روزشمار تاریخ 2مردادشمسی برابر با 24جولای (ژوئیه)میلادی

کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

روزشمار تاریخ 2مردادشمسی برابر با 24جولای (ژوئیه)میلادی

درباره نويسنده بزرگ؛ الكساندر دوما به مناسبت زادروز او

Alexandre Dumas

الكساندر دوما Alexandre Dumas نويسنده شهير فرانسوي 24 جولاي 1802 به دنيا آمد. پدر بزرگش از اشراف فرانسه و پدرش ژنرال ارتش ناپلئون بود که بعدا از نظر افتاد و دچار تنگدستي شد. مادر بزرگ دوما يک بانوي از نژاد فرانسوي ـ سياهپوست بود که پدر بزرگ با او در هائيتي ازدواج کرده بود، زماني که فرماندار اين منطقه واقع در کارائيب (قاره آمريکا) بود.
     «دوما» در جواني مدتي منشي دوك دو ارلئان بود (اين دوك بعدا به نام لوئي فيليپ پادشاه فرانسه شد). گفته مي شود كه دوما 250 كتاب نوشته است. وي براي نوشتن نمايشنامه و داستان حتي براي خود دستيار گرفته بود كه تا آن زمان سابقه نداشت. يكي از دستيارانش يك معلم تاريخ به نام «اوگوست ماكت» بود كه برايش سوژه تاريخي هم پيدا مي كرد. بسياري از داستهاي دوما زمينه تاريخي دارد و برخي هم از تجربه خود او ازجمله داستان «جورج» که شرح ازدواج مردي با يک بانو از نژاد مخلوط است [تجربه پدر بزرگش].
     داستانهاي دوما که زمينه تاريخي دارند به لحاظ عدم دقت، ارزش تاريخي ندارند. وي سريال نويسي را باب كرد كه ديگران بعدا آن را دنبال كردند. مشهور ترين داستانهاي دوما «سه تفنگدار» و «كنت كريستو مون»، لاله سياه، دسيسه گران، 21 سال بعد، رابين هوود و «جنگ زنان» هستند. داستانهاي تاريخي او پُرفروش بودند و وي را مردي پُردرآمد ساختند، اما آن چنان ولخرج و سخاوتمند بود كه پولي برايش باقي نمي ماند. دوما چندين تاليف غير داستاني هم دارد که عمدتا شرح مسافرت و ديدار هستند ازجمله گردشي در قفقاز. کتاب «لويي 14 و قرن او» مشهور است. دوما که پنجم دسامبر 1870 درگذشت در عين حال يک مقاله نگار بود و نظراتش در قالب مقاله در مجله هاي وقت انتشار مي يافت. پسر وي نيز نويسنده بود.

اعضای محترم :کتابهای

1 غرش طوفان دوما آلكساندر 1870 - 1802 داستانهاي فرانسوي . قرن 19  
2 كنت دومونت كريستو ترجمه اي منقح براساس آخرين چاپ هاي پاريس دوما آلكساندر 1870 - 1802م, داستانهاي فرانسه - قرن 19 م  
3 ژوزف بالسامو (خاطرات يك پزشك) دوما الكساندر 1870 - 1802 م, داستانهاي فرانسوي - قرن 18 م,

را می توانند از کتابخانه عطاملک جوینی به امانت بگیرند!!!



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: