این اثر به وضعیت خانواده‌های روستایی بعد از انقلاب سفید و مهاجرت آنان به تهران و شهرهای دیگر پرداخته است و تضادهای فرهنگی و اجتماعی روستائیان و اهالی شهرها را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و هم‌چنین به نحوه ورود آنان به واقعه 15 خرداد سال 1342 اشاره می‌کند.

از آنجا که تاکنون به بحث شرایط سیاسی و خاطرات افراد در حوادث انقلاب اسلامی پرداخته شده است در کتاب تالار پذیرایی پایتخت، وضعیت افراد جامعه به صورت جزئی ‌نگرانه بررسی شده و هم‌چنین ماجرای جشن‌های 2500 ساله شاه مخلوع از دید یک سرباز آن روز روایت شده است که تا حدود سال 1355 را شامل می‌شود.

ماجراهای داستان این کتاب از 6 بهمن سال 1341 همزمان با طرح انقلاب سفید آغاز و در خلال آن به جریان‌های روابط ارباب و رعیتی و انقلاب رعیت علیه ارباب اشاره می‌شود. مهاجرت روستایی‌ها به شهر و مشکلاتی که از این مهاجرت دامنگیر آنها می‌شود و مسائلی همچون اعتیاد و خواری‌پذیری در شهر‌ها از جمله موضوعاتی است که در رمان تالار پذیرایی پایتخت به آنها اشاره شده است.

ماجراهای داستان این کتاب از 6 بهمن سال 1341 همزمان با طرح انقلاب سفید آغاز و در خلال آن به جریان‌های روابط ارباب و رعیتی و انقلاب رعیت علیه ارباب اشاره می‌شود.

از منظر نویسنده، کارگران به عنوان یکی از ارکان اساسی جامعه نقش تعیین کننده‌ای در شکل گیری پایه‌های انقلاب اسلامی در زمان حکومت طاغوت داشته‌اند.

 اين كتاب در جشنواره داستان انقلاب مورد تقدير قرار گرفت و در ادامه توانست جايزه دهمين دوره كتاب فصل را هم به دست آورد. همچنين در سومين دوره جايزه ادبي جلال مورد تقدير داوران اين جشنواره ادبي قرار گرفت.

 

 

سالهای بنفش

نویسنده: ابراهیم حسن بیگی

ناشر: نشر علم

تعداد صفحه: 259

 

"سال های بنفش" رمانی به قلم ابراهیم حسن بیگی است که رویدادهای سیاسی قبل و بعد از انقلاب را درباره یک خانواده شهرستانی روایت می کند. 
حسن بیگی در این کتاب به فعالیت گروه های سیاسی در سال های پیش از انقلاب و پس زمینه ای از ریشه ها و نحوه ی شکل گیری آن در ایران بعد از خرداد 1342 تا اوایل پیروزی انقلاب می پردازد.
نویسنده در این رمان ، به مبارزات گروه های سیاسی با رژیم طاغوت پرداخته و درانعکاس داستانی آنچه در آن دوره گذشته ، کوشش کرده است .

این رمان، داستان پسری روستایی است به نام علی که در حوالی بندر شاه (بندر ترکمن فعلی) زندگی می کنند. علی که کلاس پنجم دبستان تحصیل می کند، با روحانی جوانی به نام سید رسول که به روستای آنها، خواجه نفس تبعید شده، آشنا می شود. پدر علی، اوستاابوالحسن مردی متدین و از معدود خانواده های شیعه در روستایشان است که علی رغم دیگران، از ارتباط پسرش با سیدرسول جلوگیری نمی کند و همین ارتباط و رفت و آمد، علی را به تدریج وارد فعالیت های سیاسی می کند، تا آنجا که رسماً یکی از مبارزین علیه حکومت پهلوی شده و توسط ساواک دستگیر و به 15 سال حبس محکوم می شود.
داستان شروع  مهیجی دارد و همین تهییج، خواننده را تا انتهای داستان می کشاند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب:رمان, انقلاب,

] [ 15:30 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]