تخصص کتابخانه آستان‌قدس‌ رضوی در دیجیتال‌سازی، ظرفیتی عظیم برای مراکز علمی است.

کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

تخصص کتابخانه آستان‌قدس‌ رضوی در دیجیتال‌سازی، ظرفیتی عظیم برای مراکز علمی است.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی گفت: تخصص کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌ رضوی در دیجیتال‌سازی ظرفیتی عظیم و رایگان برای مراکز علمی سراسر کشور است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس،  حسین اکبری پس از حاشیه بازدید از کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس رضوی ، گفت: بسیاری از کتابخانه‌ها و مراکز علمی در سراسر کشور، از این ظرفیت عظیم آستان‌ قدس رضوی استفاده کردند و کتاب‌ها و اسناد خطی خود را برای دیجیتال‌سازی در اختیار این مرکز قرار دادند و این درحالیست که ما در کنار این مجموعه بزرگ قرار داریم و از این خدمات که به صورت رایگان ارائه می‌شود، بهره کافی را نبرده ایم.

وی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی را یکی از نفایس جهان اسلام برشمرد و افزود: ما امروز شاهد یک مجموعه اطلاع‌رسانی، مطالعاتی و فرهنگی هستیم که در کشور و جهان اسلام در نوع خود بی‌نظیر است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی ضمن مقایسه این کتابخانه با سایر مراکز کتابخانه‌ای خاطرنشان کرد: این مجموعه، دارای آثار و نفایسی است که شاید در هیچ مجموعه‌ای نباشد و آن مجموعه‌ای عظیم از منابع در حوزه علوم قرآنی و اهل بیت علیهم‌السلام است.

وی گفت: مرکز مخطوطات این کتابخانه "ویژه" است و در این مرکز حدود 95هزار نسخه خطی اعم از قرآن و کتاب‌های علمی در کنار یکدیگر جمع شده‌اند که در نوع خود، قابل ملاحظه است.

اکبری، کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی را مایه مباهات دانست و تصریح کرد: به خود می‌بالم که در استان ما چنین پایگاه فرهنگی در این ابعاد گسترده وجود دارد که می‌تواند بخش عمده‌ای از نیازهای مطالعاتی مردم را در سراسر کشور برآورده کند.

وی همچنین تالار محققان این کتابخانه را بسیار ارزشمند توصیف کرد وگفت: میزمطالعه اختصاصی، دسترسی به کتاب‌های نفیس، اینترنت، فضای آرام و هرآنچه که یک محقق نیاز دارد، در این تالار به صورت یک‌جا و رایگان در اختیار جمع گسترده‌ای از محققان قرار دارد و این قابل تحسین است.

 

  • §     فهرست‌نویسی مهمترین نقطه قوت کتابخانه آستان قدس رضوی است

 

اکبری اظهار داشت: یکی از بخش‌هایی که بسیار جالب و درخور توجه است، فهرست‌نویسی نرم‌افزاری کتب است که در آینده سرعت دسترسی مراجعان به این کتاب‌ها و محتوای آن‌ها را چند برابر خواهد کرد.

فهرست‌نویسی مهمترین نقطه قوت کتابخانه آستان قدس رضوی است.

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه با توجه به قابلیت بالای کتابخانه مرکزی آستان‌قدس در نوع استفاده از تکنولوژی‌های روز و تخصص این مرکز در ساخت کتابخانه، ما می‌توانیم در ساخت‌ وسازهای کتابخانه‌های خود از این تجربیات استفاده کنیم خاطر نشان کرد: ارتباط دو جانبه با کتابخانه‌های آستان‌قدس رضوی در سراسر کشور امری لازم در پیشبرد ترویج کتابخوانی است.

وی ظرفیت‌های فنی آستان‌قدس‌رضوی را در شیوه‌های حفظ، نگهداری و مرمت نسخ خطی، قابل ملاحظه دانست و خاطرنشان کرد: نگهداری نسخ خطی، به ویژه اگر نسخه فاخر و منحصربه‌فردی باشد، اهمیت ویژه‌ای دارد و با توجه به این‌که ما در مرمت نسخ خطی ضعف‌ داریم، اگر احساس کنیم نیاز به یک مرمت‌کار دائمی در کنار خود داریم، قطعاً از ظرفیت‌های متخصصان مرمت این مرکز استفاده خواهیم کرد تا جهت آموزش مرمت‌گر نسخه خطی به ما کمک کنند.

اکبری، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، ایستگاه‌های مطالعه شهری و استفاده دوجانبه از پورتال‌ها و سایت‌های اطلاع‌رسانی را نیز از ظرفیت‌های ممکن همکاری دوجانبه میان کتابخانه های عمومی استان و کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در راستای گسترش اطلاع‌رسانی و کتاب‌خوانی در کشور ذکر کرد

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب:آستان قدس رضوی، اکبری، مدیر کل,

] [ 16:38 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]