سومین نشست کتاب‌خوان برگزار شد.

کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

سومین نشست کتاب‌خوان برگزار شد.

 

سومین نشست کتاب‌خوان با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مشارکت کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه و فعالین حوزه کتاب در استان گلستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی کشور، سومین نشست به‌اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده باحضور علیرضا مختار‌پور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،حجت‌الاسلام علی‌اصغر فضیلت مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، سید‌علی میرباقری مدیر‌کل امور سیاسی استانداری استان گلستان، جمعه از مسئولین استانی و دانشگاهی و فعالین حوزه کتاب، 31تیرماه 1393 در سالن اجتماعات دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران مائده شهرستان گرگان برگزار شد.

در این نشست که با استقبال پرشور علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی همراه بود، جمعی از کتابداران، نویسندگان، فعالین رسانه، اعضای کتابخانه‌ها ، 12 اثر خوانده شده را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند که در این گزارش آن را با شما در‌میان می گذاریم.


جدالی درباره معنی و مفهوم ادبیات از دیدگاه دموکراسی (اولین کتاب نشست ؛ بیست و هفتمین کتاب کتاب خوان)

 

نخستین اثر ارائه شده در این نشست، "روزی که می‌خواستند کتاب را دستگیر کنند" اثر نت هنتا، بود که توسط احمد متوسلیان (کتابدار) به مخاطبین ارائه شد.

داستان این کتاب به شرح ماجرایی درباره وجین کتاب در یک دبیرستان امریکایی می‌پردازد. در این دبیرستان، یکی از کتاب‌هایی که دانش‌آموزان مطالعه می‌کنند کتاب "هاکلبری فین "اثر "مارک تواین "است. دانش‌آموز سیاه پوستی از خواندن مداوم کلمه "Nigger" (سیاه پوست) در آن کتاب، به هراس می‌افتد. در نتیجه، پدر خشمگین او از مدیر می‌خواهد تا آن کتاب را از برنامه درسی حذف کند. این کار به مقاومت تعدادی از معلمان و دانش‌آموزان و وقوع جدالی درباره معنی و مفهوم ادبیات از دیدگاه دموکراسی و... می‌انجامد که بحث‌هایی در رادیو و تلویزیون، و نگاه گروه‌های سیاسی به این جریان متمرکز را در پی دارد.


مجموعه‌ای برای درک آسان شعر پیشینیان برای جوانان امروز (دومین کتاب نشست ؛ بیست و هشتمین کتاب کتاب خوان)


دومین اثر ارائه شده در این نشست، کتاب "با کاروان حله" بود که توسط شمس الله رجنی (عضو روشندل کتابخانه) با اهالی کتاب به اشتراک گذاشته شد.

این اثر مجموعه ای متشکل از بیست مقاله درباره بیست تن از شاعران بزرگ زبان فارسی از رودک‍ی‌ ت‍ا ب‍ه‍ار است که به قلم عبدالحسین زرین کوب، محقق و نویسنده نام آشنای کشور نوشته شده است.

زرین کوب با تألیف این اثر قصد داشته مجموعه‌ای بسازد که از درازگویی‌ها و تحقیقات پر دامنه دیگر محققان به دور بوده و درک شعر پیشینیان برای جوانان را  آسان کند و بر شوق و علاقه آنان را به شعر و ادب بیافزاید.


در فراز و نشیب جستجوی پدری مفقود‌الاثر (سومین کتاب نشست ؛ بیست و نهمین کتاب کتاب خوان)


"رهگذران عشق" نام سومین اثر به‌اشتراک گذاشته‌شده در این نشست است که توسط زهرا کلته، نویسنده این کتاب به علاقمندان معرفی شد.

 رهگذران عشق، شرح داستانی شیرین از زندگی دو دختر نوجوان پشت کنکوری است که با رتبه‌ای خوب، در رشته پزشکی دانشگاه قبول می شوند. پدر یکی از قهرمانان داستان در جبهه های حق علیه باطل مفقود‌الاثر شده و جستجوی دختر نوجوان درپی پدر، فراز و نشیب‌های خواندنی را در داستان به‌وجود می‌آورد.

