پروین اعتصامی:شاعره کتابدار

کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

پروین اعتصامی:شاعره کتابدار

روز ۲۵ اسفند سالروز تولد رخشنده اعتصامی مشهور به پروین اعتصامی، شاعره بزرگ ایرانی بود. پروین در ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ هجری شمسی در شهر تبریز به دنیا آمد ولی در کودکی با خانواده اش به تهران آمدند. پدرش یوسف اعتصامی معروف به اعتصام الملک نیز از نویسندگان و دانشمندان معروف بود. اعتصام الملک همچنین نخستین چاپخانه شهر تبریز را بنا نهاد و مدیریت مجله بهار را برعهده داشت که نخستین اشعار پروین نیز همانجا منتشر می شد.
پروین اعتصامی از کودکی با کتاب به ویژه دیوان شاعران قدیم همدم بود و از همان کودکی شعر می سرود. ازدواج او با پسر عموی پدرش یکسال بیشتر دوام نداشت و به سبب اعتیاد و فساد شوهر به جدایی انجامید، اما همین باعث شد پدرش که پیش از این با چاپ دیوان اشعار او مخالف بود به این کار رضایت دهد و در سال ۱۳۱۴ نخستین دیوان او منتشر شد. یک سال بعد از آن یعنی در مرداد ۱۳۱۵ بود که پروین (به پیشنهاد پدرش) با سمت کتابدار در کتابخانه دانشسرای عالی تهران (دانشگاه تربیت معلم کنونی) مشغول به کار شد. در وصف او در این دوره گفته شده که "کتابداری ساکت و محجوب" بود و "بسياري از مراجعه کنندگان به کتابخانه نمي دانستند او همان شاعر بزرگ است" (ای کاش کسی زحمت می کشید و اشعاری را که پروین در زمان کتابدار بودنش سروده است جمع آوری می کرد).
سیف الله تشکری چنین می گوید: "پروين را در کتابخانه مي‌ديدم. برخلاف خانم‌هاي کتابدار، در گوشه‌اي مي‌نشست. کمتر با کسي حرف مي‌زد و بيشتر «کز» کرده‌ بود..."
او در ۱۵ فروردین ۱۳۲۰ هجری شمسی (در سن ۳۴ سالگی) در اثر ابتلا به حصبه درگذشت. پیکر او را نیز در شهر قم و در صحن حضرت معصومه (س) دفن کردند. ناگفته نماند فریدون حسن‌پور که بنا بود داستان زندگی پروین اعتصامی را به تصویر بکشد، با وجود آنکه فیلمنامه آن را هم تهیه دیده بود، به دلیل مسائل مالی در این امر ناموفق ماند.
برای جستجو در میان اشعار او می توانید سایت Parset را ببینید. من با جستجوی واژه کتاب این شعر را گلچین کردم که تقدیمتان می کنم:
در دهر بس کتاب و دبستان بود، وليک *** درس اديب را چکند طفل کودني
اهل مجاز را ز حقيقت چه آگهيست *** ديو آدمي نگشت به اندرز گفتني
آن به که مرغ صبح زند خيمه در چمن *** خفاش را بديده چه دشتي، چه گلشني
دانا نجست پرتو گوهر ز مهره‌اي *** عاقل نخواست پاکي جان خوش از تني
پروين، چگونه جامه تواند بريد و دوخت *** آنکس که نخ نکرده بيک عمر سوزني

 منبع :وبلاگ گروهی کتابداران ایران   http://www.lisiran.blogfa.com



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 6 فروردين 1392برچسب:پروین اعتصامی,پروین اعتصامی و کتابخانه,کتابخانه عطاملک جوینی,

] [ 7:37 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]