تبادل لینک هوشمند برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کتابخانه عمومی عطاملک جوینی و آدرس atamaleklib.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
جای کتاب را هیچ چیز پر نمی کند
سخنان بزرگان
کتاب مقوله بسیار مهمی است.
البته من به کارهای هنری و تصویری تلویزیون،سینما، یا از این قبیل چیزها خیلی اعتقاد دارم; اما کتاب نقش مخصوصی دارد. جای کتاب را هیچ چیزی پر نمیکند. کتاب را باید ترویج کرد،...
مردم باید به کتابخوانی عادت کنند
و کتاب وارد زندگی بشود.
مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما، پس از بازدید از ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، 26/2/1372
یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن مرز و بوم است و کشور تاریخی ما ایران اسلامی نیز از قدیم الایام تاکنون با داشتن تمدنی چندهزارساله و مراکز متعدد علمی، فرهنگی و کتابخانه های معتبر و علما و دانشمندان بزرگ با آثار ارزشمند تاریخی سرآمد دول و ملل دیگر بوده و در عرصه فرهنگ و تمدن جهانچه کسی است که در دنیا با دانشمندان فرزانه و نام آور ایرانی همچون ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، فارابی، خوارزمی و... و شاعران برجسته نظیر سعدی، حافظ، فردوسی، مولوی و... آشنا نباشد و در مقابل عظمت آنها سر تعظیم فرود نیاورد؟ آیا وجود این بزرگان، مایه فخر و مباهات هر ایرانی نیست؟!
عزیزان، تمامی این افتخارات ارزشمند، برگرفته از میزان عشق و علاقه فراوان ملت ما به فراگیری علم و دانش از طریق خواندن و مطالعه منابع و کتاب های گوناگون است. به شکرانه الهی تاریخ و گذشته ما همیشه منیر و پربار می باشد. ولی وضعیت حال ما در این زمینه، چه طور است و اکنون در چه جایگاهی قرار داریم؟
متأسفانه آمار و ارقام ارائه شده از سوی مجامع و سازمان های فرهنگی داخلی و خارجی مانند یونسکو در مورد سرانه مطالعه هر ایرانی، برایمان چندان امیدوارکننده نمی باشد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از این وضعیت بارها اظهار گله و ناخشنودی نموده و از مسئولان و ارگان های مختلف خواسته اند که با برنامه ریزی های شایسته، موانع و مشکلات ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه را حل و برطرف کنند تا توجه به کتاب و کتاب خوانی با وارد شدن به زندگی مردم به یک سیره و سنت رایج عمومی، همگانی و فراگیر تبدیل شود.
آنچه که در ذیل می آید گوشه ای از نقطه نظرات و تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری در زمینه گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی در جامعه می باشد که امید است برای شیفتگان علم و خوانندگان این مقاله نافع و موثر افتد:
مراحل ساخت ساختمان كتابخانه عمومي شادروان امیر مسروری حكم آباد شهرستان جوينبا مشاركت خير محترم اقاي مسروري و در زميني با مساحت 1200متر مربع زير بنايي در حدود 555متر مربع شامل مخزن وسالن مطالعه به پایان رسیده است.و امید است در سال جاری به بهره برداري برسد.
حكم آباد مركز بخش عطاملك شهرستان جوين واقع در 55كيلومتري شهرستان هاي سبزوار و اسفراين با جمعيتي بيش از پنج هزار نفر محل اتصال بيش از يكصد روستاي كوچك و بزرگ و شهر هاي نقاب و جغتاي و سلطان آباد به جاده استراتژيك سبزوار –بجنورد (محور شمال –جنوب )است .اين مركز در مجا ورت كارخانجات ماشينهاي الكتريكي جوين (جمكو )، مجتمع فولاد جوین و كارخانه گچ سبزوار و كارخانه خوراك دام جوين و ديگر كارگاههاي صنعتي و تجارتي محل مناسبي جهت اشتغال جوانان دركنار دهها چاه عميق كشاورزي و دشتهاي وسيع زراعي بوده و استعداد سرمايه گذاري هاي مختلف را دارا مي باشد .عبور جاده هاي مختلف از جمله جاده سبزوار –جاده نقاب و جاده اسفراين از داخل اين مركز موقعيت هاي متعددي را براي امور تجاري و كارگاهي ايجاب مي كند.
اين مركز به همراه بيست روستاي مجاور خود شهر حكم آباد را تشكيل مي دهند .شهر حکم آباد با جمعيتي بيش از بيست هزار نفر و با وسعتي بيش از پانصد كيلومتر مربع در حاشيه راه آهن سراسري تهران –مشهد و با دو ايستگاه راه آهن بنامهاي بيهق و اسفراين و صد ها چاه عميق و هزاران هكتار مزرعه گندم ،جو،چغندرو صدها هكتار باغهاي انگور ،بادام و پسته در قسمت شرق بخش جوين واقع است .
كتابخانه عمومي شادروان امیر مسروری حكم آباد با مشاركت خير محترم اقاي مسروري و در زميني با مساحت 1200متر مربع زير بنايي در حدود 555متر مربع شامل مخزن وسالن مطالعه ساخته شده است که امید است در سال جاری بهره برداری برسد.
لازم به یادآوری است این کتابخانه از سری کتابخانه های نهادی است که زیر نظر اداره کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ،اداره خواهد شد.
پل استر: کتاب خواندن یک انتخاب است، نسخه نیست که برای کسی بپیچی و بگویی این را بخوان و آن یکی را نه. اما بعضی از کتابها هستند که اصلاً خود کتاب هستند، یعنی هر طرفی از ادبیات که بروی بالاخره گذرت به سمت و سوی این کتابها میافتد و یک جایی میبینی که نخواندنشان تو را لنگ میگذارد. کتابهای زیادی را خواندهام که با آنها ماجراهای شخصی پیدا کردهام یعنی فکر کردهام که اگر این کتاب را نخوانده بودم هیچ وقت نویسنده خوبی نمیشدم، یکی از این کتابها و نویسندگانش هم رمان «گرسنه» نوشته «کنوت هامسون» بود. کتابی که حالا باید بگویم: «این کتاب زندگی پل استر نویسنده است.» اما قبل از رسیدن به این کتاب، کتابهای بسیاری هستند، کتابهایی که به هر دوست، نویسنده جوان و آدمی که در زندگیاش مطالعه کردن نقشی اساسی دارد توصیه میکنم . این کتابها عبارتند از:
1- دن کیشوت
بیهیچ اغراقی نیمی از لذت ادبیات در این کتاب شگفتانگیز خلاصه شده است و حداقل برای من بعد از کتاب مقدس هیچ کتاب کلاسیک دیگری اینچنین بار ادبی به همراه نداشته است. سروانتس خدای روزگار خودش در عالم ادبیات بود، هنوز هم به تمام نویسندگان جوان توصیه میکنم قبل از نوشتن هر داستان جدیدی اول سراغ دن کیشوت بروند. یادتان نرود که سروانتس در 58 سالگی دن کیشوت را منتشر کرد و شما هر قدر این حاصل عمر را زودتر بخوانید، برندهتر هستید.
