مروری بر نشست کتاب خوان در استان قم

کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

مروری بر نشست کتاب خوان در استان قم

 

نشست کتاب خوان، به میزبانی استان قم، چهارشنبه 10 تیرماه در تالار غدیر کتابخانه آیت الله خامنه‌ای قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست "کتاب خوان" به میزبانی استان قم و با معرفی و به اشتراک گذاری 12 اثر به اتمام رسید. 

کتاب "شب‌های پیشاور" مشروح مناظرات سلطان الواعظین شیرازی، ارائه شد

کتاب "شب‌های پیشاور" نوشته سلطان الواعظین شیرازی، از دیگر آثار ارائه شده در نخستین نشست کتاب‌خوان به میزبانی استان قم بود که از سوی فاطمه کاظمی، از اعضای روشندل کتابخانه آیت الله خامنه ای ارائه شد.

کاظمی با برگه هایی حاوی یادداشت های خود به خط بریل به روی سن رفت و با لحنی سرشار از احساس و بیانی قوی به معرفی این کتاب، که محوریت آن بر گفتگو و محاوره است، پرداخت. 

وی در خصوص این کتاب گفت: "شب های پیشاور" مشروح ده شب مناظره سلطان الواعظین شیرازی، از علمای شیعه، با 200 تن از بزرگان اهل سنت است، که 91 سال پیش اتفاق افتاده است. این کتاب توسط خبرنگارانی که در جریان مناظرات حضور داشتند، گردآوری و نگاشته شده است.

کاظمی به بعضی از ویژگی‌های این کتاب اشاره کرد و گفت: کتاب گفتگو محور است و این ویژگی حالتی روایت گونه و پر جاذبه به آن داده است. در خلال مباحث تخصصی مطرح شده، مستندات زیادی ارائه شده است، با اینحال متن کتاب بسیار سلیس و روان  است. نامنظم بودن ترتیب پرسش‌های مطرح شده، بر جذابیت کتاب افزوده است؛ چرا‌‌که خواننده نمی‌تواند سؤال بعدی را حدس بزند؛ از طرفی پاسخ‌های ارائه شده هم بسیار علمی، دقیق و صحیح است. در این کتاب برای اثبات حقانیت شیعه از منابع اهل سنت استفاده شده است. 

این عضو روشندل کتابخانه آیت الله خامنه ای با لحنی روایی و جذاب بخشی از کتاب را خواند و با ناتمام گذاشتن پایان مبحث، حضار را به مطالعه اثر ترغیب کرد.

وی ضمن بیان اینکه برگزاری این سلسله نشست‌ها در پایان وقت اداری با استقبال بیشتری روبرو خواهد شد، تداوم در برگزاری آن را برای تمامی افراد و آحاد جامعه سودمند دانست.

ارائه راهکارهایی عملی برای تربیت نیروی انسانی در محیط کار

در ادامه نشست کتاب "مدیر یک دقیقه‌ای" نوشته کنت بلانچارد و اسپنسر جانسون، به ترجمه شهرزاد حکیم مختار، توسط تراب بشکار، رئیس اداره مالی اداره کل کتابخانه‌های استان قم ارائه شد.

وی در خصوص این کتاب گفت: "مدیر یک دقیقه‌ای" با هدف ارائه راهکارهایی برای تربیت نیروی انسانی، به گونه‌ای که نیاز به نظارت مدیر نداشته باشند، نگاشته شده است. در واقع این کتاب به ارائه راهکارهایی در حوزه خود‌مدیریتی می‌پردازد. مباحث در دو بخش مطرح می‌شود؛ بخش اول به بیان مؤلفه‌ها و بخش دوم به بیان مصداق‌های مدیر یک دقیقه‌ای می‌پردازد. "مدیر یک دقیقه‌ای" صرفا برای مطالعه مدیران، تألیف نشده است؛ مطالعه این کتاب را به همگان پیشنهاد می‌کنم، چراکه انسان به صورت اجتماعی زندگی می‌کند و زندگی اجتماعی به آگاهی و دانش مدیریتی نیازمند است.

بشکار برگزاری نشست کتاب‌خوان را، زمینه‌ای برای پر رنگ شدن نقش کتاب در جامعه دانست و ضمن تأکید بر لزوم رعایت تنوع در موضوع کتاب‌های ارائه شده در نشست، تداوم این سلسله نشست‌ها را خواستار شد.

"راز فال ورق"، رمانی با زمینه فلسفی برای گروه سنی کودک و نوجوان
 

کتاب "راز فال ورق" نوشته یوستین گوردر، اثر دیگری بود که توسط زهرا بصیر، کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های استان قم، ارائه شد.

وی درباره این کتاب گفت: "راز فال ورق" رمانی با زمینه فلسفی برای گروه سنی کودک و نوجوان است. این کتاب داستان پدر و پسری را روایت می‌کند، که برای یافتن مادر خانواده از نروژ راهی یونان می‌شوند. در طول مسیر سفر، کتابچه‌ای به دست پسر بچه می‌رسد که با مطالعه آن داستانی جدید در دل "راز فال ورق" شکل می‌گیرد و پس از آن دو داستان موازی را دنبال می‌کنیم. در پایان کتاب، خواننده متوجه می‌شود که این دو داستان به هم گره خورده‌اند و بین این پدر و پسر، و شخصیت‌های داستانِ دوم ارتباطی وجود دارد. در این کتاب مباحث فلسفی در قالب گفتگوهای بین پدر و پسر مطرح می‌شود.

بصیر ضمن تأکید بر عمومی تر شدن این نشست‌ها در سطح جامعه، مطالعه هدفمند کتاب به منظور ارائه آن را از مزایای طرح کتاب‌خوان دانست. 

