بیست و ششمین نشست کتاب خوان برگزار شد.

کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

بیست و ششمین نشست کتاب خوان برگزار شد.

 

بیست و ششمین نشست «کتاب‌خوان» از سلسله نشست‌های به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده با حضور مدیر کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، بیست و ششمین نشست «کتاب‌خوان» همزمان با دهه کرامت، روز دوشنبه بیست و ششم مرداد ماه با حضور علی رمضانی مدیر کل منابع نهاد، حسین اکبری، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز اسناد و کتابخانه های ملی و مسئولین استانی و همچنین کتابداران و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در سالن اجتماعات نور برگزار شد.
 
در ابتدای نشست حسین اکبری، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن عرض خیر مقدم و تبریک دهه کرامت و سالروز آغاز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی، نشست کتاب خوان را یک حرکت بزرگ فرهنگی نامید که، ایجاد عادت به مطالعه در اقشار مختلف جامعه، اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده، معرفی کتاب های مفید و کاربردی، ارتقاء و توانمند سازی کتابداران از طریق مطالعه، آشنایی با شیوه های استاندارد معرفی کتاب از جمله اهدافی است که در این راه دنبال می کنیم.

در ادامه نشست 12عنوان کتاب در موضوعات مختلف توسط نویسندگان، فعالان رسانه ای، شخصیت های علمی و فرهنگی، کتابداران و کارشناسان ستادی استان خراسان رضوی به معرفی و ارائه کتاب های خود پرداختند.

-1 کتاب شمشیر و جغرافیا ، نوشته محمد کاظم کاظمی، /  ارائه شده توسط محمد کاظم کاظمی (نویسنده کتاب)
 
"شمشیر و جغرافیا" را می توان دومین مجموعه شعر محمدکاظم کاظمی دانست که پس از «پیاده آمده بودم» منتشر شده است.
مضامین شعرهای «شمشیر و جغرافیا»، مسایل دو دهه اخیر کشور و مردم افغانستان و بعضی مسایل عمومی در حوزه‌های سیاست، اجتماع و مذهب را در بر گرفته است.

شعرهای این کتاب در قالب‌های کلاسیک و عمدتاً غزل و مثنوی است. نام این کتاب از شعر «شمشیر و جغرافیا» گرفته شده است که از آثار شاخص این کتاب به شمار می‌‌آید.
 
 -2 کتاب ارزشها و جذابیتهای کتابداری و اطلاع رسانی، نوشته رحمت الله فتاحی، /  ارائه شده توسط رحمت الله فتاحی (نویسنده کتاب)
 
کتاب حاضر درصدد پاسخ به دغدغه ها و پرسش هایی است که درباره ی جایگاه و جذابیت های حرفه ی کتابداری در جامعه مطرح است، این کتاب به کتابداران کمک می کند آگاهی و بینشی درست و واقع بینانه نسبت به حرفه و تخصص خود داشته باشند.

افزون بر آن غیرکتابداران نیز می تواند با شناخت بیشتر از کتابخانه ها به عنوان یک نهاد فرهنگی و اطلاع رسان که بستر ساز دسترسی آنها به اطلاعات است حضوری فعال تر در کتابخانه ها و تعامل بیشتر با کتابداران داشته باشند. نویسنده موضوع های زیر را در ارتباط با کتاب، کتابداری و کتابخانه ها مورد توجه قرار داده است:مفهوم، گستره و تحولات عصر جدید، بعد فلسفی، بعد تاریخی، بعد اجتماعی، بعد علمی و آموزشی، بعد تخصصی، بعد اقتصادی و اجتماعی، بعد اخلاقی و روانی و ارزش های هر یک از انواع کتابخانه ها.

-3  کتاب زیستن زیر سایه خورشید، نوشته امیر مهدی حکیمی، /  ارائه شده توسط امیر مهدی حکیمی (نویسنده کتاب)
 
این نوشتار به سیره و زندگی بابرکت امام هشتم(ع) می‌پردازد و فرازهایی از زندگانی آن حضرت را روایت می‌کند.

گزیده‌ای از سخنان گهربار حضرت ثامن‌الحجج(ع) بخش دیگر این کتاب را تشکیل می‌دهد. روایت خصوصیات اخلاقی و شخصیتی امام رضا (ع) سومین بخش کتاب را تشکیل می‌دهد.

این نوشتار در سه بخش «آنگونه که بود»، «آنچه که گفت» و «آنگونه که زیست» و برای قشر جوان تالیف شده است.