2- جنگ و صلح
ادبیات روسیه هر طرفش، هر دورهاش غولی دارد که داستانهایش با زندگیات بازی میکند. هر چند از چخوف بسیار آموختهام، اما اولین پیشنهادم به کسانی که میخواهند ادبیات را عمیقاً بشناسند این است که اول از همه سراغ تولستوی بروند. شخصاً هیچ وقت برای خود تولستوی ارزشی قائل نبودم برای اینکه قضاوت کردن درباره شخصت پیچیدهاش برای من کار آسانی نبود.
3- موبی دیک
هرمان ملویل به نظرم مرد زمانه خودش نبود، او خیلی زود به دنیا آمد و در رمان «موبی دیک» میتوان این مساله را بهتر دید و درک کرد. هرمان ملویل اولین نویسنده امریکایی است که باید او را با نامهای بزرگ ادبیات دنیا در یک لیست قرار داد. داستان جان کندنهای یک ناخدا برای شکار یک وال سفیدرنگ، همان جنگی است که هنوز هم ادامه دارد؛ زور زدن آدمی برای برنده بودن بر طبیعت و محیط زیست و اینکه نقش جاهطلبی آدمها چقدر در از بین بردن طبیعت و جهان هستی پررنگ است.
4- جنایت و مکافات
داستایوفسکی را نمیتوان در همین یک رمان خلاصه کرد و از او گذشت. او نویسنده محبوب من در ادبیات روسیه است، از ابله تا شیاطین هر کدامش لذتی بیاندازه به من بخشیدهاند. راسکولنیکف را آنقدر در قهرمانهای او دوست داشتهام که خیلیها میگویند گاهی وقتها شبیهاش را در داستانهایم پیدا میکنند. انگیزههای پیچیده و شوریدگی راسکولنیکف شگفتانگیز است. این رمان در واقع نام داستایوفسکی و آوازهاش را به بیرون از مرزهای روسیه رساند.
5- در جستوجوی زمان ازدسترفته
نگاه کردن به این رمان قطور دلهره میآورد، اما ترسی ندارد، کافی است شروع کنید و بعد خود مارسل پروست چنان شما را پیش میبرد که حیرت میکنید. در جستوجوی زمان ازدسترفته رمانی است متفاوت که همه چیز در آن به شیوه خود پروست روایت میشود. پروست خودش در جایی گفته بود:«رمان من شاید به گستردگی هزار و یک شب باشد، اما یک جور دیگر به شیوه خود من. شاید دلیل این ماجرا شیفتگی است که من نسبت به هزار و یک شب داشتم و دلم میخواست اثری شبیه به آن را خلق کنم.»
6- اولیس
«اولیس» رمانی است که خیلیها پس میزنند، میترسند و از گوشه و کنار نگاهی به آن میاندازند. اما این نویسنده ایرلندی را باید سرآمد خلق یک شاهکار مدرن دانست. سفر به دوبلین را فقط باید وقتی در برنامهتان بگذارید که این کتاب را خواندهاید. جیمز جویس مرد بزرگ ادبیات اروپا برای من است. البته باید مقاله «جیام استوارت» درباره این کتاب را هم بخوانید.
7- داغ ننگ
«داغ ننگ» مشهورترین رمان ناتانیل هاثورن امریکایی است. رمانی که هرگز آنقدر که باید دیده نشد. هستر پرین یکی از محبوبترین قهرمانهای زندگی من است. ناتانیل هاثورن زنی را خلق میکند که ادبیات تا آن روزگار نمونهاش را چندان نداشته است. هستر پرین زنی است که شوهرش سالها پیش به سفر رفته و هرگز برنگشته است. در عین حال آرتور دیمز دیل کشیش را هم در این رمان از دست ندهید.
8- قصر
فرانتس کافکا خود خودش است و قصر معتبرترین رمان اوست. «کا» و ورودش به یک دهکده غریب و مبهم فضایی عجیب را پیشروی خواننده میگذارد. قصر جای عجیبی است. این جامعه سیاستزده هر روز پیچیدهتر و پیچیدهتر میشود. قصر را نباید یک بار خواند، هر بار که سراغش بروید جزییات تازهای را در آن کشف میکنید.
9- مالون میمیرد
مالون روی تخت دراز کشیده و منتظر مرگ است و بکت استاد خلق روایت این لحظه است. مالون در تمام طول مدتی که در انتظار مرگ دراز کشیده دفترچهای دمدستاش دارد که یادداشتهایی در آن مینویسد. او روی تخت دراز کشیده، غذایش را برمیدارد و میخورد و میگوید قطبهای زندگی همینهاست؛ بشقاب غذا و لگن دستشویی. به همه دوستانم توصیه میکنم «در انتظار گودو» و «مالون میمیرد» را از این مرد بزرگ از دست ندهد.
10- تریستام شندی
لارس استرن را میپرستم. او نویسنده غریبی بود. آدمهای عجیب از هر طیفی او را دوست دارند. کارل مارکس شیفته این کتاب بود. تریستام شندی را باید درک کرد البته درک او به این آسانی نیست.
کتاب مردگان باغ سبز را محمد رضا بایرامی به نگارش درآورده است . قالب این کتاب رمان است با مضمونی اجتماعی سیاسی.
این رمان داستان خبرنگاری به نام بالاش را تعریف می کند که ابتدا در بازار تبریز دوره گرد بوده ودر عین حال شعر هم می سروده که با شاعر مشهوری آشنا می شود و به رادیو راه پیدا می کند ودر روزنامه هم به کار خبرنگاری مشغول می شود .
این رمان وقایع خودمختاری آذربایجان در دوره محمد رضا پهلوی و مبارزه بین قشون شاه و حزب توده را برسر مسئله آذربایجان و انتخابات دوره پانزدهم مجلس را روایت می کند .
بالاش که حس خبرنگاری و کنجکاوی اش برانگیخته می خواهد از آذربایجان به زنجان و از آنجا به قزوین برود تا از اوضاع و احوال و پیشروی قشون با خبر شود . در میان راه اتفاقاتی می افتد که مانع رسیدن او به قزوین می شود .
داستان پانزده سال به جلو می رود و به پسرکی می پردازد که بی کس و تنهاست و پدرش را در دو سالگی از دست داده است و با فردی به نام میران زندگی می کند.پسرک با دوره گردی آشنا می شود و جریان زندگی اش عوض می شود .
