یاداشت شماره 16 دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی

کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

یاداشت شماره 16 دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی

 به نام آن که جان را روشنی داد


کتابداران و همکاران عزیز و گرامی

با اهداء سلام

فرا رسیدن ایّام رحلت جانسوز رسول گرامی اسلام حضرت محمّد بن عبداللّه خاتم النبیین (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام علی بن موسی الرضا(ع) را به همه‏ ی شما عزیزان و عموم مسلمانان تسلیت و تعزیت عرض می‏ کنم.

همچنین وظیفه‏ ی خود می‏ دانم به نمایندگی از شما کتابداران و همکاران ضمن گرامیداشت ایّام اربعین سیّدالشهدا امام حسین(ع) پیشوای آزادگان جهان، حضور میلیون‏ ها تن از شیعیان جهان و جمع کثیری از برادران اهل سنّت و نیز تعدادی از برادران مسیحی در راهپیمایی تاریخی ایّام اربعین به سوی کربلای معلّی را افتخاری بزرگ و بی‏ نظیر برای مکتب خردگرا، معنوی، و ستم ناپذیر شیعه و نمادی از اسلام ناب محمّدی(ص) بدانم.

از مساعی و کوشش‏ های شما عزیزان خصوصاً در مناطق مرزی که در خلق این حماسه سهم داشتید و نیز از حضور کتابداران در مراسم سوگواری این ایّام تشکّر می‏ کنم.

چند نکته درباره‏ ی امور نهاد

1- همانطور که در یادداشت‏ های قبلی اشاره شد نهاد کتابخانه‏ های عمومی با انواع مشکلات و نابسامانی‏ ها روبرو بوده است. کمبود بودجه برای گسترش فضای کتابخانه‏ ها، نبود اعتبار برای تهیه منابع جدید و مورد نیاز، نابسامانی ساختار تشکیلات و نیروی انسانی، عدم واریز نیم درصد درآمدهای شهرداری، عدم رعایت شایسته سالاری در انتصابات و ده‏ ها مشکل اساسی دیگر که شما خود با آنها روبرو بوده‏ اید.

در طول شش ماه گذشته تلاش حقیر و تمامی همکارانم در ستاد نهاد اولاً شناسایی این مسائل و سپس اولویّت‏ بندی و پس از آن تنظیم برنامه برای حلّ یکایک مشکلات بوده است که این حرکت همچنان با قوّت ادامه دارد.

مصوبه‏ ی قاطع مجلس شورای اسلامی با رأی قریب به اتفّاق نمایندگان محترم نتیجه‏ ی بخشی از این تلاش‏ ها بود که خوشبختانه به لطف الهی به سرانجام رسید و نتایج آن از همین ایّام پیدا شده است به نحوی که در چند استان شهرداران محترم نسبت به واریز نیم درصد درآمدهای سال جاری خود اقدام کرده‏ اند که در همین جا از تمامی آنان سپاسگزاری می‏ کنم. همچنین با تلاش معاونین نهاد و با صرفه‏ جویی در برخی مخارج از یک سو – به عنوان نمونه در مراسم هفته کتاب سال جاری نسبت به سال قبل پنجاه درصد از بودجه صرفه‏ جویی شد – و تأمین منابع مالی جدید اعتباراتی برای خرید منابع کتاب و نشریه برای کتابخانه‏ ها فراهم شد که شناسایی و تهیه این کتب و نشریات در دست اقدام است و به زودی ارسال منابع جدید به کتابخانه‏ های شهری و روستایی صورت خواهد گرفت.

اقداماتی در زمینه‏ ی مشخص شدن کمک هزینه‏ ی مهد کودک، افزایش حقوق بر اساس مدارک تحصیلی، بررسی دقیق گزینه‏ های متعدّد برای تصدی مدیرکل استانی در جلسات طولانی و مکرّر کمیته‏ ی انتصابات، و رسیدگی به صدها مشکل شخصی کتابداران و همکاران که در میان 12465 ایمیل ارسالی به اینجانب اعلام کرده بودند و حلّ تعدادی از این مشکلات، نمونه‏ هایی از فعّالیّت‏ های شش ماهه‏ ی گذشته است.