-4  کتاب لحظه لحظه تا خدا، نوشته فاطمه نیرومندان، /  ارائه شده توسط فاطمه نیرومندان (نویسنده کتاب)
 
خاطراتی از لحظه‌های عروج شهدای استان خراسان رضوی، در کتاب "لحظه لحظه تا خدا" گردآمده ‌است. این کتاب به اهتمام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی منتشر شده است.
 
چگونگی شهادت 65 تن از فرماندهان و رزمندگان استان خراسان رضوی در جبهه‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در کتاب "لحظه لحظه تا خدا" شرح داده شده‌اند.

"عبدالحسین برونسی"، "سید ابراهیم شجیعی"، "محمود کاوه"، "محمدرضا ارفعی" و "محمدمهدی خادم‌الشریعه" از جمله این شهیدان‌ هستند.

چگونگی به شهادت رسیدن این فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع ‌مقدس، از زبان همرزمان آن‌ها بازگو شده و حالات روحی این شهیدان در آخرین دیدار با خانواده نیز تشریح شده است.

-5  کتاب یک بغل کاکتوس، نوشته امید مهدی نژاد، /  ارائه شده توسط زهیر قدسی (فعال رسانه ای)
 
مجموعه‌ای از 100شعر طنز با عنوان «یک بغل کاکتوس» به کوشش امید مهدی‌نژاد (دکتر برزو بی‌طرف) طنزپرداز خوش‌ذوق معاصر، توسط انتشارات «سپیده‌باورانِ» مشهد منتشر شده که به مقدمه‌ای فاخر و ارزش‌مند، به قلم ابولفضل زرویی نصرآباد، مزیّن شده است. این کتاب مجموعه‌ای از‌100شعر طنز است که از میان اشعارِ 59 شاعر طنزپرداز معاصر انتخاب و گزینش شده است. از میان این شاعران می‌توان به «عمران صلاحی»، «کیومرث صابری»، «سیدحسن حسینی» و همچنین «سعید نوری»، «منوچهر احترامی»، «زرویی نصرآباد» و «ابولقاسم حالت» اشاره کرد.

-6  کتاب قانون جذب و اسلام، نوشته حمزه شریف دوست، /  ارائه شده توسط هادی حافظی (کارشناس منابع اداره کل کتابخانه های خراسان رضوی)
 
این کتاب بر آن است به این پرسش پاسخ دهد که آیا قانون جذب اسلامی است یاخیر؟ آیا منظور از فال، دعا، شگون بد، تلقین و شکر، همان قانون جذب است؟ این کتاب با پرهیز از طرح مسایل پیچیده، سعی در ارایه پاسخی رسا و شیوا به این پرسش‌ها دارد.

این کتاب در سیزده فصل به بررسی مستندات دینی قانون جذب می‌پردازد. فصل نخست با عنوان «تاریخچه قانون جذب» با ارایه تعریفی از این قانون، مطالبی درباره حقیقت آن بیان کرده و در فصل دوم با عنوان «دعا و قانون جذب» نیز به تعریف جایگاه خدا در قانون جذب پرداخته و معنای استجابت دعا در معارف دینی را مورد توجه قرار داده است.

همچنین «شکرگزاری و قانون جذب»، «تلقین و قانون جذب»، «خوش‌گمانی و قانون جذب» و «یقین و قانون جذب» به ترتیب عناوین فصل‌های سوم تا ششم فصل‌های این کتاب را به خود اختصاص داده و در ادامه نیز به مطالبی درباره «تفکر و قانون جذب»، «فال نیک و قانون جذب»، «نفوس بد و قانون جذب» و «درست‌ها و نادرست‌های قانون جذب» پرداخته شده است.

فصل آخر این کتاب با عنوان «سخن پایانی» بخشی است که نویسنده در آن، رسالت اصلی این کتاب پرداختن به این پرسش عنوان کرده که آیا اسلام قانون جذب را تأیید می‌کند یا خیر، آیا مفاهیمی که بعضی سخنرانان مسلمان امروزه کشور به عنوان مستندات دینی قانون جذب مطرح می‌کنند، حقیقت با ادعای قانون جذب که ارتباط‌گیری ذهن با رویدادهای عالم خارج است، منطبق است؟ آیا ادعای خلق و آفرینش‌گری و جذب اتفاقات مشابه با تجمعات ذهنی که در کارگاه‌های راز تکرار می‌شود با ادله دینی قابل اثبات است یا خیر؟