 

راهکارهایی حکیمانه برای رسیدن به آرامش  (چهارمین کتاب نشست ؛ سی امین کتاب کتاب خوان)

"جوان و آرامش" اثری از محمد سبحانی نیا، نام کتابی است که از منظر دین به بررسی ویژگی‌های اخلاقی - رفتاری جوانان و راهکارهایی برای ایجاد آرامش در این نسل پرداخته است. این کتاب با استناد بر آیات و احادیث اهل بیت(ع)، سخنان بزرگان و روانشناسان معروف، جوان را به سوی آرامش سوق می‌دهد و سعی دارد تا بر پایه ایمان و تقوای الهی و اعتماد به نفس، راهکارهای غلبه بر اضطراب را به این گروه سنی بیاموزد.

جوان و آرامش از سوی دامون شمالی (کارشناس فناوری اطلاعات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان گلستان) به مخاطبین این جلسه معرفی شد.

 

چگونه جذاب باشیم؟ (پنجمین کتاب نشست ؛ سی و یکمین کتاب کتاب خوان)


"قدرت جذبه" نوشته برایان تریسی، دیگر اثر ارائه شده در سومین نشست کتاب‌خوان بود که معرفی آن توسط زهرا یحیی آبادی (عضو کتابخانه) انجام شد.

بر اساس نظر نویسنده این اثر روانشناسانه، شما میتوانید تنها با تمرین، برخی از روش ها وتکنیک های برقراری ارتباط، که امروزه توسط بانفوذ ترین وتاثیر گذار ترین افراد دنیا به کار میروند را بیاموزید تا فردی خون گرم، صمیمی، دوست داشتنی و با‌جذبه باشید. توانایی شما برای تبدیل شدن به فردی با‌جذبه وکاملا دوست داشتنی و خوش‌رو، بیش از هر ویژگی دیگری (درهای موفقیت) را به رویتان خواهد گشود.

 

طرح واقعیاتی درباره شخصیت امام حسین (ع) (پنجمین کتاب نشست ؛ سی و دومین کتاب کتاب خوان)


"فرهنگ سخنان امام حسین (ع)" نام کتابی است که حسین ترکمانی (نویسنده و عضو کتابخانه) اشتراک‌گذاری آن با کتاب‌دوستان را برعهده داشت.

فرهنگ سخنان امام حسین (ع)، شامل متن عربی و فارسی ۴۴۰ حدیث از سومین پیشوای شیعیان جهان است که به همت محمد دشتی، گردآوری و منتشر شده است. بررسی راه‌های شناخت اهل بیت (ع) و طرح واقعیاتی درباره شخصیت امام حسین (ع) از موضوعات این کتاب است.

 

مواجهه با زندگی از زاویه‌ای زنانه  (ششمین کتاب نشست ؛ سی و سومین کتاب کتاب خوان)


زهرا رفعتی نیز در نشست کتاب‌خوان گرگان اثر پرمخاطب "چراغ‌ها را من خاموش می کنم" را با شرکت‌کنندگان در این نشست به اشتراک گذاشت.

این کتاب، داستان زنگی زنی مسیحی در دهه چهل خورشیدی در ایران است که موج ناملایمات او را از مسیر تکراری زندگی هر روزه‌اش خارج کرده و باعث می‌شود تا نگاهی دوباره به خود بیاندازد. این اثر با ریتمی آرام و زبانی کاملا زنانه، دنیای افکار زنانه را به تصویر می‌کشد.


طرح حماسه‌ای از هومر (هفتمین کتاب نشست ؛ سی و چهارمین کتاب کتاب خوان)



"ادیسه" اثر هومر، شاعر و داستان‌سرای یونانی از دیگر آثار ارائه‌شده در کتاب‌خوان شهرستان گرگان بود که توسط دکتر غفار‌علی فکری (استاد دانشگاه) در این نشست با کتاب‌دوستان در‌میان گذاشته شد.

فکری، اودیسه را اولین کتاب حماسی با موضوع جنگ غرب و شرق (یونان و تروا) در تاریخ دانست و افزود: از دلایل اهمیت این اثر آن است که موضوع اصلی کتاب، جنگ نیست بلکه مشکلات پس از جنگ است. یونانیان با وجود پیروزی در این جنگ گرفتار خشم خدایان می‌شوند؛ چراکه برای غلبه بر دشمن خود، از نیرینگ اسب چوبی استفاده کردند.