البته نباید فراموش شود که علیرغم توصیه‏ ها و هشدارها هنوز هم اقدامات برخی از مدیران رده‏ های مختلف بدون درک شرایط و اصول دوره‏ ی جدید نهاد باعث کُند شدن مسیر اصلاح امور می‏ باشد به عنوان نمونه علیرغم اعلام آمادگی معاونت اداری و مالی نهاد برای پرداخت ماهانه‏ ی حقوق کتابداران روستایی هنوز هم به دلیل عدم ارائه‏ ی گزارش‏ ها از سوی مدیران کل استانی در برخی استانها پرداخت حقوق این عزیزان گاه تا نیمه‏ های هر ماه به تعویق می‏ افتد. و یا علیرغم ابلاغ افزایش 20 درصدی حقوق نیروهای عزیز خدماتی در برخی از استان‏ ها هنوز این مصوّبه اجرا نشده است، و یا علیرغم بخشنامه‏ ی صریح معاونت اداری و مالی هنوز در بسیاری از استانها پرداخت هزینه‏ ی مهد کودک صورت نگرفته است.

امیدوارم با تلاشی که در کمیته‏ ی انتصابات صورت می‏ گیرد به زودی تکلیف مدیران کل استان‏ های باقیمانده مشخص شود.

کمیته‏ ی ساماندهی نیروی انسانی نهاد نیز در حال بررسی و تعیین سازمان نیروی انسانی نهاد و تعیین تکلیف شرایط احراز مشاغل و نیز تعیین شرایط و نحوه‏ ی نقل و انتقالات در نهاد است.

یقیین دارم تمامی این مشکلات به تدریج و با دعای خیر و صبوری و همراهی شما عزیزان برطرف می‏ شود و تا آن زمان و همواره شنوای تمامی نصایح و تقاضاها و گلایه‏ ها و حتی عتابهایی که گهگاه نسبت به این خدمتگزار کوچک نهاد دارید خواهم بود. ان شاءالله

2- همانطور که اطلاع دارید در اوایل آذر ماه سال جاری اطّلاعیه‏ ی برگزاری آزمون‏ های نهاد منتشر و منابع آزمون ها نیز اعلام شد.

لکن در طول هفته‏ های گذشته با دو اتّفاق مواجه شدیم:

اول آن که بسیاری از شرکت‏ کنندگان آزمون قبلی نهاد که نسبت به نتایج آزمون قبلی و نحوه‏ ی پذیرش اعتراض داشتند از راه‏ های مختلف اعتراض خود را به نهاد و نهادهای نظارتی و مراجع قانونی کشور اعلام کردند.

دوم از سوی نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور اشکالات متعدّد آزمون قبلی و لزوم رسیدگی به آن آزمون و بررسی دقیق شکایات به نهاد ابلاغ شد.

با توجّه به این مسائل و لزوم رسیدگی به آزمون قبلی و رسیدگی به پرونده‏ های متعدّد و اعتراضات شرکت‏ کنندگان در آن آزمون که ممکن است چند ماه به طول بیانجامد و در صورت احراز تضییع حقوق برخی از معترضان نهاد ملزم به جذب آنان باشد، متأسفانه و با توجّه به رویکرد التزام به قانون و عدالت در دوره‏ ی جدید مدیریّتی نهاد، برگزاری آزمون های اعلام شده در سال جاری منتفی می‏ شود.

امیدوارم پس از رسیدگی به مسائل آزمون قبلی و بررسی نتایج آن، امکان تصمیم‏ گیری برای برگزاری آزمون در سال آتی فراهم شود.

به شما متقاضیان آزمون‏ های اعلام شده اطمینان می‏ دهم که معاونین حقیر تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا بتوانند راهی برای برگزاری آزمون در شرایط فعلی بیابند امّا کوشش‏ های آنان به نتیجه نرسید.

اینجانب با این که مدیران فعلی نهاد هیچ‏ گونه نقش و تقصیری در نحوه‏ ی برگزاری آزمون قبلی نداشته‏ اند و تمام تلاش خود را برای برگزاری آزمونی عادلانه و قانونی در دوره‏ ی جدید به کار بستند از این که فعلاً امکان برگزاری این آزمون منتفی شده از تمامی متقاضیان عزیز که بعضاً به تهیه‏ ی منابع و مطالعه‏ ی آنها اقدام کردند صمیمانه عذرخواهی می‏ کنم و امیدوارم رسیدگی به شکایات آزمون قبل - که قطعاً منجر به احقاق حقوق برخی عزیزان که بعضاً قصد شرکت در آزمون جدید را داشتند خواهد شد - دلیل قاطعی بر التزام به قانون و عدالت در دوران جدید نهاد باشد. ان شاء الله

درباره‏ ی نحوه‏ ی رسیدگی به آزمون سال 1391 و چگونگی رسیدگی به شکایات به زودی اطلاع‏ رسانی خواهد شد.

  

من الله التوفیق

علیرضا مختارپور

دبیر کل 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 1 دی 1393برچسب:یاداشت 16, دبیر کل نهاد,

] [ 13:6 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]