رمان دائما بین این دو دوره روایت می شود و از دوره ای به دوره ای می رود و ذهن کنجکاو خواننده را با خود همراه می کند .
گزیده متن :
همه مشغول کاری هستند که تکراری است. یعنی یک بار ـ در سالهای دور یا نزدیک ـ انجام شده، اما شاید خوب انجام نشده و برای همین هم دوباره باید انجامش داد. یعنی باید باز هم مردهها را
برگرداند به سر جاهایشان، یعنی به قبرهای خیسشان که ـ بینظم و ترتیب و بیآنکه به فکر مردم باشند ـ از آنها زده اند بیرون و هیچ هم فکر نکرده اند که اگر شصت پای یکی رفت وردست گل و
گردن آن دیگری، آنوقت تکلیف چیست و چه کسی باید جوابگو باشد؟ گیریم که سیل آمده و همه چیز را ویران کرده، اما اینکه دلیل نمیشود. آمده که آمده. خیلیها میآیند و میروند. اما نقل فقط
از کسانی باقی میماند که سر جای خودشان نبوده باشند.
درباره این اثر، تاکنون نقدها و گفته های گوناگونی منعکس شده است. شما نیز می توانید در نقد این کتاب به دوستان خود بپیوندید.
غرور و تعصب
نویسنده: جین استین
ترجمه: رضا رضایی
غرور و تعصب (۱۷۹۶)، نام کتاب بسیار مشهوری از نویسنده انگلیسی، جین آستن است.
این کتاب،دومین داستان جین آستن است. او این داستان را در سال ۱۷۹۶، در حالی که تنها ۲۱ سال داشت, نوشت، اما چاپ آن تا سال ۱۸۱۳ به طول کشید.
اکثر منتقدین غرور و تعصب را بهترین اثر جین آستن میدانند و خود او آن را «بچه دل بند خود» مینامد. با این حال، این کتاب، که ابتدا با نام «تأثرات اولیه» نوشته شده بود، تا مدتها توسط ناشرها رد میشد .این اثر حدود سال 1812 بازنویسی شد و در سال 1813 با نام غرور و تعصب به چاپ رسید.
... خانم بنت نگران است و می خواهد که پنج دخترش ازدواج های موفقی داشته باشند.
هنگامی که مرد جوان مجرد و ثروتمندی، به نام چارلز بینگلی، به ندرفیلد وارد می شود، خانم بنت به همسرش اصرار می کند تا به ملاقات بینگلی برود و ترتیب آشنایی شان را بدهد...
بر باد رفته
نوشته مارگارت میچل
ترجمه پرتو اشراق
کتاب بی نظیر بر باد رفته که شاهکار مارگارت میچل است و در سال 1939 پرفروشترین کتاب جهان شد و متعاقب آن فیلمی بر اساس این کتاب ساخته شد که در سراسر جهان رکورد فروش را برای یک فیلم شکست . فیلم به کارگردانی ویکتور فلمینگ و بازی تحسین بر انگیز کلارک گیبل و ویویان لی ساخته شد که جوایز اسکار 1940 را درو کرد و در زمانی که سیاهپوستان تنها حق نشستن در ردیف آخر سینما را داشتند هتی مک دانل ( بازیگر زن سیاهپوست ) برای نقش مکمل زن برنده جایزه اسکار شد که باعث اعتراضات بسیاری در سطح جامعه آمریکا شد .
علاءالدین ابوالمنظر عطاملک بن بهاءالدین محمد جوینی در سال ششصد و بيست و سه هجري قمري در «جوين» از توابع خراسان به دنيا آمد. پس از اتمام تحصيلاتش از آن جا که پدر و برادرش به شغل ديواني مشغول بودند وارد کار هاي ديواني شد. او پيش از حمله هلاکو خان به ايران، سفرهايي به مغولستان انجام داده بود. در سال ششصد و پنجاه و هفت هجري قمري به دنبال فتح بغداد توسط هلا کو خان، او حکومت عراق را به عطاملک جويني واگذار کرد و جويني تا سال ششصد و هشتاد هجري قمري حاکم عراق بود.
با حضور او در دستگاه اداري مغولان، اقدامات بي رحمانه آنان عليه مردم کاهش يافت و از تباه شدن آثار فرهنگي ايران تا اندازهاي جلوگيري شد. عطاملک بيست و چهار سال اداره عراق را به عهده داشت تا اينکه بر اثر دسيسه هاي دشمنانش خان مغول بر او بد بين شد و او را بر کنار کرد. مهم ترين اثر عطاملک جويني کتاب تاريخ جهان گشا است که در آن به شرح جنگ هاي چنگيز خان و هلاکو خان مغول و شرح جنايات آنان پرداخته است. از خدمات او مي توان به احداث نهر نجف اشاره کرد. اين مورخ بزرگ در پنجاه و هشت سالگي درگذشت.
در پس قله های زیبای بید و برغمد و در پهن دشت زرخیز جوین به اولین و بزرگترین روستای جوین بر می خوریم که به آن حکم آباد می گویند حکم آباد این کهن دیار جوین قدمتی بیش از 5 قرن دارد آثار برج و باروی ان هنوز از ذهن کسانی که قبل از سال 1372را بیاد می آورند بیرون نرفته است سالی که اکثر آثار باستانی آن در زیر چرخهای طرح بهسازی بنیاد مسکن تخریب گردید .دروجه تسمیه حکم آباد اقوال گوناگونی مطرح است در اینجا فقط به دو مورد از آنها اشاره می گردد:
اهالی اولیه آن از حکم آباد تبریز(محله خانه سازی فعلی تبریز)بوده که در کوچ اجباری دوران قاجاریه به همراه دیگر قبایل ترک و کرد و عرب به نواحی شمال خراسان رانده شده اند و در این نقطه بیاد سرزمین مادری آن را حکم آباد نامیده اند وجود روستای کلاته عرب در مجاورت آن و نیز لهجه خاصی از زبان ترکی که در آن رایج است دلیلی بر این مدعا است .
حکم آباد بخاطر حکم (اله یار خان )حاکم آق قلعه جوین تجدید بنا شده است تا در مدخل ورودی دشت جوین که از طرف شمال مورد هجوم ترکمنها و خوانین بجنورد قرار می گرفت دژ محکمی برای مقابله با آنها ایجاد شود .به این خاطر با خراب شدن روستای بزرگ جمیع آباد اکثر اهالی آن با حکم وی در این محل ساکن گردیدند . و بقیه اهالی جمیع آباد پس از مدتی سکونت در روستاهای اله آباد و سید آباد (خرم آباد فعلی) و ابراهیم آباد به حکم آباد روی آورده و در آن ساکن گردیدند .