گسترش کتاب‌خوان در مدارس و دانشگاه‌ها، مطالعه را گسترش خواهد داد

زهرا عبدی نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به کتاب منتخب خود برای معرفی در نخستین نشست کتاب‌خوان استان قم گفت: "دریغ است ایران که ویران شود" نام اثری از پروفسور فرامرز رفیع‌پور است که به مرور وضعیت و شرایط جامعه‌شناسی ایران در گذشته، حال و ارائه پیشنهاداتی برای رفع مشکلات آینده کشور در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... می‌پردازد.

وی افزود: تحلیل اثر رسانه‌هایی مانند رادیو و تلویزیون و تاثیر نظام‌های آموزشی مانند مدرسه، دانشگاه و حوزه در جامعه، همچنین تجزیه و تحلیل مشکلات و ارائه راهکارهایی برای رفع آن از نکات قابل توجه این کتاب است. از ویژگی‌های این کتاب، بهره‌گیری از زبانی ساده و قابل فهم در کنار بیان تخصصی و کامل موضوعات متنوع جامعه است که خواندن آن را برای همه علاقه‌مندان به فرهنگ و جامعه، جالب می‌کند.

این عضو کتابخانه عمومی درباره نخستین جلسه کتاب‌خوان این استان افزود: جلسه پربار و مفیدی بود و شرکت‌کنندگان، کتاب‌ها را به شکلی قابل قبول برای مخاطبان ارائه کردند. بیشتر کتاب‌های ارائه شده مربوط به حوزه‌های شعر و ادبیات بود و بهتر است تا به عرصه‌هایی مانند روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و... بیشتر توجه شود.

وی زمانبندی جلسات را منظم و منطقی خواند و تصریح کرد: پیش از این در جلسات متعددی با موضوع معرفی کتاب و نقد آثار شرکت کرده‌ام و کتاب‌خوان در مقایسه با این جلسات از نظم و زمانبندی بسیار خوبی برخوردار بود. 

عبدی تغییر ساختار و فرهنگسازی در جامعه را نیازمند صرف زمانی طولانی دانست و تصریح کرد: کتاب‌خوان در صورت استمرار می‌تواند به مقدمه‌ای مناسب برای آشنایی بیشتر و بهتر مردم با مطالعه تبدیل شود. آشنایی با دیگر کتاب خوان‌ها و کتاب‌ها، همچنین ادامه این روابط فرهنگی و گسترش آن در فضاهای عمومی مانند مدارس و دانشگاه‌ها تاثیر زیادی بر رشد مطالعه در جامعه خواهد داشت.

دبیر تحریریه مجله کودک "ملیکا" و مجله خردسال "ماهک" با ارائه پیشنهادی به تخصصی شدن جلسات کتاب‌خوان اشاره کرد و گفت: تخصصی شدن جلسات و بهره‌گیری از ابزاری مانند موسیقی و تئاتر در حاشیه این نشست‌ها، روشی جالب برای استفاده از نقش آموزشی این هنرها در جذب بیشتر مخاطبین به کتاب‌خوان است.

 

روایتی دیگر از پایمردی‌های هشت سال دفاع مقدس

در ادامه کتاب "عباس دست طلا" نوشته محبوبه معراجی‌پور، توسط رقیه حیدری، کارشناس منابع اداره کل کتابخانه‌های استان قم ارائه شد.

وی در معرفی این کتاب گفت: "عباس دست طلا" کتابی با موضوع دفاع مقدس است. در این کتاب خاطرات عباسعلی باقری، تعمیرکاری که در جبهه جنگ خدمت می‌کرد، توسط محبوبه معراجی‌پور به رشته تحریر درآمده است. کتاب، حکایتی از مردانی است که نه به قصد جنگ رو در رو با دشمن، بلکه در جهت یاری رسانی به رزمندگان، به جبهه نابرابری رفته‌اند، تا بر زخم‌های یاران فداکار تسکینی باشند؛ با این تفاوت که با خود ابزار جنگ نیاورده‌اند و با ابزار تعمیر خودروهای آسیب دیده از تیر و ترکش آمده‌اند. عباسعلی باقری، شخصیت اصلی این داستان است که از روزهای کودکی خود می‌گوید، تا ما بدانیم یک روز تلاش پدران این بود تا از پسرانشان مرد بسازند.

حیدری برگزاری نشست کتاب‌خوان را عاملی مؤثر در تشویق همکاران کتابدار به مطالعه دانست و از کیفیت برگزاری نخستین نشست کتاب‌خوان در استان قم اظهار خرسندی کرد.

 

نقد و رقابت، لازمه رشد فضای مطالعه است

رضا بابایی نویسنده و محقق، درباره معرفی یکی از تالیفات خود در نخستین نشست کتاب‌خوان استان قم گفت: مناجات در فرهنگ ما معمولا دچار کلیشه‌ها و قالب‌هایی در نحوه آغاز و بیان درخواست‌ها است. "نیایش‌نامه" نام کتابی با مضمون راز و نیاز است که با بهره‌گیری از نوآوری در قالب، گفتگویی صمیمانه بین عابد و معبود را به تصویر می‌کشد..

بابایی حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست کتاب‌خوان را مثبت و ارزنده خواند و تصریح کرد: آقای مختارپور جزء آن دسته از مسئولینی است که به‌درستی در جایگاه خود قرار دارد. ایشان فردی اهل کتاب و مطالعه است و این ویژگی از معرفی چندین کتاب جالب و به‌روز توسط ایشان کاملا مشهود می‌باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 15 تير 1394برچسب:نشست کتابخوان، قم,

] [ 17:55 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]