-7  کتاب دختر شینا، نوشته بهناز ضرابی‌زاده ، /  ارائه شده توسط اکرم اصغرزاده (کتابدار کتابخانه عمومی امام جعفر صادق علیه السلام مشهد)
 
بهناز ضرابی‌زاده در «دختر شینا» قدم به قدم وارد زندگی قدم خیر محمدی کنعان شده است تا زندگی او با سردار شهید ستار ابراهیمی هژیر را روایت ‌کند و همدم شب‌های تنهایی این زن و فرزندانش شود؛ شب‌هایی که قدم خیر و فرزندانش وضعیت قرمز را تجربه می‌کردند و پدر در مناطق جنگی مشغول دفاع در برابر دشمن بود. این کتاب حکایتی از یک زندگی در پشت صحنه جنگ است؛ خاطرات زنی که در طول هشت سال ازدواجش با یکی از سرداران دفاع‌مقدس، با دشواری‌های دوری همسر و بزرگ کردن فرزندانش، کنار آمد و به تنهایی زندگی‌ را اداره کرد، چهار دختر و یک پسر به دنیا آورد و همسرش فقط موقع به دنیا آمدن یکی‌شان در کنارش بود. «دختر شینا» از معدود کتاب‌های خاطرات است که زندگی پرفراز و نشیب یک دختر جوان روستایی را در برابر چشمان ما به نمایش می‌گذارد، دختری که آن‌قدر می‌ایستد و می‌افتد و دوباره برمی‌خیزد تا جنگ را تحقیرکند. «دختر شینا» از 19 فصل تشکیل شده و از روایت کودکی قدم خیر آغاز می‌شود؛ از زمانی که نامش را به خاطر قدم خوشی که داشت «قدم خیر» گذاشتند تا زمانی که حماسه زندگی‌اش را در پشت جبهه‌ها رقم زد، ضرابی‌زاده هم توانسته با تیزبینی و هوشمندی یک نویسنده، همه صحنه‌ها و فضاهای کتاب را اثرگذار و ملموس روایت کند.

-8  کتاب دخترانه ، نوشته مهدی نیکجو ، /  ارائه شده توسط هانیه وهابی (کتابدار کتابخانه عمومی فرزانه جامع مشهد)
 
در این کتاب سعی بر آن است تا با توجه به ویژگی های جسمی و روحی دختران، برخی از مشکلات آنان در زمینه های مختلف اخلاقی و اجتماعی با استناد به تعالیم اسلامی، بررسی شده و راهکارهایی در زمینه تسهیل ازدواج آنان و ایجاد رابطه سالم با جنس مخالف ارایه شود. نویسنده ابتدا به اهمیت جنس دختر و احترام آن در آیین اسلام اشاره نموده و پس از آن از منظری زیستی و بهداشتی برخی از مشکلات آنان را بیان کرده و ضرورت مراقبت از آن ها به ویژه از نظر تغذیه در دوران رشد و بلوغ جنسی، مورد تأکید قرار گرفته است. آنگاه به ویژگی دنیای نوجوانی و جوانی دختران پرداخته و علایق، انحرافات، رفتارها و گرایشات درونی و نیز برخی از هیجانات دوران بلوغ در آنان را مورد مطالعه قرار داده است. وی در ادامه به بررسی برخی از آسیب های تربیتی و جنسی دختران به ویژه در مواجهه با جنس مخالف پرداخته و توصیه هایی در این زمینه به والدین آنان ارایه کرده است. وی سخت گیری در ازدواج دختران و عدم توجه به آرمان های آنان را مورد نقد قرار داده و معتقد است در صورت سلب آزادی مشروع آنان و داشتن رفتارهای خشک با دختران، روابط پنهانی و نامناسب آنان با پسران شکل خواهد گرفت و این امر موجب بروز بسیاری از مشکلات برای خانواده ها در زمینه ازدواج خواهد شد.

-9  کتاب من و کتاب ، مجموعه سخنان مقام معظم رهبری ، /  ارائه شده توسط الهه پوستی (مسئول کتابخانه عمومی هجرت مشهد)

"من و کتاب" گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب پیرامون کتاب و کتاب‌خوانی، است.

این کتاب در شش فصل اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی، من و کتاب، نقد وضع موجود، چه باید کرد، دست نوشته‌ها و دست‌خط به بیان دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای پیرامون مبحث کتاب پرداخته است.