از بقایای آثار تخریب شده و از خاطرات تمامی کهن سالان آن می توان چنین استنباط کرد که حکم آباد در گذشته های دور دارای شکوه و عظمت بوده بگونه ای که در زمانهایی از عمر خود دارای برجهای نگهبانی در چهار دروازه ورودی و حصار بزرگی گرداگرد خود داشته است و شبها دروازه ها بسته و افرادی بنام میر شب به گشت زنی در کوچه ها مشغول بودند.
خانه هایی بنام خیرات در میدان ورودی دروازه شمالی بوده که برای مسافران و پیشه وران و دوره گرد ها استفاده می گردیده .سومین حمام عمومی آن به دستور یک روحانی بزرگ بنام شیخ غلامرضا واعظ کاظمی جوینی که به حاج شیخ واعظ معروف است ساخته شده بود .
حکم آباد در دهخدا (به نقل از فرهنگ جغرافیایی ایران )
حکم آباد : قصبه مرکز دهستان حکم آباد از بخش صفی آباد سبزوار-سکنه آن 3215تن و آب آن از قنات ،محصول آن از غلات و پنبه و کنجد ،زیره و شغل اهالی زراعت و تجارت بوده و مرکز خرید پنبه است ودارای دبستان ابتدایی است .
حکم آباد : نام یکی از دهستانهای چهار گانه صفی آباد سبزوار ،این دهستان در جنوب باختری صفی آباد سبزوار ،خاور نقاب ،شمال طبس و باختر سلطان آباد است و از 9آبادی بزرگ و کوچک تشکیل شده است و جمعیت آن 5137 تن است و راه شوسه جغتای از این دهستان می گذرد.حکم آباد در طول حیات خود جمعیت خود را همواره حفظ نموده گرچه تعداد زیادی از اهالی آن به خاطر قحطی و خشکسالی به شهرهای آزاد شهر و مشهد و تهران و سبزوار مهاجرت نموده اند ولی مهاجران بی شماری از اطراف در آن اقامت نموده اند و اهالی صبور و زحمتکش آن با کمک یزدی های مهاجر شروع به حفر قنات های متعددی نموده که حاصل آن دشتهای سرسبزی چون نقاب زرین و نیات و سلطانی و ...و مزارع پر باری از غلات و پنبه زارها گردید . و همچنین امر باعث اوج و شکوفایی حکم آباد گردید و دهه چهل و پنجاه شمسی امکانات اداری از جمله پست و مخابرات ، اداره ترویج ، خانه اصناف ، هواشناسی و مرکز بهداشتی و درمانی و مدارس راهنمایی پسرانه و ابتدایی دخترانه به آن وارد شد.
حکم آباد در آیینه امروز
مرکز دهستان حکم آباد واقع در 55 کیلومتری شهرستان های سبزوار و اسفراین با جمعیتی بیش از چهار هزار نفر محل اتصال بیش از یکصد روستای کوچک و بزرگ و شهر های نقاب و جغتای و سلطان آباد به جاده استراتژیک سبزوار – بجنورد (محور شمال – جنوب )است .این مرکز در مجاورت کارخانجات ماشینهای الکتریکی جوین (جمکو )، کارخانه فولاد جوین ، کارخانه گچ سبزوار و کارخانه خوراک دام جوین و دیگر کارگاههای صنعتی و تجارتی محل مناسبی جهت اشتغال جوانان در کنار دهها چاه عمیق کشاورزی و دشتهای وسیع زراعی بوده و استعداد سرمایه گذاری های مختلف را دارا می باشد . عبور جاده های مختلف از جمله جاده سبزوار ، جوین و جاده اسفراین از داخل این مرکز موقعیت های متعددی را برای امور تجاری و کارگاهی ایجاب می کند.
این مرکز به همراه هجده روستای مجاور خود بخش عطاملک را تشکیل می دهند .این یخش با جمعیتی بیش از بیست هزار نفر و با وسعتی بیش از پانصد کیلومتر مربع در حاشیه راه آهن سراسری تهران – مشهد و با دو ایستگاه راه آهن بنامهای بیهق و اسفراین و صد ها چاه عمیق و هزاران هکتار مزرعه گندم، جو، چغندر قند و صدها هکتار باغهای انگور، بادام و پسته در قسمت شرق بخش جوین واقع است .
شهرستان جوين در فاصله 75 کيلومتري شمال غربي شهرستان سبزوار و بين 20/56 شمالي قرارگرفته است و ارتفاع متوسط منطقه 1100 متر مي باشد، اين شهرستان به طول 60 كيلومتر و عرض 50 كيلومتر از شمال با فاصله 75 كيلومتري به شهرستان اسفراين ، از شمال غرب به شهرستان جاجرم ، از جنوب غربی به شهرستان جغتای ، از جنوب به شهرستان سبزوار، و از شرق به شهرستان خوشاب متصل مي باشد.
اين منطقه به علت واقع شدن بين ارتفاعات كوههاي آلاداغ در شمال و كوههاي جوین (سبزوار) در جنوب از موقعيت ويژه اي برخوردار است. عبور راه آهن سراسري تهران - مشهد از مركز اين منطقه موقعيت آن را ممتاز نموده است.
طول جغرافیایی : 57 درجه و 25 دقیقه و 19 ثانیه شرقی (57.44)
عرض جغرافیایی : 36 درجه و 42 دقیقه و 22 ثانیه شمالی (36.70)
جمعیت این شهرستان بیش از 55 هزار نفر می باشد، که حدود 50 درصد مردم این منطقه به زبان ترکی (گویش خراسانی - جوینی) ، 40 درصد فارسی (با گویش تاتی سبزواری) و 10 درصد نیز به زبان کردی (با گویش کرمانجی) صحبت می کنند.
نام جوین در گذشته گویان (Gav'yan) بوده که بعد از گسترش اسلام در ایران و نفوذ زبان عربی به کویان (Kav'yan) و جوین (Jav'yan) تغییر شکل داده و در حال حاضر نیز به صورت جُوِین (Joveyn) تلفظ می شود.
در كتاب لسان العرب جلد 2 ابن منصور درباره جوين نقل كرده است؛ جوين مصغر جون(گون) و آن نام گياهي است كه از شدت سبزي به سياهي بدل شده است.