 

موثر و مفید بودن کار آسانی است  (هشتمین کتاب نشست ؛ سی و پنجمین کتاب کتاب خوان)


شکوفه زنگانه (فعال رسانه‌ای و مجری تلویزیون) نیز کتاب "چشم‌ها را باید شست" نوشته محمود معظمی را به اهالی کتاب‌خوان معرفی کرد.

این کتاب، بر‌گرفته از مجموعه برنامه‌های پر‌بیننده‌ای با همین عنوان است و تاکنون موفق به تاثیرگذاری مثبت و عمیقی بر زندگی میلیونها بیننده آن شده‌است. نویسنده این اثر، خوشبختی را واقعیتی درونی می‌داند که باید به‌ظهور برسد. "موثر و مفید بودن کار آسانی است" به شرط اینکه به دیگران بگوییم چگونه می توانند تغییر مثبت بیافرینند.

 

بررسی فقهی نهضت امام حسین (ع)  (نهمین کتاب نشست ؛ سی و ششمین کتاب کتاب خوان)


محمد انصار (منتقد ادبی و عضو کتابخانه) نیز "آشنایی با نهضت حسینی" تالیف حجة الاسلام سیّد رضا موسوی را با کتاب‌خوانان به اشتراک گذاشت.

در این اثر، نویسنده کوشیده است تا ضمن احترام و ارج نهادن به تک تک نظریه های علمی دانشمندان متعهد شیعه و سنی، با استفاده از مدارک موثّق تاریخی و دینی و با رویکرد فقهی به بررسی و تفسیر عملکرد امام حسین(ع) در نهضت مقدس عاشورا بپردازد.

 

کتابی با موضوع طرح دغدغه‌های فرهنگی رهبر انقلاب  (دهمین کتاب نشست ؛ سی و هفتمین کتاب کتاب خوان)


"دغدغه‌های فرهنگی" اثری است از گروه جهادی صهبا که به تشریح دغدغه های فرهنگی در بیانات مقام معظم رهبری می پردازد. شرح یکی از بیانات محوری ایشان در سال ۱۳۷۳ است که توسط الهام متین (رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بندر گز) در کتاب‌خوان گلستان مطرح شد.

 سخنرانی انتخاب‌شده در این کتاب یکی از مهم‌ترین سخنان مقام معظم رهبری درباره هنر است که به شکلی موشکافانه‌ در نه فصل با عناوین  «طرح دغدغه»، «منشأ انقلاب اسلامی»، «فرهنگ و هنر ایران و انقلاب»، «جریان روشنفکری بیمار»، «جریان روشنفکری و انقلاب»، «تهدیدات درونی»، «تهدیدات و تهاجمات بیرونی»، «توقع انقلاب از جبهه فرهنگی» و «استنتاج» مسائل فرهنگی کشور را با مسؤولین وقت در میان نهاده‌است.

 

روش‌های کاربردی برای رهایی از استرس  (یازدهمین کتاب نشست ؛ سی و هشتمین  کتاب کتاب خوان)


سمیه تکوری (عضو کتابخانه) آخرین سخنران از جمع 12 نفری ارائه دهندگان مطالب کتاب‌های خوانده شده بود که به معرفی اثری با عنوان "55 نکته برای رهایی از استرس" اثر محمد حسن‌زاده پرداخت.

55 نکته برای رهایی از استرس، نتیجه مطالعات موردی در خوابگاه فردوسی مشهد است که از سال 1379 تا‌کنون انجام شده‌است.

راه‌هایی برای رهایی از استرس و روش‌های بهتر زیستن از موضوعاتی است که به شکلی کاربردی در این کتاب بررسی و جمع‌بندی شده‌است.

گفتنی است کتاب‌خوان، نشستی صمیمانه با هدف معرفی و به اشتراک‌گذاری کتاب‌های مفید و تبلیغ و ترویج کتابخوانی در فضای عمومی کشور است که بر‌اساس دستورالعمل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مقرر شده به شکلی سازمان‌یافته و ادواری در گوشه و کنار کشور برگزار شود تا شمار بیشتری از افراد جامعه امکان حضور در آن را داشته باشند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 6 مرداد 1394برچسب:نشست کتابخوان, گلستان, سومین,

] [ 16:2 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]