-10  کتاب من او ، نوشته رضا امیر خانی ، /  ارائه شده توسط زینب ابویسانی (عضو کتابخانه عمومی مشارکتی ابویسانی جغتای)
 
داستان مربوط به زندگی فردی به نام علی فتاح است و عشق پاک او با دختر خدمتکار خانواده اش به نام مهتاب که به دلیل اعتقاد علی به عشقی پاک تا زمانی که از عشق راستین خود مطمئن نشده از ازدواج امتناع می‌کند و در خلال داستان از راهنمایی‌های درویشی مصطفی نام، از سلسله‌ای نامعلوم کمک می گیرد که نقش مهمی در داستان نیز دارد. مهتاب و علی هر دو عاقبت ناکام از دنیا می روند تا در جهان آخرت با یکدیگر ازدواج کنند. دو راوی در داستان هستند، یکی خود رضا امیرخانی و دیگر قهرمان داستان (علی فتاح)و این دو ماجراهای زندگی علی فتاح را از کودکی تا لحظهٔ مرگ / ازدواج، روایت می‌کند.

کتاب «من او» در یازده بخش (یکِ من، دو ِ من، سهِ من و...) پرداختی است تاریخی به وقایع معاصر ‌در قالبی ‌داستانی با شخصیت‌ها وحوادثی ‌که ممکن ‌است در واقعیت نیز ‌رخ داده باشد.

-11  کتاب فقط بابا می تواند من را از خواب بیدار کند ، نوشته مژگان بابا مرندی، /  ارائه شده توسط بی بی مریم سالاری (کتابدار کتابخانه عمومی فردوسی 2 مشهد)
 
کتاب «فقط بابا می‌تواند من را از خواب بیدار کند» در قالب داستان‌های فارسی با موضوع جنگ ایران و عراق، داستان‌ آدم‌هایی است که خواسته یاناخواسته در اثر جنگ آسیب دیده‌اند و مسیر زندگی‌شان در اثر این درگیری، تغییر یافته است. این کتاب با یکی از روایت‌های بهنام که فرزند یکی از اسرای جنگ تحمیلی است آغاز می‌شود که با پایان جنگ بی‌صبرانه برای بازگشت پدرش انتظار می‌کشد. او نگاه مهربانی ندارد و باخودخواهی‌های خاص خودش به زندگی و آدم‌ها نگاه می‌کند. بهنام همه چیز را کامل وبی‌نقص می‌خواهد و این شامل همه‌چیز و حتی پدرش نیز می‌شود.

-12  کتاب انتظار عامیانه عالمانه عارفانه ، نوشته علیرضا پناهیان، /  ارائه شده توسط محمد رضا بدیع زادگان (رئیس اداره کتابخانه های عمومی کاشمر)
 
اگرچه کتاب های ارزشمند و فراوانی در باب مهدویت و انتظار نگاشته شده است، اما تجزیه و تحلیل سازنده ترین مفهوم در زمینه مهدویت، که همان انتظار فرج است کمتر مورد گفتگوی عالمانه قرار گرفته است.

نویسنده در این کتاب با توجه توامان به مفهوم انتظار در شبکه ی معارف دینی و مباحث انسان شناسانه، مباحثی استدلالی و کاربردی بر پایه ی معارف اهل بیت (ع) ارائه داده است.در عصری که توجه به مفهوم کلیدی انتظار بیش از هر زمانی فراگیر شده و علاقه مندی قشر دانشجو برای گفتگوی عالمانه از معارف مهدوی مشهود است، کتاب حاضر که بخش مهمی از معارف و مفاهیم عمیق انتظار به زبانی شیوا و در عین تحلیلی بیان کرده است، می تواند به عنوان یک متن درسی برای دانشگاه ها مورد استفاده قرار گیرد.
علی رمضانی، مدیرکل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور در انتهای برنامه معرفی کتاب، گفت: جلسه کتابخوان همان گونه که از نامش پیداست، متعلق به همه است و قرار بر این است که حرکتی مردمی باشد تا به تعبیر رهبری بتواند کتاب را وارد زندگی مردم کند.

وی گفت: امیدواریم در نشستهای بعدی قدری از تشریفات اولین برنامه کم شود و برنامه تبدیل به جریانی عمومی شود.

رمضانی با معرفی کتاب سه کاهن نوشته مجید قیصری سخنان خود را به پایان رساند.

در پایان با حضور مسئولین استانی و کشوری از ارائه دهندگان اولین نشست کتابخوان خراسان رضوی تقدیر شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 27 مرداد 1394برچسب:نشست کتابخوان, مشهد, بیست و ششمین,

] [ 17:58 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]