به ستاره ها می گویم جامه ی سیاه بپوشند و ماه را در میان آنها می نشانم تا از شبهای کبود تو بگویم. می دانم جبرئیل نیزاز مرثیه ی تو خواهد گریست و هفت ستون افلاک نیز به لرزه خواهد افتاد.شکوه ،شکوه از دستهای پلیدی که نگذاشتند کویرهای سوخته را با شاخه های ترد یاس زیبا کنی و لبخند بهشتی تو نیم کره های سرد زمین را در بر بگیرد. ای بانوی خانه ی خسته ی من !آنهایی که آفتاب قلب تو را ندیدند، آنهایی که نخواستنددرخشش حرف های تو را ببینند، از دایره ی وجدان و انصاف بیرون ایستاده اند. آنها شمشیرهای شکسته و زنگار گرفته ای بودند که به کار بازی کودکان نیز نمی آمدند. چه قدر به خاطر من تو را آزردند و تو لب فرو بستی و جز به روح رسول الله "ص" نبردی. نیمه شبها وقتی از گفتگو با چاه به خانه باز می گشتم نگاه مهربان تو به من آرامش می بخشید. با خود می گفتم خدا مهربانتر از فاطمه آفریده است؟ من نمی خواستم اشک هایم را ببینی، همانگونه که تو کبودی بازویت ـ جای گستاخ ترین تازیانه ی عالم ـ را از من پنهان کردی. تو نمی خواستی پر کاهی به رنج هایم بیافزایی. ای کوثر بی انتها ! هیچ کس به اندازه ی من تو را نمی شناسد . این بی وفایان که از شاخه ها ی خشکیده ی نخلستان هم کمتر بودند، مگر بارها به چشم خویش تو را بر زانوی پیامبر "ص" ندیده بودند؟ مگر بوسه ی مکرر پیامبر"ص" را بر لبان تو شاهد نبودند؟ آن شب که من و اسما تو را با ترانه های آبی غسل می دادیم فرشته ها یکریز اشک می ریختند . من و اسما نیز اشک می ریختیم. ماه اشک می ریخت ، ملکوت اشک می ریخت، اما گرانبهاترین اشک های دنیا اشکهای حسین بود . وقتی او کودکانه برای تو اشک می ریخت و بی تابی می کرد من دگرگون می شدم، سیاره ها از حرکت باز می ایستادند و نخل های کربلا از غصه خم می شدند. افسوس، افسوس که این خانه ی کاهگلی کوچک دیگر صدای قدم های تو را نخواهد شنید و دستهای صبورت گیسوان پریشان زینب را شانه نخواهد کرد . فاطمه، فاطمه چه طنین دل انگیزی دارد نام تو... اگر نام تو را در خانه زمزمه کنم با بهانه های کودکان چه کنم؟ چگونه بدون تو به خانه باز گردم؟.فریاد، فریاد از روزهای بی رمق و بی رونقی که بی تو خواهد گذشت. از امشب چه اندوه های ناگفته ای با چاه خواهم گفت... فاطمه، فاطمه ، اسما شاهد بود که وداع من با تو حزن ترین وداع ها بود . در غم تو اگر ستاره ها بر زمین بیافتند و خاکستر شوند سزاست. بی تو تمام شبهای من بی صبح باد! بی تو تمام رگهای من غمخانه ی فراق تو باد!
اگر به خانه من آمدي براي من اي مهربان چراغ
بياور
و يك دريچه كه از آن
به ازدحام كوچه ي خوشبخت بنگرم فروغ فرخزاد
کسي مرا به آفتاب
معرفي نخواهد کرد
کسي مرا به ميهماني گنجشک ها نخواهد برد
پرواز را بخاطر بسپار
پرنده مردني ست فروغ فرخزاد
همه هستی من آیه تاریكیست
كه ترا در خود تكرار كنان
به سحرگاه شكفتن ها و رستن های ابدی خواهد برد فروغ فرخزاد
هر چه دادم به او حلالش باد
غير از آن دل كه مفت بخشيدم
دل من كودكي سبكسر بود
خود ندانم چگونه رامش كرد
او كه ميگفت دوستت دارم
پس چرا زهر غم به جامش كرد فروغ فرخزاد
دخترم هر از گاهی افکار به هم ریخته ام، برای آینده ات که خود خواهی ساخت نگران می کند. این داستان را در ساختن آینده ات به خاطر بسپار.
گنجشکان کوچکی از دست اسارت شکارچی رها شدند و در سرزمین غریبه، نزدیکترین درخت را برای ساختن آینده ای جدید برگزیدند. ترسی که از روزگاران اسارت وجودشان را فراگرفته بود، آنها را از هر چیزی هراسان ساخته بود. شروع به ساختن لانه ای در بالاترین شاخه کردند. لانه را ساختند یک شب گذراندند. فردا به فکر افتاندند مبادا قرقی لانه شان را بیابد و شروع کردند به بالا بردن دیواره های آن. شب دیگر گذشت و فکر کردند صداهای اطراف که در جنگل هم کم نیست، شاید نشان از خطرات مختلف باشد و هربار با اندیشیدن به یک فکر تهدید کننده دیواره های لانه را بالا بردند و کار به جایی رسید که حتی صبح روزی که از خواب بلند شدند با دیدن اشعه های زیبای خورشید، هراسان شدند و از ترس این که مبادا تهدید باشد، سوراخهای ریز و درشت لانه را هم از داخل به هم دوختند. حالا لانه آنها قلعه نفوذ ناپذیر شده بود و خوشحال از این که نه جانوری، نه صدایی و نه نوری از بیرون تهدیدشان نمی کند. آنها یادشان رفته بود که شکار شدن و اسارت بخشی از زندگی است و درونشان سیاه شده بود و ترس از کنار آمدن با واقعیت پیرامون سبب شد که در فرار از تهدید دشمن، اکسیژن و غذا را هم که برای زندگی ضروری اند، رها کنند.
وصیت من این است که در ساختن آینده ات با پیرامونت هم بساز!
نتیجه حرص 1- روزی پسر بچه ای در خیابان سکه ای یک سنتی پیدا کرد.او از پیدا کردن این پول آن هم بدون هیچ زحمتی خیلی ذوق زده شد.
این تجربه باعث شد که بقیه روزهاهم با چشمهای بازسرش را به سمت پایین بگیرد(به دنبال گنج).او در مدت زندگیش 296 سکه 1سنتی 48 سکه 5 سنتی 19 سکه 10 سنتی 16 سکه 25 سنتی 2 سکه نیم دلاری ویک اسکناس مچاله شده 1دلاری پیدا کرد.در مجموع 13 دلار و26 سنت.
در برابر به دست آوردن این 13 دلار و26 سنت او زیبایی دل انگیز 31369 طلوع خورشید درخشش157رنگین کمان و منظره ی درختان افرا در سرمای پاییز را از دست داد .
او هیچ گاه حرکت ابرهای سفید را بر فراز آسمان در حالی که از شکلی به شکل دیگر در می آمدند ندید. پرندگان در حال پرواز درخشش خورشید و لبخند هزاران رهگذر هرگر جزئی از خاطرات او نشد...
زود قضاوت نکن
پسر بچه ای وارد یک بستنی فروشی شد پشت میزی نشست.
پیشخدمت یک لیوان آب برایش آورد.پسر بچه پرسید یک بستنی میوه ای چند است؟
پیشخدمت پاسخ داد 50 سنت پسر بچه دستش را در جیبش کرد وشروع به شمردن کرد
بعد پرسید یک بستنی ساده چند است؟
در همین حال تعدادی از مشتریان در انتظار میز خالی بودند.
