تاریخجه جوین

کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

تاریخجه جوین

 

joveinmap.jpg

شهرستان جوين در فاصله 75 کيلومتري شمال غربي شهرستان سبزوار و بين 20/56 شمالي قرارگرفته است و ارتفاع متوسط منطقه 1100 متر مي باشد، اين شهرستان به طول 60 كيلومتر و عرض 50 كيلومتر از شمال با فاصله 75 كيلومتري به شهرستان اسفراين ، از شمال غرب به شهرستان جاجرم ، از جنوب غربی به شهرستان جغتای ، از جنوب به شهرستان سبزوار، و از شرق به شهرستان خوشاب متصل مي باشد.

اين منطقه به علت واقع شدن بين ارتفاعات كوههاي آلاداغ در شمال و كوههاي جوین (سبزوار) در جنوب از موقعيت ويژه اي برخوردار است. عبور راه آهن سراسري تهران - مشهد از مركز اين منطقه موقعيت آن را ممتاز نموده است.

 

طول جغرافیایی : 57 درجه و 25 دقیقه و 19 ثانیه شرقی  (57.44)

عرض جغرافیایی : 36 درجه و 42 دقیقه و 22 ثانیه شمالی  (36.70)

 

جمعیت این شهرستان بیش از 55 هزار نفر می باشد، که حدود 50 درصد مردم این منطقه به زبان ترکی (گویش خراسانی - جوینی) ، 40 درصد فارسی (با گویش تاتی سبزواری) و 10 درصد نیز به زبان کردی (با گویش کرمانجی) صحبت می کنند.

نام جوین در گذشته گویان (Gav'yan) بوده که بعد از گسترش اسلام در ایران و نفوذ زبان عربی به کویان (Kav'yan) و جوین (Jav'yan) تغییر شکل داده و در حال حاضر نیز به صورت جُوِین (Joveyn) تلفظ می شود.

در كتاب لسان العرب جلد 2 ابن منصور درباره جوين نقل كرده است؛ جوين مصغر جون(گون) و آن نام گياهي است كه از شدت سبزي به سياهي بدل شده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:تاریخچه جوین,وجه تسمیه جوین,شهرستان جوین,نقاب جوین,کتابخانه عطاملک جوینی,,

] [ 14:22 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]