بیشترین و کمترین سرانه خواندن کتاب در جهان

کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

بیشترین و کمترین سرانه خواندن کتاب در جهان

کتاب بهترین دوست انسان است. سخنی که از کودکی در گوشمان کرده اند، گرچه متاسفانه در ایران سرانه مطالعه زیاد بالا نیست اما با این حال زیاد هم بد نیست… حال می خواهیم به کشورهایی اشاره کنیم که آمار و ارقام جالبی در مورد سرانه مطالعه در آنان به چشم می خورد.

کتاب

کتاب

آرژانتین:

طبق آمار و ارقام در آمریکای جنوبی مردم آرژانتین کتاب خوان ترین مردم جهان هستند. آنها بیشتر شیفته مطالعه کتاب های ترجمه شده هستند و یکی از علاقه مندی های مردم این کشور مطالعه زندگی نامه های شخصیت های مشهور جهان است.

آمار آمریکای جنوبی نشان می دهد که مردمان کشور پرو روزنامه خوان ترین مردمان این قاره هستند و ۷۱ درصد مردم این کشور نشریات روزانه و هفتگی را مطالعه می کنند.

ترکیه:

آمار مطالعه در ایران در مقایسه با ترکیه بسیار پایین است . به نوعی که تیراژ کتاب ها در ترکیه تقریبا ۹۷ درصد بالاتر از تیراژ کتاب در ایران است و رقم تیراژ ۵۰ هزار نسخه ای برای یک کتاب رقم متوسط است در حالی که در ایران رقم ۱۵۰۰ نسخه را می توان رقم متوسط در نظر گرفت اما نکته جالبتر اینکه…

۶۴۰۰ ناشری که در ترکیه فعالیت می کنند موظف هستند سالانه ۳۵۰۰۰ جلد معادل ۲۲۴ میلیون جلد کتاب چاپ کنند.

ژاپن:

سرانه آمار مطالعه در ژاپن روزی ۹۰ دقیقه است. در ژاپن بعضی کتابها ۴ دوره تجدید چاپ می شوند. و به رقم ۵ میلیون جلد می رسند و در این کشور حداقل درصدی که به نویسنده می رسد ۲۵ درصد قیمت روی جلد است.

کشورهای حاشیه خلیج فارس:

آنها در بین کشورهای خاور میانه کتاب نخوانترین مردم جهان هستند. به طوری که آمار نشان می دهد هر عربستانی در سال تنها ۶ دقیقه کتاب می خواند  در حالی که اروپایی ها در سال ۱۲۰۰۰ دقیقه کتاب می خوانند در کشورهای حاشیه خلیج فارس تنها ۲۲ درصد مردم کتاب می خوانند.

کانادا:

بر اساس آمار منتشر شده از هر ۱۰ کانادایی ۹ نفر در طول سال یک کتاب می خوانند و یک نفر دیگر هم در طول سال به طور متوسط ۱۷ جلد کتاب می خواندو مطالعه کتاب و نشریه برای ۸۵ درصد کانادایی ها امری حیاتی و واجب است.

هندوستان:

خوشبین ترین آدم ها هم تصور نمی کنند در کشور پرجمعیتی که ۷۴ درصد مردم آن با سواد هستند هر هندی سالانه ۳۲۰ صفحه کتاب بخوانند باورش سخت است اما حقیقت دارد.

انگلیس:

انگلسیس ها پس از ژاپن بالاترین سرانه مطالعه در جهان را به خود اختصاص داده اند حتی اگر کتاب نخوانند اما یک فرهنگ شده که کتاب های جدید چاپ شده را بخرندو در قفسه های کتابخانه خود بگذارند. مردم این کشور بیشتر به داستان های جنایی علاقه دارند. حتی برخی از مردم این کشور دوست دارند در روز ۲ روزنامه مختلف را بخرندو بخوانند…. انگلیس کتاب خوانترین کشور اروپا نام دارد.

منبع: مجله خانواده سبز



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 3 شهريور 1394برچسب:کتابخوان، مردم، جهان,

] [ 14:18 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]