پیشخدمت با عصبانیت پاسخ داد 35 سنت پسر دوباره سکه هایش را شمرد وگفت لطف کنید یک بستنی ساده پیشخدمت بستنی را آورد و به دنبال کار خود رفت.
وقتی پیشخدمت بازگشت از آنچه دید حیرت کرد.آنجا در کنار ظرف خالی بستنی 2سکه 5 سنتی
و 5 سکه یک سنتی گذاشته شده بود برای انعام پیشخدمت.
فامیل خدا
کودکی با پاهای برهنه بر روی برفها ایستاده بود وبا نگاه همراه حسرت و اندوه به ویترین فروشگاهی نگاه می کرد و از سرمای زیاد میلرزید و پاهایش را از سرما از روی زمین جابجا می کرد.خانمی در حال عبور او را دید و به داخل فروشگاه برد و برایش لباس و کفش خرید و گفت: مواظب خودت باش.
کودک که حالا احساس گرما می کرد و دیگه نمیلرزید و لباس های تو تنشو دو دستی بغل کرده بود، پرسید: ببخشید خانم شما خدا هستید؟ زن لبخند زد و پاسخ داد: نه من فقط یکی از بنده های خدا هستم .
کودک گفت:می دانستم با او نسبت دارید.
رنج شیطان
شیطان به حضرت یحیی گفت : می خواهم تو را نصیحت کنم !
حضرت یحیی فرمود : من میل ندارم ولی می خواهم بدانم طبقات مردم نزد شما چگونه اند .شیطان گفت :مردم از نظر ما به سه دسته تقسیم می شوند :....
۱) عده ای مانند شما معصومند ، از آنها مایوسیم و می دانیم که نیرنگ ما در آنها اثر نمی کند.
۲) دسته ای هم بر عکس در پیش ما شبیه توپی هستند که به هر طرف می خواهیم می گردانیم.
۳) دسته ای هم هستند که از دست انها رنج می بریم ؛ زیرا فریب می خورند ؛ ولی سپس از کرده خود پشیمان می شوند و استغفار می کنند و تمام زحمات ما را به هدر می دهند دفعه دیگر که نزدیکه که موفق شویم ؛ اما آنها دوباره به یاد خدا می افتند و از چنگال ما فرار می کنند . ما از چنین افرادی پیوسته رنج می بریم .
کتابخانه ی ملی کنگره ی ایالات متحده بزرگترین کتابخانه ی دنیاست که در پایتخت ایالات متحده، واشنگتن دی سی، واقع شده است. ۳۰ میلیون کتاب را در خود جای داده است و اسناد چاپ شده در آن به ۴۷۰ زبان مختلف می باشد. این کتابخانه بیش از ۶۱۳ میلیون دلار بودجه دارد و ۳۶۳۷ نفر نیز در آنجا کار میکنند.
کتابخانه ی Real Gabinete Portugues De Leitura در ریو دوژانیروی برزیل قرار دارد. بنیاد در سال ۱۸۳۷ توسط گروهی ۴۳ نفره از پناهنده های سیاسی پرتغالی برای ارتقا فرهنگ در بین اجتماع پرتغالی ساخته شد. شعبه ی اصلی ساختمان کنونی توسط معمار پرتغالی Rafael da Silva e Castro بین ۱۸۸۰ تا ۱۸۸۷ ساخته شد.
کتابخانه ی جورج پی بادی (George Peabody) کتابخانه ایی تاریخی از بنیاد پی بادی است که در بزرگترین شهر ایالت مریلند، بالتیمور، ایالات متحده واقع شده است.
کتابخانه ی دانشگاه Trinity واقع در شهر دوبلین ایرلند و بزرگترین کتابخانه ی این کشور است. ۱۸۰ نفر در این کتابخانه مشغول به کار هستند.
کتاب: مجموعه ای از لوحه های چوبی یا عاجی، یا مجموعه ای از ورقه های کاغذ، پوست آهو،یا ماده ای همانند آن، اعم ازدستنویس یا چاپی که با هم به نخ کشیده شده یا صحافی شده باشند، به طور معمول ورقه ها ی صحافی شده بسیار که حاوی مطالب است.(سلطانی ، 1365 ، 288)
اولیه
کتابخانه
امروزی
اولیه : در روزگاران گذشته، کتابخانه انبار کتاب بود و محلی برای نگهداری و حفاظت از آنها به شمار می رفت . کتابخانه ها از خود فعالیتی نداشتند و همانند موسساتی برای بایگانی و آرشیو به حساب می آمدند.(مختاری معمار، 1376 ، 7)
امروزی : مجموعه ای از مواد که برای ایجاد دسترسی فیزیکی، کتابشناختی و فکری برای گروهی معین سازماندهی شده و دارای کارکنانی است آموزش دیده برای ارائه خدمات و برنامه های مربوط به نیازهای اطلاعاتی گروه های مزبور.(مختاری معمار ، 1376 ، 8)
کتابداری : از ابتدا شکل گیری کتابخانه ها، اعم از کتابخانه های الواح گلی و طومار های پاپیروسی و کتاب های پوستی و سپس کتابخانه های مجموعه های نسخ خطی و چاپی و تا اواخر قرن نوزدهم، کتابدار حافظ ونگاهبان کتاب ها محسوب می شد هر چند از ابتدا اغلب افراد با نفوذ و صاحب منصب در این کتابخانه ها مشغول به کار بودند، هیچ گاه به آن به عنوان یک حرفه یا علم مثل حرفه و علم طبابت و کیمیاگری توجه نمی شد.
اما بعدها با توجه به حرکت های اجتماعی در زمینه های مختلف، کتابخانه و کتابداری نیز دچار تحول گشت و بتدریج راه خود را به منزله یک علم هموار کرد. به هر حال با اغماض از بحث و جدل هایی که بر سر علم یا فن و هنر بودن این رشته وجود دارد، می توان این تعریف را ارائه داد:
کتابداری دانشی است که کارکردهای ویژه گردآوری، سازماندهی و اشاعه دانش را با اعمال روشهای مدیریت برعهده دارد.(مزینانی ، 1379 ، 77-76)
اين متن، خلاصة گزارش «انجمن كتابداري امريكا» (ALA) دربارة استفاده از كتابخانههاي عمومي در امريكا، در سال 2012 است. اين گزارش، اغلب به سوالاتي از قبيل «كتابخانه¬هاي عمومي چگونه كار ميكنند»، «چه كساني از آنها استفاده مي¬كنند»، «تفكر مردم در مورد كتابخانههاي عمومي چگونه است؟» در حوزة كتابخانه¬هاي عمومي پاسخ ميدهد.
