شباهت مطالعه و ورزش

کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

شباهت مطالعه و ورزش

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دكتر يزدان منصوريان، عضو هيات علمي دانشگاه تربيت معلم تهران: اساساً، ورزش و مطالعه از چند جهت به هم شبيه هستند. البته وجود اين شباهت‌ها کاملاً طبيعي است، چرا که ورزش زمينه ساز «سلامت جسمي» و مطالعه زمينه ساز «سلامت فکري» است. هرگاه اين دو در کنار يکديگر قرا گيرند، شرايط لازم براي ايجاد سلامت «روح و روان» آدمي مهيا مي‌شود. در نهايت جامعه اي که در آن ورزش و مطالعه فراگير شده باشد، مي‌تواند به سوي سلامت و سعادت گام بر دارد.

براي تشريح پيوند ميان اين دو مقوله مهم اجتماعي و فرهنگي مي‌توان فهرستي از شباهت‌هاي آن‌ها را در 20 بند برشمرد:

1. ورزش و مطالعه هر دو براي انسان مفيدند و براي گسترش هر دو به بهانه هاي مختلف تبليغ مي شود. هيچ کس نيز در سودمندي اين دو ترديد ندارد، اما متاسفانه هنوز کم نيستند کساني که در برنامه روزانه خود نه فرصتي به ورزش اختصاص مي دهند و نه فرصتي به مطالعه.

2. هميشه براي ورزش نکردن و کتاب نخواندن بهانه وجود دارد. اما اين بهانه‌هاي به ظاهر موجه فقط انسان را از مزاياي اين دو محروم مي‌کنند.

3. معمولاً شروع ورزش و شروع مطالعه، براي کساني که به انجام آن عادت ندارند، دشوار است. اما پس از مدتي تبديل به فعاليتي لذت بخش مي شود. با اين حال چه بسيارند کساني که در آرزوي روزي طلايي هستند که حال و حوصله لازم براي پرداختن به اين دو را پيدا کنند. در حالي که آن روز همين امروز است!

4. ورزش و مطالعه هر دو مهارتند که با تمرين و ممارست در آن‌ها پيشرفت مي‌کنيم. بدون تمرين در ورزش و بدون استمرار در مطالعه انجام آن‌ها دشوار و سخت است.

5. عادت به ورزش و مطالعه بيش از آنکه ذاتي باشد، اکتسابي است. بر اين اساس، مي توان علاقه به اين دو فعاليت را در افراد به تدريج پرورش داد. معمولاً در اين زمينه گام‌هاي کوتاه ولي مستمر هميشه بهتر از گام‌هاي بلند ولي منقطع است

6. نقش خانه و مدرسه در پرورش عادت به ورزش و مطالعه نقشي اساسي است. چرا که نهادينه شدن علاقه مندي به ورزش و توسعه فرهنگ مطالعه در افراد از دوران کودکي آغاز مي شود.

7. توجه به فرصت‌هاي کوتاه براي پرداختن به ورزش و مطالعه کاملاً ضروري است. در واقع به‌جاي انتظار رسيدن فرصتي طلايي که در آن بتوان ساعت‌ها به ورزش يا مطالعه پرداخت، بايد از فرصت‌هاي کوتاه در اين دو زمينه استفاده کرد.

8. نهادهاي آموزشي و پرورشي به يک اندازه در توسعه فرهنگ ورزش و مطالعه در جامعه سهيم هستند. سرمايه‌گذاري‌هاي ملي و کلان براي توسعه زير ساخت‌هاي لازم در گسترش اين دو عرصه ضروري و اجتناب ناپذير است.

9. همواره بين توسعه اقتصادي يک کشور با توسعه بخش‌هاي ورزشي و انتشاراتي آن رابطه مستقيم و دوسويه وجود دارد. چرا که توسعه ورزش و مطالعه به گردش چرخ‌هاي اقتصادي کمک مي‌کنند و برعكس. از سويي ديگر، توسعه مشاغل مرتبط به اين دو عرصه از بهترين زمينه هاي اشتغال زايي است.

10. ورزش و مطالعه از بهترين فعاليت‌ها براي پر کردن اوقات فراغت جوانان و ساير اقشار جامعه محسوب مي‌شوند.

11. نگاه افراد اهل ورزش و مطالعه معمولاً به زندگي مثبت است. در نتيجه، جامعه اي که در آن ورزش و مطالعه گسترش يابد، پوياتر، شاداب‌تر و امن‌تر خواهد بود.

12. براي بهبود شاخص‌هاي سلامت و ارتقاي شاخص‌هاي فرهنگي جامعه، توجه به «ورزش همگاني»و توسعه «مطالعه عمومي» نسبت به گسترش «ورزش قهرماني» و «مطالعه تخصصي» اولويت دارد.

13. تناسب نوع ورزش و نوع مطالعه با ويژگي‌ها و مهارت‌هاي افراد شباهت ديگر اين دو مقوله است. هر فرد با توجه به توانايي جسمي خود بايد ورزشي مناسب انتخاب کند و با توجه به دانش و نيازهايي که دارد در جست‌وجوي کتابي مفيد باشد. البته نبايد نقش مشاوران ورزشي و کتابداران را در اين انتخاب ناديده گرفت.

14. ورزش و مطالعه هردو هدف تربيتي دارند. ورزش براي «تربيت تن» و مطالعه براي «تربيت روان» آدمي ضروري است.

15. بازدهي و سودمندي ورزش و مطالعه در زمان‌ها و مکان‌هاي مشخصي بيشتر است. با اين حال بسته به ويژگي‌هاي گوناگون جسمي و فکري هر فرد، زمان مناسب براي پرداختن به اين دو در مورد افراد مختلف متفاوت است.

16. ساخت اماکن عمومي براي فعاليت‌هاي ورزشي و مطالعه به گسترش فرهنگ ورزش و مطالعه کمک مي‌کند. سالن‌ها و زمين‌هاي ورزشي از يک سو و کتابخانه‌ها از سويي ديگر نهادهاي اجتماعي مربوط به اين دو عرصه هستند.

17. نقش مربي و توانايي او در آموزش مهارت‌هاي ورزشي و مهارت‌هاي مطالعه بسيار مهم است. مربيان توانمند افراد علاقه‌مند به ورزش را تربيت مي‌کنند و معلمان آگاه و با تجربه دانش آموزان علاقه‌مند به مطالعه.

18. گسترش فرهنگ ورزش و مطالعه واکسني مطمئن براي پيشگيري از عادت‌هاي زيانباري همچون اعتياد به مواد مخدر و ساير آسيب‌هاي اجتماعي است.

19. کساني که اهل ورزش هستند به حال آن‌هايي كه اين موهبت را به راحتي از دست مي‌دهند افسوس مي‌خورند  و کساني که اهل مطالعه هستند نيز چنين احساسي نسبت به آن‌هايي که مطالعه نمي‌کنند دارند. از اين رو، معمولاٌ ورزشکاران ديگران را به ورزش و کتابخوانان ديگران را به مطالعه توصيه مي‌کنند.
 
20. سرمايه گذاري در حوزه ورزش و مطالعه از صرف هزينه‌هاي فراوان در بخش‌هاي ديگر مي‌کاهد. به عنوان نمونه گسترش ورزش همگاني ارتقاي سلامت عمومي را به دنبال دارد و به صرفه جويي در هزينه‌هاي درماني کمک مي‌کند. همچنين، سرمايه گذاري در زمينه توسعه مطالعه در دراز مدت صرفه جويي در هزينه‌هاي انتظامي و قضايي را در پي خواهد داشت.
 
سخن پاياني اينکه، ورزش و مطالعه مکمل يکديگرند و توسعه يکي بدون ديگري به نتيجه مطلوب نخواهد رسيد. از اين رو، خوشا به حال همه افرادي که اين دو را با هم دارند و خوشا به حال جامعه اي که زمينه ساز گسترش همزمان ورزش و مطالعه است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 4 دی 1392برچسب:مطالعه، ورزش، رابطه,

] [ 16:35 ] [ ]

[ ]