مشاوره کتابدار مقدمه‌ای بر کاربردی کردن بیش از پیش کتابخانه‌ها

کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

مشاوره کتابدار مقدمه‌ای بر کاربردی کردن بیش از پیش کتابخانه‌ها

 

کاظم حافظیان‌رضوی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دوره‌های آموزشی، تخصصی‌تر شدن دوره‌ها را مقدمه‌ای بر کاربردی کردن بیش از پیش کتابخانه‌ها دانست.

کاظم حافظیان‌رضوی، پیشکسوت رشته کتابداری و یکی از مدرسان دو دوره اخیر مشاوره کتابدار در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ارزیابی این دوره‌های آموزشی اظهار داشت: مشاوره کتابدار دوره‌ای است که سرفصل‌هایش با تمرکز بر روی مبحث رمان و خواندنی‌های نوجوانان تعریف شده است؛ برگزاری این دوره در گام اول، فرصت تعامل کتابداران را با یکدیگر (به عنوان نیروهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور) فراهم می‌کند و این ارتباط و به اشتراک‌گذاری تجربه همیشه سودمند خواهد بود؛ بعلاوه، در هر دو دوره‌ای که بنده در جمع شرکت‌کنندگان مشاوره کتابدار حضور داشتم، کتابداران را بسیار علاقمند به حرفه خود و مشتاق به فعالیت در زمینه کتابخوانی و ترویج خواندن یافتم.

این پیشکسوت رشته کتابداری با اشاره به فرصت ایجاد شده برای تعامل و ارتباط با کتابداران در حاشیه برگزاری این دوره، بیان کرد: استقبال کتابداران از برنامه‌ها و تمایل آنان برای انجام فعالیت‌های خلاقانه در حوزه ترویج خواندن برایم بسیار خوشایند بود. انشاالله با مدیریت آقای مختارپور کتابداران عرصه‌ای مناسب برای نشان دادن توانمندی‌های خویش بیابند و برنامه‌هایی که در ذهن دارند با پشتیبانی نهاد به اجرا درآید. روی هم رفته، من برگزاری دوره مشاوره کتابدار را بسیار مفید می‌دانم و امیدوارم این دوره‌ها به تدریج به سمت ارائه موضوعات تخصصی‌تر سوق یابد. 

حافظیان که تدریس کارگاهی با عنوان "آنچه در کلاس‌های دانشگاهی مطرح نمی‌شود" را بر عهده داشت، در خصوص محتوای آن گفت: این کلاس از مقدمه‌ای شروع می‌شود که طی آن شرکت‌کنندگان با ابزار و موضوع کار کتابدار آشنا می‌شوند. پس از اینکه انواع محمل‌های اطلاعاتی در طول تاریخ، بررسی شد، به این مقوله می‌پردازیم که دنیا در حال حاضر به چه چیزهایی گرایش دارد. کتاب بر اساس خواست مشتری، کتابخانه‌های خانوادگی، استفاده از نیروهای مردمی و... برخی دیگر از مفاهیمی است که طی این کارگاه تشریح شد.

وی ادامه داد: محیط کتابخانه‌های امروزی باید به نوعی محیط بازی باشد؛ به این معنی که در آن ابزارهای الکترونیکی و بازی‌های فکری مورد توجه کودکان و نوجوانان، برای جذب این قشر وجود داشته باشد. آزادی مراجعین به کتابخانه از دیگر مواردی است که توجه به آن ضرورت دارد؛ در حال حاضر کتابخانه‌های دنیا میزبانیِ برنامه‌هایی همچون جشن‌ها را برای جذب مردم بر عهده می‌گیرند. مقوله حائز اهمیت دیگری که توجه به آن بسیار مهم است، برقراری تعاملات اخلاقی مناسب کتابدار با مراجعین است. این موارد نکاتی است که تنها به تجربه و در محیط کار حاصل می‌شود. همچنین در کنار این مباحث، بخشی از کارگاه به طرح نکات تخصصی‌تر اختصاص یافت که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در طرح این مباحث سعی بر آن بود که تا حد امکان زبان کلاس خیلی تخصصی و خارج از حوصله جمع نباشد.

مدرس کارگاه "آنچه در کلاس‌های دانشگاهی مطرح نمی‌شود" ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دوره‌های آموزشی تصریح کرد: چنانچه دوره‌ها به صورت تخصصی‌تر برگزار شود، طرح مباحثی همچون خدمات اطلاع‌رسانی الکترونیکی و ماشینی ضرورت می‌یابد؛ در واقع باید به کتابداران آموزش بدهیم که چگونه از محل کتابخانه به کاربر خدمات از راه دور ارائه دهند؛ چراکه امروز حضور فیزیکی ملاک نیست؛ حضور می‌تواند دائمی اما به صورت الکترونیکی باشد.

وی با اشاره به کاربری‌های متنوع کتابخانه‌ها در کشورهای خارجی بر لزوم فراهم سازی زمینه‌های لازم به منظور برقراری ارتباطات وسیع کتابخانه با مردم تأکید کرد. حافظیان دوره‌های مشاوره کتابدار را مجالی مناسب برای طرح این مباحث دانست.

هشتمین دوره کارگاه‌های آموزشی مشاوره کتابدار توسط معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد و اداره کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور 150 کتابدار از استان‌های خراسان‎رضوی، خراسان‌جنوبی و سیستان و بلوچستان از روز دوشنبه یازدهم تا پنج‌شنبه چهاردهم آبان در شهرستان مشهد مقدس برگزار شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 17 آبان 1394برچسب:مشاوره، کتابدار، حافظیان,

] [ 13:29 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]