یرواند آبراهامیان Eravand Abrahamian در کتاب تاریخ ایران مدرن به آمار جالبی اشاره می کند که دو آیتم از آنها نعداد کتابخانه های عمومی و تیراژ روزنامه در سال 1900 میلادی (1280 شمسی) است. با بررسی کتاب متوجه نشدم منبع این آمار چه بود اما با این آمار باید در جستجوی این کتابخانه ها برآمد.
1900-06 /1280-85
2000-06 / 1380-85
جمعیت
12 میلیون نفر
69 میلیون نفر
درصد جمعیت شهری
20%
66%
درصد جمعیت ایلاتی
25-30%
3%
جمعیت تهران
200.000 نفر
6.500.000 نفر
نرخ امید به زندگی
30 سال
70 سال
میزان مرگ و میر نوزادان (در 1000 نفر)
500
30
میزان سواد (جمعیت بالای 6 سال)
5%
84%
شمار وزارتخانه های دولتی
4-9
21-25
تعداد استان ها
8
30
هزینه های دولت
8/2 میلیارد دلار
40 میلیارد دلار
شمار کارمندان
-
850.000 نفر
شمار نیروی نظامی
7000 نفر
508.000 نفر
ثبت نام در مدارس دولتی
2000 نفر
19 میلیون نفر
ثبت نام در دانشگاه ها
0
1/7 میلیون نفر
راه های اصلی (کیلومتر)
325
94.100
شمار خوردروهای موجود
1
2/9 میلیون دستگاه
راه آهن (کیلومتر)
12
10.000
تولید برق
0
129 میلیارد کیلووات
تلفن
0
15 میلیون
رادیو
وجود نداشت
18 میلیون دستگاه
تلویزیون
وجود نداشت
5 میلیون دستگاه
سینما
وجود نداشت
311 سالن
کاربران اینترنت
وجود نداشت
4/3 میلیون نفر
شمارگان روزنامه
10.000
2 میلیون
تعداد عناوین کتاب های جدید
-
23.300
کتابخانه های عمومی
3
1502
منبع: تاریخ ایران مدرن نوشته یراوند آبراهامیان، ترجمه محمد ابراهیم فتاحی، صفحه 25
اولين رمان مدرن اروپايي، دن كيشوت نوشته سروانتس، رماني است كه خطر بدخواني رمان را يادآوري ميكند و خود رمانياست عليه رمانخواني.
دن كيشون شخصيت اصلي داستان، علاقهي وافري به آثار شواليهگري دارد. او اين كتابها را ميخواند تا زندگي روانه را به فراموشي بسپارد، اما اين خواندن سرانجام او را به ديوانگي ميكشاند.
دن كيشوت اثري است در باب كليشهي بدخواني. دن كيشوت اهل لامانچا خوانندهي بدي است كه نميتواند ادبيات را از زندگي جد كند. او آنقدر اين دو را در هم ميآميزد كه خوانندگان اثر نيز بين داستان و زندگي واقعي او نميتوانند تمايز ايجاد كنند.
رمان ديگري كه به بدخواني رمان متكي است، مادام بواري اثر گوستاو فلوبر است. مادام بواري خواننده دائمي رمانهاي عشقي است اما نميتواند تمايز زندگي واقعي و زندگي در رمانها را تشخيص دهد. از اين روي از زندگي روزمرهي بيعشق و از همسر كسالتآورش رنج بسيار ميبرد و اين رنج او را به سوي جستجوي رمانس در زندگي اش هدايت ميكند. او را در در نقشهايي كه از رمانها اقتباس كردهاست غرق ميكند و در نهايت كارش به يك خودكشي ميانجامد.
منبع:Bode, Christoph- 2011- the novel: an introduction page 28-33
محبوب، سيامك (1390) نگاهي به سرانه مطالعه در كشورهاي پيشرفته. كتاب ماه كليات، اطلاعات، ارتباطات و دانششناسي. سال سيزدهم، شماره 171، اسفند. ص 112-114دانلود متن كامل
... چشمانم سبب شد که دیگر به خواندن موشکافانه آثار آلمانی در باب زبانشناسی نپردازم و از «کتاب» رهایی یابم، سال ها دیگر هیچ نخواندم و این بزرگترین نیکی در حق خودم بود! آن پست ترین خویشتن مدفون و خموش در زیر بار دائمی اجبار به شنیدن سخن دیگران (این که همان مطالعه است!) آرام، شرمگین و با تردید از خواب برخواست و سرانجام دوباره لب به سخن گشود! هیچ گاه چون آن بیمارترین و دردناک ترین دوره ی زندگی خویش نیکبخت نبوده ام. ...
منبع: نیچه، فردریش- این است انسان: چگونه آن می شویم که هستیم. ترجمه سعید فیروزآبادی. تهران: جامی، 1384. صفحه 85.
این تصویری است که از یک کتابخانه در کتابی ارائه شده است. به کتابدار توجه کنید و نیز به دستور «ممنوع است». کتابدار در حال مهر زدن به یک کتاب است. عینکش را روی بینی اش لغزانده و از روی عینک مراقب پسرک است. او زن است. کمی انعطاف ناپذیر به نظر می رسد. آستین های بالازاده اش هم حاکی از نوعی سرسختی در او است. او در میزی بالاتر از پسرک قرار گرفته است تا به راحتی او را کنترل کند و بالای سر ش تابلوی «ممنوع است» نسب شده است که نشانگر منبع فرمان بودن اوست. لاغر و کشیده است و این کمی او را نامهربان میکند.
توضيح: در بخشي از كتاب an introduction to book history به عنوان تاريخ خواندن فينكلستين و مك كليري (2005) توضيح مي دهند كه خواندن عملي بود كه با صداي بلند انجام ميشد و مثال ميآورند كه ثرتمندان رومي از بردگان با سواد براي خواندن استفاده ميكردند. اين وجه غالب خواندن بود كه به مروز زمان جاي خود را به خواندن در سكوت داد.
- از نظر مشاركت
خواندن به عنوان پديدهاي اجتماعي reading as social act
خواندن به عنوان پديدهاي فردي reading as individual act
توضيح: خواندن به عنوان عملي فردي گونهاي تفسير interpretation و به عنوان عملي اجتماعي بخشي از تاريخ پذيرش reception محسوب ميشود (استفينكلستين و مك كليري،2005).
- از نظر سطح تمركز بر متن
سطحي خواني skimming: خواندن سريع به منظور دستيابي به ايده اصلي متن
مرور Scanning: جستجو براي ايدهي خاصي در متن
گسترده خواني Extensive: خواندن كامل متن به منظور فهم متن يا لذت از آن
دقيق خواني Intensive: خواندن دقيق متن به منظور استخراج جزئيات آن
- از نظر وضعيت خواننده نسبت به متن
خواننده تفسيري- انتقادي exegetic reader
خواننده جزمي dogmatic reader or mode
خواننده اگنوستيك agnostic reader or mode: اگنوستيكها كساني هستند كه يا منكر خدايند يا امكان سناخت وجود خدا را منتفي ميدانند.
خواندن ديالكتيكي: ...
منبع: بورس، 2000 همچنين شقاقي، 1391
منابع:
Bruce, B.C. (2000) credibility of web: why we need dialectical reading
Finkelstein, D and McCleery (2005) An Introduction to book history
شقاقي، مهدي (1391) جستاري در رويكرد ديالكتيكي به خواندن. تحقيقات اطلاعرساني و كتابخانههاي عمومي، 18(1)، 25-50.
روز ۲۵ اسفند سالروز تولد رخشنده اعتصامی مشهور به پروین اعتصامی، شاعره بزرگ ایرانی بود. پروین در ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ هجری شمسی در شهر تبریز به دنیا آمد ولی در کودکی با خانواده اش به تهران آمدند. پدرش یوسف اعتصامی معروف به اعتصام الملک نیز از نویسندگان و دانشمندان معروف بود. اعتصام الملک همچنین نخستین چاپخانه شهر تبریز را بنا نهاد و مدیریت مجله بهار را برعهده داشت که نخستین اشعار پروین نیز همانجا منتشر می شد.
پروین اعتصامی از کودکی با کتاب به ویژه دیوان شاعران قدیم همدم بود و از همان کودکی شعر می سرود. ازدواج او با پسر عموی پدرش یکسال بیشتر دوام نداشت و به سبب اعتیاد و فساد شوهر به جدایی انجامید، اما همین باعث شد پدرش که پیش از این با چاپ دیوان اشعار او مخالف بود به این کار رضایت دهد و در سال ۱۳۱۴ نخستین دیوان او منتشر شد. یک سال بعد از آن یعنی در مرداد ۱۳۱۵ بود که پروین (به پیشنهاد پدرش) با سمت کتابدار در کتابخانه دانشسرای عالی تهران (دانشگاه تربیت معلم کنونی) مشغول به کار شد. در وصف او در این دوره گفته شده که "کتابداری ساکت و محجوب" بود و "بسياري از مراجعه کنندگان به کتابخانه نمي دانستند او همان شاعر بزرگ است" (ای کاش کسی زحمت می کشید و اشعاری را که پروین در زمان کتابدار بودنش سروده است جمع آوری می کرد).
سیف الله تشکری چنین می گوید: "پروين را در کتابخانه ميديدم. برخلاف خانمهاي کتابدار، در گوشهاي مينشست. کمتر با کسي حرف ميزد و بيشتر «کز» کرده بود..."
او در ۱۵ فروردین ۱۳۲۰ هجری شمسی (در سن ۳۴ سالگی) در اثر ابتلا به حصبه درگذشت. پیکر او را نیز در شهر قم و در صحن حضرت معصومه (س) دفن کردند. ناگفته نماند فریدون حسنپور که بنا بود داستان زندگی پروین اعتصامی را به تصویر بکشد، با وجود آنکه فیلمنامه آن را هم تهیه دیده بود، به دلیل مسائل مالی در این امر ناموفق ماند.
برای جستجو در میان اشعار او می توانید سایت Parset را ببینید. من با جستجوی واژه کتاب این شعر را گلچین کردم که تقدیمتان می کنم:
در دهر بس کتاب و دبستان بود، وليک *** درس اديب را چکند طفل کودني
اهل مجاز را ز حقيقت چه آگهيست *** ديو آدمي نگشت به اندرز گفتني
آن به که مرغ صبح زند خيمه در چمن *** خفاش را بديده چه دشتي، چه گلشني
دانا نجست پرتو گوهر ز مهرهاي *** عاقل نخواست پاکي جان خوش از تني
پروين، چگونه جامه تواند بريد و دوخت *** آنکس که نخ نکرده بيک عمر سوزني
5 - پرداخت هزينه صدور كارت (5000 ريال علاوه بر حق عضويت).
نكات مهم در مورد عضويت
مدّت اعتبار كارت عضويت يك سال از تاريخ صدور است.
فقط صاحب كارت عضویت میتواند از خدمات کتابخانه استفاده کند.
در اوّلین دوره عضویت افراد، فرم تقاضای عضویت تکمیل میشود.
صدور كارت مجدّد منوط به تكميل فرم مربوطه و دريافت هزينه است.
ثبت نام در تمام روزها و ساعات کار کتابخانه انجام میشود.
در صورت مفقود شدن کارت عضویت، درخواست تمدید یا تعویض کارت عضویت، با تکمیل فرم مربوطه ارائه می شود.
پس از پرداخت مبلغ حق عضويت، قبض رسيد وجه دريافت نماييد. تمديد كارت عضويت در پايان مدّت زمان عضويت و با دريافت حق عضويت سالانه، ارائه يك قطعه عكس و تكميل فرم درخواست تعویض/ تمدید/ صدور المثنی انجام ميشود.
در صورت پيدا شدن كارت اوّليّه پس از صدور كارت المثني متقاضي بايد آن را به كتابخانه تحويل دهد.
تعويض كارت عضويت در صورت خدشه دار شدن پس از دريافت هزينه ی مربوطه و تكميل فرم انجام ميشود.
ارائه ي خدمات به افراد غیر عضو
تقاضای امانت و برون سپاری منابع به بیرون کتابخانه منوط به عضویت در کتابخانه است.
موارد مشمول تخفیف صد در صد (کاملاً رایگان)
1- جانبازان، ايثارگران، همسر و فرزندان شهدا، اعضاي فعال بسيج، (با ارائه ی کارت)؛
2- كليّه بازنشستگان دولت؛
3- كليّه كاركنان نهاد اعم از نيروهاي رسمي مأمور به نهاد، پيماني، قراردادي به همراه همسر و فرزندان كاركنان (با ارائه کارت شناسایی نهاد)؛
کتابخانه عمومی عطاملک جوینی در سال 1388 تاسیس شد واز تابستان سال 1391در ساختمان جدید به مساحت زمین950مترمربع و مخزن به مساحت208متر مربع به فعالیت خود ادامه داد.در حال حاضر زیر نظر اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی مشغول به فعالیت می باشد.این کتابخانه دارای 14000نسخه کتاب و تعداد اعضا 1000نفر می باشد.
آدرس: شهرستان جوین -شهرنقاب- خ امام خمینی(ره)-خ شهیداوینی- کتابخانه عمومی عطاملک جوینی
شماره تلفن:05145223155
نمابر: 05145223155
کتابخانه شامل بخش های:مرجع-نشریات ادواری-کافی نت-بخش کودک و نوجوان و همچنین نرم افزار نمایه نشریات و بخش سمعی وبصری می باشد.